۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

انتخابات 2014 ریاست جمهوری ترکیه باتمامی فراز و نشیب های خود دیروز به پایان رسید و رجب طیب اردوغان مرد کهنه کار این روزهای سیاستمداران در آنکارا به هدف خود رسید.

اگرچه اردوغان برای این پیروزی راهی بسیار سختی را طی نمود ولی آنچه مسلم بود اینکه موفقیت او با آرای زیر 60 درصد شاید کمی دور انتطار بود چرا که در کلیه انتخابات های قبلی حزب عدالت و توسعه ارایی بالا داشت ولی این بار این موازنه تا حدود زیادی تغییر کرد.
برای درک بهتر این شرایط لازم است به دو جنبه کلی حرکت جامعه ترکیه در دهه اخیر دقتی دوباره کنیم تا متوجه شویم چرا چنین سرنوشتی برای اسلامگرایان متجدد این کشور رقم خورده و ایا این فرایند محصول اقدامات خود آنهاست یا اینکه عوامل بیرونی در این فرایند موثر بوده است.

در فضای داخلی، اردوغان از ابتدای قدرت گرفتن در ترکیه بر فضای اجتماعی و اقتصادی تمرکز کرده و توانست به موفقیت های خوبی دست یابد بگونه ای که مردم ترکیه با مقایسه وضع مالی و اقتصادی خود نسبت به گذشته به سیاستهای حزب عدالت و توسعه روی خوش نشان داده و در چندین انتخابات با رای بالا این اقبال را نشان دادند.

در عین حال برنامه ریزی برای پیوستن به اتحادیه اروپا و برخی تغییرات در مناسبات قدرت در داخل کشور مثل کاهش نقش نطامیان، آزادی فضای رسانه ای و ارتباطات اجتماعی تعریف شده در کنار وضعیت نسبتا خوب مالی مردم زمینه ذهنی خوبی برای آک پارتی فراهم ساخت.

درکنار آن بسط روابط بین المللی و منطقه ای و داشتن یک دستور العمل مشخص بنام طرح "عمق استراتژیک" که توسط داوود اوغلو با هدف گسترش نفوذ ترکیه در منطقه طراحی شده بود و میانجیگری فعال آنکارا در تحولات منطقه ای، همه از لوازم ارتقا جایگاه  این کشور بود.

نمودار حرکت جهشی حزب عدالت و توسعه در ترکیه تا تحولات سوریه در مجموع صعودی بوده ولی همزمان با بحران سوریه و چرخش تمام قد دولتمردان آنکارا در این زمینه، ناگهان همه پل های گذشته بتدریج تخریب شد بگونه ای که بحران سوریه و حواشی آن و بدنبالش مسائل مرتبط با این موضوع و فوران تاثیرات این مناقشه اغاز منحنی افول تیم اردوغان را فراهم ساخت.

تحولات سوریه و سوگیریهای تعجب برانگیز دولت ترکیه هرچه جلوتر رفت، فاصله دولت و ملت را شتاب بخشید،جسارت کافی به مخالفان داد و ارتباطات دولت با همسایگان را بدلیل حساسیت این مواضع با کاهش مواجه ساخت تا آنجا که این موضوع به دستمایه اصلی رقابت های انتخاباتی هم کشیده شد.

این موضع در طول سه سال بحران سوریه به کاهش اعتبار و محبوبیت رهبران عدالت و توسعه انجامید و قدرت لازم را به مخالفان چند رنگ آنها داد تا خود را برای رقابتی نفس گیر آماده نمایند همان رقابتی که با درگیری میدان گزی شروع شد و با چالش های اجتماعی، قضایی و حتی سیاسی جماعت گولن و فشارهای مخالفان و موضوعاتی مثل مسئله کردها ادامه یافت و درنهایت هم با عناوینی همچون حکومت خودکامگان در ترکیه تداوم یافت.

پایان سخن اینکه رای حدود55 درصدی اولین رئیس جمهوری که در ترکیه با رای مستقیم مردم انتخاب شده اگرچه شاید به دلایلی همچون تازه بودن نحوه رای گیری و یا عدم اشنایی مردم باشد ولی آنچه مسلم است اینکه روند نزولی حزب عدالت و توسعه در ترکیه با بحران سوریه گره خورده ولی با تحولات داخلی این روند شتاب گرفته ولی آنچه حیاتی بوده اینکه با وجود همه این عوامل باز هم اردوغان توانسته رای لازم را بدست آورد که این هم نشان مهمی از تدابیر دولت در گذر زمان بوده است.

اما نکته مهمتری که قابل دقت و تامل است، سخنان اردوغان در جمع هواداران پس ازپیروزی است که بر آشتی ملی و رفاقت با رقبا و رئیس جمهور همه ترکیه خواندن خود تاکید کرد و این نوع بیانات نشان می دهد او دریافته که در مسیر سختی قرار گرفته و برای خروج می بایست فکر عاجلی نماید و گرنه رویای ده سال حضور درکاخ چانکایا هرگز تعبیر نخواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شریعتمدار تهرانی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    7 13
    متن بسیار زیبا و جذاب با جملات معناداری بود که یکی از آن ها را که می توان گفت مفهومی برای کل این متن است را این گونه می توانم خلاصه کنم که تحولات سوریه ؛ آغاز منحنی افول تیم اردوغان
  • حسین امیری A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 12
    به نظرم پیروزی حزب اردوغان در این انتخابات با رای شکننده نشان از نارضایتی مردم از سیاست خارجی این حزب دارد وگرنه سیاست های اقتصادی بی نظیره
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 8
    با كامنت ها موافقم. ولي به نسبت قبل شكننده است مي شود گفت كه بحران غزه و روحيه اسراييل ستيزي ملت تركيه به داد اردوغان كه شو هاي غرايي را اجرا كرد، به داد اردوغان رسيد
  • سلام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 12
    جناب آقای کارشناس در انتخابات شهر داریهای ترکیه که چند ماه پیش برگزار شد حزب آقای اردوغان 45 درصد آرا را به دست آورد در حالی که آلان آقای اردوغان 52 درصد آرا را به دست آورده است و این بر خلاف نظر شما به معنای رشد آرای آقای اردوغان می باشد در ضمن در این انتخابات تمامی احزاب مخالف در ترکیه با هم به ائتلافی گسترده در حمایت از آقای احسان اوغلو دست زده بودند که در کل تاریخ جمهوری ترکیه بی سابقه بود و با بدست اوردن تنها 38 درصد از کل آرا شکست سختی را متحمل شدند پس در کل این انتخابات پیروزی قاطع آقای اردوغان را می رساند بر خلاف نظر شما که انرا آرای شکننده توصیف کردید. با تشکر
  • بی نام US ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    18 9
    خدا کنه روزی چند نفر از روسای ترکیه را بیارن ایران سر کار بذارن تا اینها کشور ما را متحول کنند.کشوری که نه نفت داره و نه گاز شده الگوی کشورهای منطقه در همه زمینه ها و کلی پیشرفت کردند ولی ایران...........تا چند سال دیگه به جایی برسیم که ترکها ایرانیها را .......حساب نکنن
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      11 12
      تمام این پیشرفت ها مال خود ترکها بوده ؟ توریستهای غربی و کارخانه های غربی هیچ نقشی در اون نداشتند ؟
  • احسان A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    15 4
    تحلیل نویسنده سطحی بود. دلیل کاهش محبوبیت به خاطر سوریه نبود دلیلش مسائل مربوط به فساد مالی مثل قضیه ضراب، ماجراهای پارک گزی، درگیری با فتح الله گولن و ... بود. متاسفانه ما عادت داریم تحلیل هایمان را بر اساس علایق خودمان ارائه دهیم و نه واقعیت
  • مهدی A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 5
    باز تحلیلی از یک به اصطلاح کارشناس 15 حزب رو یک جا شکست داده اونوقت توقع داشتی عین رئیس جمهور بشار اسد 100 درصد آرا رو بدست بیاره؟؟دموکراسی یعنی این.من به خیلی از حرفها و کارهاش انتقاد دارم ولی انتخاب مردمیه که بیشتر از من و شما میشناسنش.
  • بی نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 2
    مجبوری تحلیل کنی جناب کارشناس؟ رای شکننده؟ 12 حزب مخالف اردوغان با هم یک نماینده معرفی کردند که 38 درصد رای آورد و در طرف مقابل حزب عدالت و توسعه یک تنه با اردوغان 52 درصد. واقعا یکم مطالعه بد نیست قبل مطلب نوشتن خبرآنلاین هم که پدرکشتگیش با اردوغان ثابت شدست فقط مطلب بر علیه اردوغان باشه مهم نیست چی باشه یا علی مدد لاقل برای شعور مخاطبانتون ارزش قائل باشید.
  • جلال A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    18 2
    نویسنده مقاله آشنایی کافی با عرصه سیاست ترکیه ندارد.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    9 22
    مرگ بر اردوغان، حامی داعش.
  • بنده خدا A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 3
    آخر چرا به چنین رائی رای شکننده میگوئیم. اگر از درون ترکیه و تعدد احزاب آن اطلاع ندارید نظر غیر کارشناسی ندهید. این اولین مراجعه به آرای عمومی برای انتخاب یک نفر بوده است و گویای حمایت اکثریت از آقای اردوغان است به هرصورت امید است ایشان با جبران اشتباهات قبلی در مورد همسایگانش برای ملت ترکیه همچنان رفاه و آسایش بهمراه بیاورد.
  • مجید A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    6 20
    با توجه به قشر چند میلیونی سنتی و روستانشین که به دلیل اعتقادات مذهبی خودانتخاب غیر اردوغان را باعث نابودی اعتقاداتشان میدانند که این کار با تیلیغات سنگین احزاب ورسانه های همسو با اردوغان در چند سال گذشته اتفاق افتاده به زودی دست اردوغان هم مثل احمدی نژاد رو خواهد شد و این مردم هم از ایشان روی گردان می شوند ریزش اراء شصت و چند درصدی اردوغان به 52دصد در دو سه سال گذشته نشانه ای از هین ادعای بنده است
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    6 20
    دوست عزیزی که از رای شکننده دلخوری تشریف بیرید و ارای انتخابات مختلف از 2000 تا کنون رو ببیند تا متوجه شوید که 50 درصد ارای خیلی کم است در برابر کسی که 80 درصد و بیشتر در انتخاباتها رای د اشته چه در انتخابات شهرداریها ، مجلس و حالا ریاست جمهوری که خیلی افت کرده. بعلاوه انصاف بخرج بده که نویسنده محترم مسائلی مثل اولین بار بودن نااشنایی و اختلافات داخلی رو هم گفته ولی بنطرم خیلی تند رفتی عزیزززززز