رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس: فعلا کاهش تعطیلات تابستانی مدارس مطرح نیست

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت اگر قرار است که تعطیلات تابستانی را کم کنیم باید ابتدا به صورت پایلوت آن را اجرا کنیم.

زهرا تالانی: تاکنون طرحهای متعددی برای کاهش تعطیلات در کشور مطرح شده از کاهش تعطیلات نورزو و اعیاد تا مراسم مذهبی . سال 90 هم با اعلام طرح سند تحول نظام آموزشی، موضوع کاهش تعیلات تابستانی با این استدلال که در كمتر كشوری در دنيا، مدارس در فصل تابستان 90 روز تعطيل هستند؛ اما این طرح تا کنون مسکوت مانده است.در همین زمینه با عطاءالله سلطانی صبور، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت وگویی انجام داده ایم که می خوانید:


بعد از تنظیم سند تحول آموزش، موضوع کم شدن تعیلات تابستانی در مدارس هم مطرح شد اما از آن زمان تاکنون مسکوت مانده است.آیا مجلس در این مورد برنامه ای ندارد؟


فعلا که قصد بررسی نداریم باید طرح کارشناسی شود و مرکز پژوهشها هم بر روی طرح کار کند، چون در این اواخر طرحهای بسیاری در آموزش و پرورش ناگهانی اجرا شده که اثر خوبی نداشته است. بعد هم ما در پایتخت نمی توانیم برای 4 اقلیم کشور تصمیم بگیریم. چون در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و اهواز که تابستان داغی دارد و امکانات خنک کننده هم در مدارس وجود ندارد سخت است که مثلا دانش آموزان را تا تیر یا مرداد در مدارس نگه داریم.


اما برخی از کارشناسان این طرح را مفید می دانند ؟

من هم شنیدم که گفته می شود تعطیلات زیاد فاصله در یادگیری ایجاد می کند اما نباید اشتباهات گذشته تکرار شود مانند همان 6- 3-3 که در کل کشور اجرا شد و در نقاط دور افتاده معلم برای این طرح وجود نداشت. به نظر من اگر هم قرار به اجرا آن وجود دارد بهتر است که ابتدا بر اساس اقلیم در چند استان به صورت پایلوت اجرا شود.

یعنی چگونه؟

ما 4 اقلیم در کشور داریم و بهتر است که یک استان به عنوان نمونه در این اقلیم ها انتخاب شوند و طرح کاهش تعطیلات اجرا شود.بعد یک نتیجه گیری درست و اوصولی از آن داشته باشیم چون متاسفانه در طرحهای پایلوت معمولا همه امکانات را برای اجرای طرح در اختیار آن مرکز یا استان قرار می دهند بنابراین مشخص است که نمی توان به نتیجه درست رسید و نقاط ضعف را متوجه شد.باید با همان امکاناتی که مثلا استان چهارمحال و بختیاری یا زاهدان دارد تعطیلات را کاهش دهیم بعد به نتیجه درست برسیم.

در آمارهایی هم که ارائه می شود تعداد روزهای تعطیلی مدارس ما زیاد است. اما کمتر خانواده ای برای دانش اموزانشان برنامه دارند؟

ما قبلا هم اعلام کردیم که مدارس در تابستان نباید تعطیل باشند یا اینکه در زمان تجدیدی تنها درشان باز شود، قبلا یکسری طرحها و اردوهای دانش آموزی بود اما به خاطر کیفیت بد یا بی نظمی خانواده ها استقبال نمی کنند.البته به نظر می رسد در این چند سال اخیر تلاشهایی برای بهبود آنها شده است.


این تعطیلات با حذف روز پنج شنبه از مدارس هم بیشتر شد؟

این همان اشتباهی بود که گفتم بدون برنامه ریزی انجام شد. متاسفانه وقتی نام تعطیل کردن می آید همه استقبال می کنند اما اگر ما بخواهیم این روز را بازگردانیم یا تعطیلات تابستان را کم کنیم انتقادها شروع می شود

. وقتی بدون کار کارشناسی تصمیمی برای کل کشور گرفته می شود عواقبی هم دارد. خانواده ها فرزندان خود را به دست ما می سپارند تا آموزش و پرورش درستی ببینند پس ما نمی توانیم با طرحهای عجولانه  آن ها راگوشت قربانی کنیم.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    8 1
    کلا در تمام استانها مدارس به دلیل بار مالی تک شیفت گردیده در زمستان هزینه گرم کردن کلاس ها وجود ندارد و فشار تک شیفت شدن با اضافه کردن تعداد دانش آموزان در شیفت صبح است که عملا امکان تدریس برای معلم را از بین میبرد .در سالهای قبل شاهد بودیم که حتی در روز معلم هیچ هدیه ای از طرف اداره داده نشد چون بودجه نبود به اینها تورم و حقوق پایین معلم را اضافه کنیم و بعد ببینیم که اگر این تابستان را هم از معلم بگیریم عملا مدارس را به تعدادی مهد کودک تبدیل کرده ایم که فقط بچه ها را برای ما نگه میدارند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    3 1
    حتی اگر فقط 10 الی 15روز هم از تعطیلات مدارس کم شود و در تابستان این مدت تعطیل شود ، خیلی خوب است .
  • سینا A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 1
    من به عنوان پدر یک خانواده ی متوسط جامعه توان مالی مناسبی ندارم تا بتوانم دو فرزند خودم را در تعطیلات تابستان که عملا 4 ماه شده به کلاسهای زبان و شنا و باشگاه ورزشی و غیره بفرستم. به خاطر همین هم تمام 4 ماه تعطیلی تابستان بچه های من با سر و کله زدن به بچه های مختلف و بازیهای کامپیوتری و اینترنت و امثالهم سپری میشه که جز ضرر چیزی نداره. امیدوارم لااقل 40 درصد تعطیلات مدرسه ها کاهش پیدا کنه.
  • امين IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    7 0
    ما حقوقمون كه بايينه مزايا كه نداريم كلاس كه بيش از حد دانش اموز داره انوقت تو اين كرما تو تابستون هم مدرسه بريم؟؟؟خودشون بشت صندلي نشستن هي برا خودشون ايده ميدن