سردار موسی کمالی در یک گفت و گوی صریح از کارت های پایان خدمت بازیکنان فوتبال سخن می گوید.

 

فرهاد عشوندی: سردار موسی کمالی مسئول اداره مشمولان  ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرآنلاین از جنجالی می گوید که چند هفته ای است فوتبال ایران را به هم ریخته است. او معتقد است این همه جنجال حتی بیشتر از اصل واقعیت است و اگر او حاضر نشده روی خط برنامه 90 برود به این دلیل بود که می ترسیده با کارش آبرویی از کسی برده شود.

او در این گفت و گو پرده از اتفاقی جالب بر می دارد. اینکه ستاره های تیم ملی والیبال هم مشکلی مشابه با ستاره های فوتبال داشتند اما داورزنی و فدراسیونش مشکلات این بچه ها را بی سر و صدا حل کرده است و خاطیان هم به سزای عمل شان رسیده اند. اما چطور این پرونده جنجالی شد؟ اینکه بیش از 100 بازیکن فوتبال کارت های معافیتی دارند که ممشکل دارند.

او در این باره می گوید:« اصلا این طور نیست که فکر کنید این همه کارت مشکل دار وجود دارد. الان اسم 21 نفر مطرح شده است. این 21 نفر هم اسم های شان را ما منتشر نکرده ایم. اصلا موافق این کار هم نبودیم. ما هر بازیکنی که کارت معافیتش با اعتراضی روبرو شده بود را فعلا احضار کردیم و خواستیم تا بیایند و اسنادشان را رو کنند. به آنها گفتیم بیایند و از خودشان دفاع کنند. خیلی از این بچه ها می توانند حقانیت شان را ثابت کنند. برای مثال چند تایی از این کارت ها و اسناد منجر به صدور کارت ها تایید شده اند. نکته مهم این است که همه کارت های صادر شده برای این بازیکنان قانونی است و ما باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا مدارکی که منجر به صدور این کارت ها شده ، قانونی بودند یا نه؟»

این نوع نگاه آیا مسیر پرونده را به سوی سرپوش گذاشته شدن روی جزئیات نمی برد؟ آیا همان طور که عادل فردوسی پور می گفت با این نگرش ماجرا ماست مالی می شود؟ سردار در این باره می گوید:« این چه حرفی است؟ همه ساله صدها هزار معافیت از سوی نظام وظیفه صادر می شود. این معافیت ها بر اساس اسنادی صادر می شوند که در خیلی های شان نهادهای دیگری از پزشکان گرفته تا ثبت احوال حضور دارند . حالا اگر یک سند جا به جا شود تمام اسنادی که منجر به صدور یک معافیت می شود را به هم می ریزد و نتیجه اش گمراهی گروهی است که معافیت ها را صادر می کنند. البته در این پرونده با متخلفان برخورد شده . اصلا قانون با کسی شوخی ندارد. قرار نیست این مسائل رسانه ای شوند اما جایی که اتفاق غیر قانونی افتاده ، قانون خیلی جدی وارد می شود. مثلا سال قبل ما گزارشی داشتیم درباره مشکلات مشابه آنچه امروز برای فوتبالیست ها  رخ داده ، در فدراسیون والیبال. ما این موضوع را با مسئولان فدراسیون در میان گذاشتیم . آنها هم همکاری کردند. متخلفین تنبیه شدند و تعدادی از ملی پوشان کارت های معافیت شان لغو شد و سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا در سکوت خبری قانون اجرا شود و والیبال ضربه نخورد. ما به عنوان متولی باید حواس مان باشد آبرویی از کسی نبریم. اگر کسی جرمی را مرتکب شده باید با او برخورد شود اما نه با های و هوی. »

اما حالا که این اسامی مطرح شدند ف خیلی ها دوست دارند بدانند چه اتفاثی برای خیلی از این ستاره ها می افتد ، برای مثال بازیکنانی مقل علیرضا حقیقی و کریم انصاری فرد که بحث لژیونر شدن شان هم هست. او در این باره می گوید:« ببینید من اصلا دوست ندارم نصداقی حرف بزنم. ما چون جام جهانی در پیش بود اصلا دوست نداشتیم این پرونده خیلی خبرساز شود و تا پایان جام جهانی هم صبر کردیم که به تیم ضربه نخورد. الان هم در حال بررسی پرونده ها هستیم. برای مثال این دو بازیکنی که اسم بردید پرونده های معافیت شان طرح شد و هر دو پرونده تائید شدند و هیچ یک از این دو مشکلی ندارند و کارت های شان کاملا قانونی است.»

او سپس ادامه می دهد:« خیلی از جزئیات مربوط به این پرونده ها اصلا قابل طرح نیست. برای مثال یکی تخلف کرده و شناسنامه جعلی آورده که نشان می دهد او تک فرزند است. قانون با او تعارفی ندارد و برخوردش را انجام می دهد اما نیازی به طرح رسانه ای لش نیست. اما مثلا اسم خیلی از بچه هایی که این روزها مطرح شده تنها باعث ضربه خوردن به آبروی شان شده مثلا ما بازیکنی را داریم که معافیت کفالتش برای جدا شدن پدر و مادرش هستند. آیا باید نامش را اعلام کنیم؟ یا بازیکنی را داریم که کفیل مادر معلولش شده. مادری که معلولیت اعصاب و روان دارد. بهزیستی اسنادش را تائید کرده. این حق قانونی اوست. آیا باید این پرونده ها مطرح شوند؟ ما با این نوع برخورد مخالفیم.»

رئیس اداره مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح البته دلخور است از بازیکنانی که خلاف شان ثابت شده اما مدام علیه نظام وظیفه موضع می گیرند. بازیکنانی مثل بختیار رحمانی...« باز شما اسم آوردید و من نمی خواهم اسم ها مطرح شود. ولی این موردی که گفتید ، پرونده سوابق رزمندگی پدرش در سپاه پاسداران پاک پاک است . تا امروز حتی یک برگ سند نیاورده که حرف هایش ثابت شود. توصیه من به این ورزشکار عزیز و ورزشکارانی مثل او این است که به جای موضع گرفتن برابر قانون یا اسنادشان را بیاورند و یا به دنبال راهکاری باشند که مشکل شان با اعزام به یکی از یگان های خدمتی ورزشی حل شود. البته پرونده های این دوستان در نهادهای قضایی هم مطرح شود.»

4141

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سالار FI ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    25 2
    خدا پدر ایشون رو بیامرزه نمیدونم یه سری از دوستان چرا دوست دارن همیشه ابروی دیگران رو ببرن اگر کسی تخلفی کرده باید جزاش رو ببینه نه این که ابروش رو بریزن
  • بی نام A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    34 17
    احتمالا دیگه پارتی کریم انصاریفرد و حقیقی خیلی کلفت بوده...
  • بی نام IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    19 8
    ای کاش ما هم رابطه و پارتی داشتیم
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    26 7
    این پارتی گردن کلفت داشتند 4 تا بی کس و کار رو محکوم می کنند
  • حسام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    29 0
    اگر پرونده سوابق رزمندگی پدر بختیار رحمانی در سپاه پاسداران پاک پاک است و تا امروز حتی یک برگ سند نیاورده که حرف هایش ثابت شود، پس چطور نظام وظیفه به چنین بازیکنی کارت معافیت داده است؟ در اینجا علاوه بر رحمانی سازمان وظیفه عمومی‌ نیز متهم شمارهٔ ۲ است
  • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    20 2
    انصار دلخونی 6 تا بردار داره واسه چی معافیت گرفته؟ میشه توضیح بدین؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    14 0
    برام جالبه که همه تو این کشور به بیگناه ها هر تهمتی رو میزنن ولی در مورد متهمان یا خاطیان از اسم بردن معذورند
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    8 1
    این یعنی همون ماست مالی دیگه ... حالا ببینید هیچ کاری نمی کنن...
  • بی نام SK ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 1
    مشکل شان با اعزام به یکی از یگان های خدمتی ورزشی حل شود.خیلی جالبه خلاف کردن برن یه فصل توتیم های لیگ عشقوحال کنن؟؟؟؟؟؟؟؟واقعاماداریم کجازندگی میکنیم
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 1
    ورزشکارها عزیزتر از نخبه های علمی نیستند
  • حمید A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    9 1
    بله آقا بر ای اینکه خودتون زیر سوال نرین بایدم ماست مالی کنین، فقط این وسط 34 تا که شهرت کمتری دارن رو قربانی بقیه میکنین
  • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    10 9
    سردار زدی برجک فردوسیپور رو داغون کردی.مررررررسی.اقای فردوسیپور های و هوی نکن.جامعه ارامش میخواهد
  • بی نام US ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    10 11
    بازیکنای والیبال ببرید برجک پاسداری بدن .یا برن ژ3 باز کنن ببندن یا دستشویی پادگان ها رو بشورن .اصلا افتخار یعنی چی ؟؟؟لیگ جهانی چیه؟؟؟ورزش حرفه ای برای چیمونه؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    11 0
    اینم برگ زرین دیگری که دارد لو میرود ولی خوب زیاد نگران نباشید چون خیلی زود فراموش می شود مگر 123 هزار میبلیارد نشد ؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    19 1
    چرا هیچ صحبتی از همدستان اینها در نظام وظیفه نمیشه؟مگه میشه بدن پارتی این معافیت ها را گرفت؟
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    8 0
    کاملا مشخص بود که اخر این جریان بسیاری از این بازیکنان تبرئه می شوند مبرا از هر گناه، لطفا قدرانی هم فراموش نشود واقعا عدالت بیداد می کند.