بررسی روند قیمت گذاری در بازارهای مالی ایران نشان می دهد که قیمت سکه و دلار طی یک هفته گذشته نوسان معناداری نداشته است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، قيمت سکه ودلار طي هفته گذشته نوسان سودبخشي را براي سرمايه گذاران نداشته است چراکه قيمت ها پس از تحولات يک هفته گذشته به نقطه اوليه بازگشتند.

البته در طول هفته قيمت ها روند صعودي و نزولي را پشت سرگذاشتند ولي بررسي ها تاييد مي کند که آنچه در بازار رخ داده تنها نوسان قيمت ها بوده است.

دلار در آخرین روز هفته گذشته 3هزار و 120 تومان قیمت گذاری شده بود اما در طول این هفته و هفته قبل نوسانات پول آمریکایی در بازار آزاد بین 3 هزار و 120 تا 3 هزار و 40 تومان بود تا شرایط برابری حاکم شود و نتوان تغییر محسوسی را برای نرخ دلار محاسبه کرد.

بهای دلار روز گذشته در بازار آزاد به 3 هزار و 135 تومان رسید که نشان از ثبات بازار ارز دارد. در این شرایط سرمایه گذاری در این بازار هیچ صرفه اقتصادی نداشته است. در اين شرايط افرادي که اقدام به سرمايه گذاري در بازار دلار کرده بودند، هفته گذشته را به بدون کسب سود به پايان بردند. در حال حاضر تحليلگران به سرمايه گذاران توصيه مي کنند براي ورود به بازارها دقت لازم را انجام دهند چراکه حضور در بازارهاي مالي به تحولات اقتصادکلان و بين الملل گره خورده است. در اين شرايط تحولات ناگهاني مي تواند سرنوشت سرمايه گذاران را به طور کلي تغيير دهد.

توافق نهایی هسته ای هم هرچند در دوره شش ماهه حاصل نشد اما تمدید 4 ماهه مذاکرات به ثبات ارز دامن زد تا خیال بازار در این مدت راحت باشد.

ميزان بازدهي بازار ارز در پايان هفته گذشته صفر بوده است. دو هفته گذشته ميزان بازدهي بازار ارز منفي يک درصد بود. براين اساس در هفته جاري و پس از ثبات قيمت ها حداقل سرمايه گذاران با زيان مالي مواجه نشدند.

کارشناسان اقتصادی این سطح از نوسان در بازار ارز را نشانه آرامش و ثبات می دانند و معتقدند که این افزایش و کاهشهای جزئی در قیمت بر مبنای عرضه و تقاضای روزانه و واقعیت های بازار رقم می خورد.

در بازار طلا و سکه اما دامنه نوسانات گسترده تر بود. در طول هفته گذشته دائما به دلیل نوسان قیمت جهانی طلا، افزایش یا کاهش قیمت سکه رقم خورد اما در نهایت روز گذشته سکه تمام بهار آزادی با قیمت 950 هزار تومان معامله شد که همان نرخ روز پایانی هفته گذشته است. تحليلگران بازار اعتقاد دارند قيمت سکه در بازار داخلي به طلاي جهاني وابستگي بيشتري پيدا کرده است. با توجه به ثبات قيمت دلار نيز بهاي سکه تحت تاثير بازار دلار نوسانات جداگانه اي را تجربه نمي کند.

طلا و سکه وابسته به دو عامل دلار داخلی و طلای جهانی نوسان می کند که در شرایط ثبات بازار ارز، طلای جهانی تنها عامل تغییر قیمت ها بوده است. در این شرایط با توجه به کنترل این نوسانات، قیمت سکه نیز از پرش های ناگهانی فاصله گرفته است.در این هفته دارندگان سکه هم زیان یا سودی را تجربه نکردند تا ارزش دارایی آن ها حفظ شده باشد.

هفته گذشته بورس نيز روند نزولي خود را همچنان حفظ کرد و آخرين روز کاري را با نزول شاخص کل به پايان رساند. براين اساس تمام بازارهاي مالي کشور هفته گذشته يا در ثبات بودند يا اينکه مانند بورس بازدهي منفي را به همراه داشتند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    3 1
    درسته این ثبات بهتر از کمتر شدن ارزش پول ملیه ولی اگه قراره وضع مردم بهتر بشه باید ارزش پول تقویت بشه. با این نرخ برابری نه اقتصاد رشد میکنه نه سطح رفاه مردم