ایسنا نوشت:

باراک اوباما تاکید کرد: چنانچه رهبران عراقی دولتی جامع‌تر تشکیل دهند، ما از تلاش‌ها برای بیرون راندن شبه نظامیان از عراق حمایت می‌کنیم، ما باید بگوییم که ایالات متحده قصد ندارد که به نیروی هوایی عراق تبدیل شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت: تصمیم به انجام عملیات هوایی در عراق پس از آن اتخاذ شد که ایالات متحده به این نتیجه رسید که لازم است از مناطق کردنشین در شمال عراق حمایت کرده و رهبری عراق را که در مواجهه با شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه دچار مشکل شده‌اند، تقویت کند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که اطمینان دارد رهبران عراق این مساله را درک می‌کنند که قرار نیست سواره نظام و پیاده نظام برای نجات بیاید. اما وی تاکید کرد که آمریکا در عقب راندن شبه نظامیان داعش منافعی دارد و ممکن است عملیات گسترده‌تر از آن چیزی که روز پنج شنبه در سخنرانی کاخ سفید از آن سخن گفت اجرا شود.

وی گفته بود عملیات هوایی محدودی برای حمایت از پرسنل آمریکایی و جلوگیری از کشته شدن دسته جمعی اقلیت‌های مذهبی در عراق انجام خواهد شد.

اوباما در مصاحبه با توماس فریدمن در نیویورک تایمز گفت: ما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم که در سراسر عراق و سوریه خلافت ایجاد کنند. اما تنها زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که بدانیم شرکایی در عراق داریم که اجازه نمی‌دهند خلاء سیاسی ایجاد شود.

باراک اوباما در شرایطی عملیات نظامی جدید خود را در عراق توجیه می‌کند که هنوز به دلیل مداخله نظامی سال 2011 در لیبی مورد انتقاد مخالفان قرار می‌گیرد.

وی گفت: ما هرج ومرج لیبی را که در صورت خروج نیروهای آمریکایی بدتر شد، دست کم گرفتیم. این درسی بود که من از لیبی گرفتم. هربار این سوال را از خودم بپرسم که آیا ما باید مداخله نظامی می کردیم؟ اوباما درباره درگیری‌های کنونی عراق گفت که این بار نتیجه متفاوت‌تر از هرج ومرج لیبی خواهد بود چرا که تلاش‌هایی برای تشکیل دولتی که بتواند جامعه عراق را بازسازی کرده و پیشرو باشد، در دست انجام است.

اوباما خاطرنشان کرد: آن‌ها هم اکنون رئیس جمهور و رئیس پارلمان را انتخاب کرده‌اند و گام آخر انتخاب نخست وزیر و اجازه دادن به وی برای تشکیل دولت است. عراقی‌ها در حال درک این مساله هستند که باید برای متحد نگه داشتن کشورشان، با یکدیگر سازش داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره تحولات خاورمیانه و درگیری‌ پس از آتش بس 72 ساعته میان اسرائیل و فلسطین گفت: نه بنیامین نتانیاهو و نه محمود عباس اردره سیاسی برای برقراری توافق صلح پایدار را ندارند.

اوباما با اشاره به انور سادات، رئیس جمهور اسبق مصر، مناخیم بگین و اسحاق رابین، دو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفت: در برخی موارد بی‌بی (نتانیاهو) بسیاری قوی است و در برخی موارد عباس بسیار ضعیف است تا بتوان این این دو را در کنار هم قرار داد و تصمیمات شجاعانه‌ای همانند سادات، بگین و یا رابین اتخاذ کرد. توانایی من برای میانجی‌گری میان رهبران اسرائیل و فلسطین با عدم تمایل آن‌ها برای برقراری صلح تضعیف می‌شود. شما می‌توانید یک جماعتی را به سمت آب هدایت کنید و آن‌ها آب بنوشند اما دست کم تا الان اینها تمایلی برای این کار نشان نداده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین انتقادهایی مبنی بر اینکه اگر دولت وی چندین ماه پیش به شورشیان سوری سلاح‌های پیشرفته می‌د‌اد دیگر شبه نظامیان داعش در عراق نمی‌توانستند پیشروی کنند، رد کرد.

وی گفت: همیشه یک خیالپردازی وجود دارد و آن این است که ما می‌توانیم برخی از تسلیحات سبک و یا حتی تسلیحات پیچیده را در اختیار اپوزیسیون قرار دهیم که متشکل از پزشکان، کشاورزان، داروسازان و غیره است.

اوباما همچنین به برخی از بحران‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت که چشم‌انداز یک توافق دیپلماتیک که بتواندجلوی حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اوکراین را بگیرد، واقعی اما ضعیف است.

اوباما اظهار کرد: توافق ممکن است اما ما در زمان خطرناکی هستیم که بخشی از آن به این دلیل است که موضع جدایی طلبان روس گرا تضعیف شده است. گمان می‌کنم که پوتین نمی‌خواهد وجهه خود را از دست بدهد و همین امر رسیدن به سازش را دشوار می‌کند. او می‌تواند حمله کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    6 0
    خلافت رو چطوری تلفظ کرده...
  • بی نام A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    5 4
    به عمل بر آید به سخن دانی نیست
  • بی نام EU ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    3 2
    در دوره اصلاحات هم عده ای داخل کشور بدر برابر شعارهای جمهوری دنبال خلافت اسلامی بودند
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    8 5
    حالا کجاند اونهایی که به بشار اسد برای مبارزه تروریسم ایراد میگرفتند؟؟
    • بی نام A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      1 6
      اگر بشار اسد از قدرت کنار میرفت و قدرت رو سریع به جانشنینش واگذار میکردخلا قدرت ایجاد نمیشد تا جوانان سوری به سمت افراطی ها بروند و اونها هم بتونند با جذب این جوانان از احساسات دینی اونها به نفع منافعشون سوء استفاده کنند همانطور که میدونید بشار یک سکولار هست .
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    7 9
    تا امریکای فاشیست و حامی تروریست هست داعش و طالبان و ... هم هستند هر روز با نامی تازه
  • کامی DE ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    61 1
    خلافت که چه عرض کنم . باید گفت رزالت، توحش، رجعت به دوران پارینه سنگی.
  • مریم IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    6 8
    اجازه نمی دهید در ساسر عراق خلافت راه بیندازند؟؟؟؟؟؟؟؟ با این حرف اعتراف کردی که خود شما پشت این گروه تروریستی بودید و هستید ولی الان که خود شما و منافع شما در عراق را تهدید کرده اند به تلاطم افتادید تا گند کاری های خودتون رو جمع و جور کنید.
  • بی نام DK ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    6 11
    اونایی که میگفتن امریکا داعش را ساخت کجان پس الان ؟؟
  • بی نام A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    13 5
    باز هم دم داداش اوباما گرم.. بقیه که فقط نشسته اند و تماشا می کنند..