مناقشه بر سر انتخاب عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات با انصراف مطهری از حضور در این هیات وارد فاز تازه ای شد.

به گزارش خبرآنلاین،مشخص نیست با انصراف مطهری آیا نمایندگان تصمیم او را می پذیرند یا همچنان بر طرح استفساریه خود اصرار می ورزند.

علی مطهری که در ماههای گذشته با نامه های سرگشاده اش به حمید روحانی و قالیباف حسابی خبر ساز شده امروز طی نامه‌ای که با مجوز هیات رییسه امروز در جلسه علنی میان نمایندگان توزیع کرد، از حضور در جمع کاندیداهای انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات انصراف داد.

او در نامه خود به توضیح درباره ساز و کار انتخاب عضو ناظر مجلس پرداخته و نوشته است: همان طور که ماده 218 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید کمیسیون تخصصی (فرهنگی) می‌بایست حداقل دو برابر تعداد مورد نیاز را به مجلس معرفی می‌کرد که کمیسیون فرهنگی 4 نفر را برای صدا و سیما و 2 نفر را برای مطبوعات یعنی همان «حداقل» را معرفی کرد.

از نظر مطهری اشکال برخی همکاران از جمله او  این بود که در کمیسیون فرهنگی برای این که «حداقل» معرفی شود یا بیشتر، رأی‌گیری نشده و معرفی «حداقل» تصمیم رئیس کمیسیون بوده است، علاوه بر این که ماده 218 ابهام دارد و روشن نیست که تعداد معرفی شده از طرف کمیسیون تخصصی مفید حصر است و نمایندگان واجد رتبه‌های بعدی که در کمیسیون درباره آنها رأی‌گیری شده، نمی‌توانند در صحن علنی کاندیدا شوند یا نظر کمیسیون صرفا نظر مشورتی است و نمایندگان مذکور می‌توانند در صحن علنی کاندیدا شوند؟ لذا تصمیم رئیس محترم مجلس برای رفع ابهام به نظر اینجانب تصمیم درستی بود.

با این حال نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی در تذکری در صحن مجلس، تفسیری دیگری ازمعرفی 2 نامزد کمیسیون فرهنگی برای حضور در هیات نظارت بر مطبوعات داشت .او معتقد است: بر اساس ماده 218 آیین نامه داخلی کمیسیون های تخصصی موظف‌اند حداقل به تعداد 2 برابر مورد نیاز نماینده معرفی کنند که معنایش این است که حق ندارند کمتر از دو برابر معرفی کنند و اگر بخواهند بیشتر از این هم معرفی کنند مرجع تشخیص،‌کمیسیون است.

مطهری در نامه خود تاکید  کرده برای اینکه شبهه تاثیر نسبت خانوادگی اش با رئیس مجلس برطرف شود از کاندیداتوری نمایندگی قوه مقننه در هیات نظارت انصراف  می دهد.

 انتخاب نبویان و رسایی دو عضو ارشد جبهه پایداری از سوی کمیسیون فرهنگی موجب واکنش برخی نمایندگان شد و آنان خواستار استفساریه ای در خصوص در مورد نحوه انتخاب ناظران مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات از سوی تعدادی از نمایندگان شد.

حالا مطهری از کمیسیون فرهنگی خواسته کاندیداهای واجد رتبه های بعدی این هیئت یعنی هروی و کامران و نیز سایر کاندیداهای شورای نظارت بر صدا و سیما یعنی آقایان مفتح و میرمحمدی را نیز به صحن علنی مجلس معرفی کند تا در خصوص مطبوعات یک «انتخاب واقعی میان گرایش‌های مختلف سیاسی انجام شود.»

در مقابل حجت الاسلام پژمانفر نماینده مشهد که او هم از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری است از هیات رئیسه  مجلس خواسته است ضمن عذرخواهی از اتفاق صورت گرفته در جلسه آینده انتخابات با همان ترتیب که کمیسیون اعلام کرده انجام دهد.

 محمد حسن ابوترابی فر که اداره مجلس را بر عهده داشت خطاب به پژمان‌فر گفت: در انتخابات مربوط به کمیسیون فرهنگی، ریاست محترم مجلس مدیریت جلسه را عهده دار بودند. تعدادی از همکاران نسبت به انتخاب کمیسیون فرهنگی ، نقد داشته اند ایشان هم موضوع را قابل بررسی در هیات رئیسه تشخیص دادند. اما در ارتباط با سایر کمیسیون ها چنین اعتراضی نبود و طبق روال برگزار شد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مسئله را هیات رئیسه بررسی خواهد کرد و هفته آینده در دستور جلسه قرار می گیرد.

/212 27

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AT ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    10 4
    خیلی عجیب است که در ایران یک مسئول از یک سمت انصراف بدهد. معمولا همه همة سمت ها را با هم می خواهند