نمایندگان مجلس در راستای اجرای قانونی 20 ساله، نماینده ناظر خود در هیئت نظارت بر سفرهای کارکنان دولت را تعیین کردند.

فاطمه استیری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز نماینده ناظر خود بر سفرهای دولتی‌ها را تعیین کردند تا حسن کامران نماینده اصفهان چشم بینای بهارستان نشینان بر این بخش از عملکرد پاستور نشینان باشد. تصمیمی که در راستای اجرای قانون نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت مصوب سال 1373 انجام شد.

قانون چه می گوید؟
قانون «نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت» در دوره‌ای که علی اکبر ناطق نوری بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده بود به تصویب رسید و هدف اصلی تشکیل این هیئت نظارت بر مسافرت ها و ماموریت های غیرثابت کارکنان دولت و کلیه دستگاه هایی اعلام شد که به نحوی از بودجه عمومی کشور و شرکت های دولتی استفاه می کنند.

به موجب این قانون هیئتی متشکل از نماینده ناظر مجلس، نماینده رییس جمهور به عنوان رییس هیئت، معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اطلاعات و معاوزن وزیر دستگاه ذی ربط« بدون حق رای» تشکیل می شود تا از این طریف جلو برخی تخلفات و ریخت و پاش‌ها در جریان سفرهای بی شمار دولتی‌ها گرفته شود.

این هیات ضمن بررسی درخواست های ماموریت های خارجی کارکنان دولت (حتی در سفر وزیران) درباره اصل انجام سفر خارجی و جزئیات آن مانند اعضای هیات، هزینه ها و دیگر جزئیات سفر ها وماموریت های خارجی کارکنان دولت تصمیم گیری می کند.

براساس این قانون، هم مسافرت‌ها باید در جهت ماموریت محوله و اجرای وظایف دستگاه های مربوط و البته دارای اهمیت کافی باشد. مسئولانی که به زعم این هیئت منتخلف باشند به محاکم قضایی معرفی می شوند و ملزم به پرداخت حداقل دو برابر کلیه هزینه های ناشی از مسافرت ها به خزانه دولت هستند.

کسی بر صف طویل همراهان احمدی نژاد در سفرهای نظارت می‌کرد؟
اما درحالیکه نزدیک به دو دهه از تصویب این قانون می‌گذرد، انتقادات از عدم کارایی و گاها سهل انگاری‌ها در نظارت بر سفرهای خارجی دولتی ها در هر دوره‌ای مطرح بوده است که اوج آن را باید در دولت سابق دانست که کار را به شکایت از دولت هم کشید.سفرهای خارجی که حاشیه‌های آن بعضا پررنگ تر از متن آن بود. صف عریض و طویل همراهان رییس دولت سابق از جمله حاشیه‌های همیشگی این سفرها بود.

آنجا که تنها در یک نمونه محمود احمدی نژاد در یکی از سفرهای خود به نیویورک تعداد پرشماری از از جمله اعضای خانواده خود و وزرا و معاونانی که همراه با او شده بودند را با خود به نیویورک برد. این اقدام رییس جمهور سابق که شعار ساده زیستی سر می داد با واکنش نماینده ارومیه روبرو شد و نادر قاضی پور علیه او به کمیسیون اصل 90 شکایت کرد .

این اعتراضات اما به مثابه دیگر اعتراضات از سوی احمدی نژاد وقعی نهاده نشد و او در آخرین سفر خود در دوره ریاست جمهوری اشت به مقصد مسکو نیز نزدیک به 100 نفر را همراه خود به سرزمین یخی برد. رسانه‌های داخلی آ« زمان خبر دادند که این‌بار هم هیات همراه احمدی‌نژاد برای سفر دو روزه به روسیه، تیمی صد نفره بوده که در میان آنها اعضای خانواده‌های برخی از اعضای تیم هم حضور داشته‌اند.

قانون گریزی از یک قانون نظارتی!

اما با وجود آنکه قانون صراحتا بر نظارت بر سفرهای خارجی پاستور نشینان و حتی بهارستان نشینان تاکید دارد، بنا به گفته خود نمایندگان مجلس این بخش از عملکرد دولتی ها و مجلسی ها همواره با برخی قانون گریزی ها همراه بوده است. آنگونه که در مجلس هشتم مرحوم یحیی زاده که خود زمانی نماینده ناظر مجلس در این هیئت بود صراحتا اعلام کرد این قانون نه تنها توسط دولتی ها که توسط خود نمایندگان هم اجرا نمی شود. امری که حکایت از عدم نظارت قوی بر سفرهای خارجی را نمایانگر است

دولت روحانی در یک سالی که از روی کار آمدنش می گذرد تاکنون سفرهای خارجی کم حاشیه و بی سروصدایی داشته و در هر سفر رییس دولت،  وزرای مرتبط با دستورکارهای آن سفر وی را همراهی کرده اند. امری که باید دید تا پایان دولت یازدهم داوم خواهد داشت یا نه.

/27220

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    12 3
    یعنی کسی بر سفر نمایندگان مجلس یا اهالی قوه قضاییه و یا شهرداری ها نظارت نمی کند؟ اونها هم دستشون توی بیت المال است.
  • بی نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    خیالتون جمع هیچکس از هیچکس تو مملکت ما عقب نمی ماند , همه تشکیلات و وزارتخانه ها و ادارات ما وزارتخارجه هستند وزارتخارجه مان هم که دوگانه است و به یکی از خودش هزار ویک امکانات میدهدو یکی را از خیلی چیزها محروم می کند به سفراش کاخچه و چندین راننده و نظافتچی , آشپز ایرانی و خارجی , باغبان و زوج معلم و ..... میدهد و آن یکی را ....