تسنیم نوشت:

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب نخست وزیری درحالی به روز یکشنبه موکول شد که هر گونه پیشرفتی در این زمینه به توافق درونی ائتلاف همپیمانی ملی نیاز دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های عراقی، پس از انتخاب هیئت رئیسه پارلمان و انتخاب رئیس جمهوری در عراق هنوز افق روشنی درباره انتخاب نخست وزیری وجود ندارد.
مهلت مقرر در قانون اساسی برای معرفی رو به پایان است اما پس از اینکه در پنجمین جلسه به علت نبود ابراهیم الجعفری توفیقی حاصل نشد در نشست روز گذشته که با حضور 168 نماینده برگزار شد جز تصویب اساسنامه داخلی پارلمان دستاورد دیگری نداشت.
هر چند قبلا برخی منابع امروز جمعه را به عنوان آخرین مهلت مقرر برای معرفی نامزد نخست وزیری می دانند اما برخی منابع دیگر روز یکشنبه را آخرین موعد دانسته اند.
همزمان منابع عراقی اعلام کردند: که نشست شب گذشته ائتلاف همپیمانی ملی درباره نامزد مورد نظر برای پست نخست وزیری بدون اینکه نتیجه ای داشته باشد به پایان رسید و ائتلاف همپیمانی ملی امیدوار است که بتواند طی دو روز آینده نامزد نخست وزیری را معرفی کنند تا فواد معصوم رئیس جمهوری عراق وی را مامور تشکیل کابینه کند.
این درحالی است که قبلا منابع وابسته به ائتلاف همپیمانی نشست در منزل ابراهیم الجعفری رئیس این ائتلاف را امیدوار کننده دانسته بودند.
در حالی هفتمین نشست پارلمان عراق در روز یکشنبه برگزار خواهد شد که ائتلاف همپیمانی باید نامزد نخست وزیری را معرفی و به جنجالی که میان ائتلاف دولت قانون و ائتلاف همپیمانی درباره فراکسیون اکثریت وجود دارد پایان دهد زیرا در حالی که ائتلاف دولت خود را فراکسیون اکثریت می داند و این موضوعی بود که نوری المالکی در نشست هفتگی کابینه بر اکثریت بودن ائتلاف دولت قانون اصرار کرد و هر گونه دخالت خارجی در این زمینه را رد کرد اما از سوی دیگر برخی ائتلاف همپیمانی را فراکسیون اکثریت می دانند.
با توجه به اینکه ائتلاف همپیمانی باید نامزد نخست وزیری را معرفی کند از همین رو تا زمانی که توافق در درون این ائتلاف حاصل نشود نشست های پارلمان قطعا بی نتیجه خواهد بود و روند انتخاب نخست وزیر و کابینه با خلاء روبرو خواهد شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    0 0
    آقایان سیاسیون عراق شعور سیاسی در این بحرانها خود را نشان می دهد
  • شهاب GB ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    1 0
    ایعجب مملکتی درست کرده نوری ملکی‌، جالبه که هیچکی همدیگه رو قبول نداره، یک مشت دزد اومدند سر کار تا میتونند بچاپ بچاپ میکنند