معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از سال 88 تا کنون اراده‌ای برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود نداشته است، گفت: طی دو یا سه ماه آینده و بعد از دریافت نظر کارشناسان لایحه نظام صنفی رسانه به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

به گزارش خبر آنلاین حسین انتظامی، ظهر امروز در مراسم ویژه روز خبرنگار که از سوی انجمن صنفی روزنامه های غیردولتی در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد ضمن تبریک این روز اظهار داشت: این روز نمادی است که در آن مسائل و مشکلات حوزه رسانه و خبرنگاری مورد بحث قرار می‌گیرد که باید برای مرتفع کردن آن چاره‌ای اندیشیده شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث هدیه خبرنگاران نیز اشاره کرد و افزود: این دولت آمده است تا رویکردها را عوض کند و به نظر من بحث هدیه خبرنگاری با تکریم خبرنگاران مغایر است.

وی توضیح داد: رویکرد دولت درباره مسئولیت خود، فعالیت‌هایی است که باید در قبال آنها پاسخگو باشد؛ اتفاقا تکریم خبرنگار و تکریم روزنامه‌نگار این نیست که ما به او هدیه بدهیم، تکریمش این است که امکان و شرایط فعالیت حرفه‌ای خبرنگار را گسترش دهیم و حقوقی که شامل خبرنگاران می‌شود، در اختیارش قرار گیرد مثل دسترسی آزاد به اطلاعات.

وی به رویکرد دیگر دولت یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: رویکرد دیگر ما عقب نشینی دولت به نفع صنوف و به نفع بخش خصوصی است. همین کار و همین مراسم، یک حرکت نمادین در این زمینه است؛ بطوریکه دولت نیامده برای روز خبرنگار مراسمی تهیه ببیند و تجلیل کند، بلکه یک انجمن صنفی که البته غیر دولتی هم هست (یعنی هر دو سیاست را پشتیبانی می‌کند) پیشگام می‌شود و همکاران خودش را دعوت می ‌کند.

معاون وزیر ارشاد افزود: دولت خودش را در عرصه رسانه و مطبوعات در رقابت با بخش خصوصی نمی‌داند و معتقد است باید تنها جایی ورود کند که یا موضوع حاکمیتی باشد و یا بخش خصوصی مزیت نسبی برای ورود به آن نداشته باشد.

انتظامی همچنین با بیان اینکه در یک سال گذشته هیچگونه رسانه‌ای از جانب دولت تأسیس نشده و این با روح حاکم بر اصل 44 همخوانی دارد، یادآور شد: بحث‌هایی مطرح است که از برخی رسانه‌های دولتی نیز مالکیت‌زدایی شود و به بخش خصوصی واگذار گردد. ضمن اینکه دولت تصمیم ندارد در عرصه رسانه به خودش مجوز تازه‌ای بدهد.

وی با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات موجب جلوگیری واقعی از فساد می‌شود، مبارزه با فساد را «بگم‌ بگم» ندانست و بیان داشت: این قانون در سال 88 به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد اما اراده‌ای برای اجرای آن تا امروز نبوده است چراکه این قانون دولت را موظف به پاسخگویی و شفافیت می کند.

انتظامی همچنین به لایحه سازمان نظام صنفی رسانه و نظام جامع رسانه ها اشاره کرد و بیان داشت: در چند ماه گذشته همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شناسایی مواردی بوده که باید از روش‌های اصلاح مقررات دنبال شود بر همین اساس لایحه‌ سازمان نظام صنفی رسانه و لایحه‌ جامع رسانه‌ها با رویکرد اصلاح قانون مطبوعات و اضافه کردن همه رسانه‌ها و یکسان پنداری همه رسانه‌ها تا دو سه ماه دیگر تقدیم مجلس می‌شود.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: در هفته آینده پیشنویس کامل لایحه نظام صنفی رسانه روی سایت معاونت مطبوعاتی ارشاد برای اظهارنظر اهالی رسانه و صاحبنظران قرار داده می‌شود.

انتظامی همچنین به تشکیل اولین جلسه کمیسیون ماده 18 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دستور رییس‌جمهور در هفته آتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از تصویب این قانون و بعد از 4 سال اراده ای برای اجرای این قانون وجود نداشته تا اینکه به دستور دکتر روحانی اولین جلسه کمیسیون ماده 18 این قانون جهت بررسی و اقدام برای اجرای این قانون دوشنبه آینده در وزارت ارشاد و به ریاست دکتر جنتی برگزار می شود.

بنابر این گزارش، ماده 18 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان می کند که به منظور حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در موسسات عمومی و موسسات خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، تدوین برنامه‌های اجرایی لازم در عرصه اطلاع‌رسانی، نظارت کلی بر حسن اجرا، رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات موضوع این قانون از طریق ایجاد وحدت رویه، فرهنگسازی، ارشاد و ارائه نظرات مشورتی، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دستور رییس‌جمهور با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
الف- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رییس کمیسیون)
ب- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذی‌ربط.
ج- وززیر اطلاعات یا معاون ذی‌ربط.
د- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی‌ربط.
ه- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذی‌ربط.
و- رییس دیوان عدالت اداری.
ر- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی.
ج- دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور.
مصوبات کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پس از تایید رییس‌جمهور لازم‌الاجرا خواهد بود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =