تابناک نوشت:

یک گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان « ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع جنسی»، آیینه‌ای از آن چیزی است که اکنون در بازوی پژوهشی مجلس ایران می‌گذرد.

به گزارش «تابناک»، این گزارش 82 صفحه‌ای که در دفتر مطالعات حقوقی معاونت پژوهش‌های سیاسی حقوقی تهیه شده که در فصل اول رابطه جنسی از منظر بشری و در فصل دوم رابطه جنسی از منطر دین را در صفحاتی طولانی مورد بررسی قرار می‌دهد تا در فصل سوم به توجیه نظر تهیه‌کنندگان خود یعنی تاثیر ازدواج موقت در تعدیل رابطه جنسی بپردازد و در نهایت در بخش پیشنهادهای خود، مواردی را برای تسهیل و تشویق به ازدواج موقت مطرح کرده است.

این گزارش که در ماه‌های گذشته تهیه شده و به واسطه ادعاهای آماری مطرح شده در ان با استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شده است، قبل از هر چیزی لزوم تجدید نظر در مدیریت و شیوه تهیه گزارش‌ها در یکی از مهم‌ترین نهادهای پژوهشی کشور را نشان می‌دهد.

گزارش پس از مرور طولانی و مفصل بر مبانی فقهی ازدواج موقت که چندان در خدمت نظریه و پیشنهادات مطرح شده در این گزارش نیست وارد مرحله آماردهی و توصیف شرایط کشور شده که همین آمارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

آن چه که در رسانه‌ها با عنوان «آمار تکان دهنده مجلس از روابط جنسی در ایران » مطرح شده است، در واقع خلاصه ورود تهیه‌کنندگان گزارش در مرکز پژوهش‌های مجلس از تکرار متون فقهی به مرحله تکرار محتویات وبلاگ‌هایی است که شاید خوانندگان آنها به اندازه خوانندگان وبلاگ مرحوم ستار بهشتی هم نباشد.

مجموعه‌ای از منابع و مآخذ و به عبارت‌ بهتر وبلاگ‌های استفاده شده در گزارش بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی به قرار زیر است:

http://ezdevajeasan12.blogfa.com/cat-6.aspx

http://ali70.com/tag/%D9%85%D8%AD%D8%A7%DA%A9%D9%85%D9%87/feed

http://kazhealth.blogfa.com/post-305.aspx

http://shirazna.ir/news/3146

http://www.generalha.ir

http://reshadat.parsiblog.com

http://floood.blogfa.com/post-17.aspx

http://www.jahannews.com/vdebagb 8grhbfop.uiur.html.

http://www.ghalamha.mihanblog.com

http://tallery.yard.ir/post/429

http://khabarnekar.blogfa.com/post-1510.aspx

همین استفاده بی‌پروا از آمار و اطلاعاتی که منبع قابل اعتمادی ندارند، ابزار اصلی و البته مشوش نویسندگان گزارش برای پیش بردن نظریه خود است که به چنان فاجعه‌ای منجر شده که ضرورت پاسخگویی مسئولان و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی را لازم می‌دارد.

برای نمونه چند مورد از ادعاهای مطرح شده در این گزارش به قرار زیر است:

- بر اساس آمار دیگری در زمینه استفاده کاربران اینترنت از سایت‌های غیراخلاقی در ظهر عاشورا در بین 182 کشور جهان، تهران مقام نخست و شیراز رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

- در سال تحصیلی 1386 1387 از 141552 دانش‌آموز (دختر و پسر) دوره متوسط در کل کشور، تعداد 24889 نفر (17.5 درصد) همجنس‌گرا بودند.

گزارش تهیه شده برای نمایندگان مجلس نه تنها توضیح نمی‌دهد که منظور از رابطه دختر و پسر دقیقا چیست و قصد دارد چه نوعی از این روابط را از بین ببرد و یا این که آن 75 درصد دختر و پسر دبیرستانی ایرانی که با جنس مخالف رابطه دارند، دقیقا چه نوع رابطه‌ای دارند، بلکه در مورد نسل آینده ایران ادعای وقیحانه‌ای را تکرار کرده است که هرگز قابل پذیرش نیست.

تحقیق یک مجله علمی بین‌المللی در باره همجنسگرایی نشان داده است که حدود 20 درصد افرادی که در یک جامعه غربی مورد بررسی قرار گرفته‌اند گونه‌هایی از احساسات همجنسگرایانه داشته‌اند و تنها حدود 2 تا سه درصد آنها خود را همجنسگرا می‌دانند. تصور این که آمار همجنسگرایی در ایران 6 تا نه برابر یک جامعه غربی باشد معادل این است که از هر 6 دانش‌آموز ایرانی یکی همجنسگرا است. آیا مجموعه مجلس شورای اسلامی روی تکرار چنین ادعایی را دارد؟

- نویسندگان در ادامه مدعی شده‌اند که «بر اساس اظهارات کارشناسان در سال 1388 در دهه 1960 و 1970 { = 1340 و 1350} سن روسپیگری بالای 30 سال بود، اما اکنون سن روسپیگری به 15 سال به بالا رسیده است.»

گزارش مرکز پژوهش‌ها در حالی چنین ادعایی را تکرار کرده است که حتی اگر دیر بزرگ شدن انسان‌ها در دهه اخیر نسبت به چهل یا پنجاه سال پیش نادیده گرفته شود، مستندهای سینمایی و تحقیقات علمی تهیه شده در سالهای پیش از انقلاب را نمی‌توان نادیده گرفت که به روشنی سن قربانیان فحشا در محلات بدنام تهران را از 15 تا پنجاه سال گزارش کرده است.

این که اکنون سن فحشا در مواردی به 15 سال رسیده باشد باید برای نمایندگان مجلس زنگ خطر را به صدا در آورد ولی نویسندگان گزارش برای نمایندگان مجلس چطور باور کرده‌اند که چهل سال پیش، تنها زنان سی ساله گرفتار فحشا می‌شده‌اند.

گزارش بر مبنای چنین بنیان‌هایی و با تمرکز بر اطلاعات مغشوش در باره وضعیت دبیرستان‌های ایران، پیشنهاد تسهیل شرایط ازدواج موقت را مطرح کرده است؛ سوال این است که آیا ازدواج موقت گزینه مطلوب برای دختر و پسرهای دبیرستانی است؟!

اگر چه نه می‌توان و نباید ضرورت پرداختن به معضلات اجتماعی و از جمله موضوعات مرتبط به مسائل جنسی را نادیده گرفت ولی، گناهکار و منحرف دانستن وسیع جامعه برای این که نسخه معیوب ازدواج موقت برای دبیرستانی‌ها پیشنهاد شود با این ادعا که در ظهر عاشورا مردم تهران بیش از همه دنیا به دنبال محتوای جنسی در اینترنت بوده‌اند و یا این که از هر شش دانش‌آموز دبیرستانی یکی همجنسگرا است، کار دیگری است!

مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره اخیر تحت مدیریت کاظم جلالی از نمایندگان دانشگاهی مجلس اداره می‌شود و با توجه به سوابق وی، انتشار گزارشی از این دست در این مجموعه، کمتر مورد انتظار است. باید منتظر ماند تا مرکز پژوهش‌ها نظرات خود را در این باره بیان کند تا چگونگی انتشار چنین گزارشی از سوی بازوی پژوهشی مجلس روشن شود.
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    60 9
    از نظر بنده که چندین سال است معلم دبیرستان و مشاور هستم این آمار نه تنها واقعی است بلکه کم گزارشی هم در آن دیده می شود. تا کی می خواهید روی این مسائل سرپوش بگذارید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      33 6
      بنده هم به عنوان یک دبیر این آمار رو تایید میکنم
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    45 4
    در مورد همجنسگرایی نمیدونم ولی در مورد سن روسپیگری باید بگم که خیلی درسته