داعش گروهی مسلح یا ارتشی مجهز؟

مقابله با سازمان داعش آنهم تنها به صورت نظامی کار ساز نخواهد بود و توسل صرف به این راه جز عمیق تر و طولانی کردن جنگ نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. نه الزاما به دلیل قدرت نظامی این تشکیلات ، بلکه بیشتر به این علت که سازمان مذکور از پشتوانه ای سیاسی و مذهبی در داخل و خارج عراق برخوردار است که راه مقابله با آن را بسیار مشکل کرده است.


حاكميت سياسي عراق شديدا درگير بحران جانشيني نوري مالكي، وضعيت نظامي و امنيتي اين كشور و نيز منطقه متاثر از بلاتكليفي سياسي در بغداد روز به روز نگران كننده تر، داعش يا آنچه كه خود مدعي ست "دولت اسلامي شام و عراق" نه تنها مشغول تحكيم مواضع خود، بلكه در تازه ترين تهديد كشور كويت رايك هدف معين و مشروع براي اشغال و سرنگوني دولت آل صباح معرفي كرده و عرسال لبنان را هم به آشوب كشانده است. از اين بدتر چيزي قابل تصور نيست ونشان ميدهد اهداف آنها به عراق و منطقه خليج فارس محدود نمي شود.اما در ارتباط با تحركات نظامي سازمان داعش آنچه امروز بيشتراز اهداف آنها جلب توجه ميكند وكمترمورد توجه قرار مي گيرد در پيش گرفتن نوع  عمليات ونحوه اقدامات و اهداف ميداني و نظامي ست كه عمدتا توسط ارتش هاي كلاسيك و رسمي مورد استفاده قرار ميگيرد تا نيروهاي شبه نظامي. يعني" تهديد اوليه سياسي ، انجام حمله تمام عيار نظامي ودر نهايت پاكسازي واستقرار جغرافيائي".اين مدلي كاملا كلاسيك براي ارتش هاي مدرن و منظم است.نيروي هاي با ساختار پارتيزاني كمتر ازاين روش ها واستراتژي نظامي استفاده ميكنند. دلايل آن كاملا روشن است .بديهي ترين عبارتند از:1- عدم وجود نيروي كافي.2-عدم وجود امكانات پايدار و لجستيكي براي اداره يك شهر يا مكان مشخص وسيع غير نظامي .3- به زير ضرب رفتن نيروي شبه نظامي به عنوان اهدافي در دسترس براي ارتش مقابل.از جنبه نظامي زماني كه يك گروه شبه نظامي يا ميليتسيائئ استاندارد نبرد خود را مطابق با ارتشي مجهز و رسمي تنظيم وبه كار ميگيرد و در موقعيت شهري و غير نظامي استقرارميابد، بايد نتيجه بگيريم حتما پاره اي از معادلات سياسي و ميداني تغييركرده اند و صد البته  با ید معترف بود  در ارزيابي اوليه از توان دشمن اشتباهات جدی محاسباتي صورت گرفته است. سازمان داعش اينك از اين منظر بيشتر موجب نگراني ست.
درست يا غلط،اشتباه محاسباتي يا هر چيز ديگر، تجربه تا به امروز نشان داده كوچك انگاشتن یا بي تحرك و خاصيت فرض كردن اين سازمان استقراري در عراق، كمكي به يافتن راه حلي براي برخورد ،مقابله ويا كنترل آن نكرده و اطلاق عبارت "گروه" به سازماني خطرناك اگر با اين تصور صورت گرفته و مي گيرد تا كوچك و با تاريخ مصرف معين نشان داده شود،حداقل از جنبه  نظامي تصوري بسيار اشتباه و مخاطره آميز است.اين سازمان خطرناك (وموارد مشابه)تنها براي نبرد به ميدان نمي آيند بلكه هدف اصلي آنها استقرار سياسي با تكيه بر استاندردهاي حاكميتي وتبديل خود به عادت منطقه اي ست كه شروط اوليه آن ايجاد فضاي مناسب سياسي ودوم داشتن ارتشي مجهزوثروتمند است. مجهز براي عمليات و ثروتمند براي تهيه تجهيزات و جذب نيرو.من اين نكته را در مطالب قبلي هم ياد آور شده بودم كه از شروع بحران فعلي و سقوط موصل در 6 ژوئن از جنبه موقعیت و موضع سياسي ، نحوه برخور دولت اقلیم کرد ،تركيه،مواضع قطر و عربستان و از همه مهمتر نحوه مقابله دولت مركزي بغداد با بحران داخلی و مواضع بارزاني ، بسيار عجيب و غير قابل ارزيابي ست.آيا بارزاني فكر مي كرد با آزاد گذاشتن عوامل داعش و تضعيف دولت عراق به هدف نهايي اعلام استقلال كردستان دست خواهد يافت؟آيا دولت هاي تركيه و قطر و عربستان تصور ميكردند دولت مالكي را با بحران روبرو و وادار به كناره گيري خواهند كرد؟يا شايد مالكي تصور ميكرد با بهره گيري از بحران وترساندن نيرو هاي سياسي قادر خواهد بود اولا دولت سوم خود را تشكيل دهد،ثانيا با اعلام حالت فوق العاده نه تنها داعش، بلكه مخالفان را از صحنه سياسي بيرون خواهد انداخت؟( اتهامي كه مخالفان خصوصا هوشيار زيباري متوجه مالكي كرده اند).مي تواند تک نک یا همه اين موارد باشد، شايد هم نه!نميدانم!پاسخ به اين سوالات مستلزم گذشت زمان است.
به هرحال تصور ميكنم مشكل اصلي در عدم توانائي كنترل سازمان  داعش ،به 2 عامل مهم باز ميگردد .اول، محاسبات به شدت اشتباه از ساختار حرفه اي و توانائي نظامي و امكاناتي اين سازمان. دوم به محاسبه پر اشتباه ديگر از توانائي سياسي و مذهبي اين نيرو براي باز سازي خود. محاسبات اشتباهي كه از همان ابتدا موجب شد نه دولت مركزي عراق و نه همسايگان اين كشور منجمله ايران به اهميت خطر تازه متولد شده پي نبرند يا حداقل خطر را آنگونه كه واقعا بود نديدند. برنامه ريزي ها و اهداف نظامي داعش نشان ميدهد ساختارنظامي و امنيتي آن کاملا متفاوت و از الگوي هاي مرسوم حاکم بر سازمان هاي چريكي تبعيت نميكند.نيروي چريكي و ميليتسيائي تحت هيچ شرايطي خود را اسير،محدود و گرفتار موقعيت نبرد براي تسخير شهر ويا مراكز غير نظامي نميكند مگرآنكه از قبل محاسبات سياسي و جمعيتي مكان هدف را براي استقرار دائمي انجام داده باشد. استقرار، ويژگي يك ارتش رسمي ست تا يك گروه شبه نظامی .پس بايد يك جاي تحليل هاي اوليه وقبلي اشتباه بوده باشد كه براي مقابله آينده، لازم است اين محل آسيب را شناسائي و اشتباه رفع شود. شايد چندان خوشايند نباشد اما آنچه مسلم به نظر مي رسد و به آن معتقدم آنستكه مقابله با اين سازمان خطرناك يا دولت خود خوانده اسلامي تنها به صورت نظامي كار ساز نخواهد بود و توسل صرف به اين راه جز عميق تر،طولاني تر و فرسايش كردن جنگ نتيجه اي به دنبال نخواهد داشت.به مانند 2 ماه گذشته. نه الزاما به دليل قدرت نظامي اين تشكيلات ، بلكه بيشتر به اين علت كه سازمان مذكور از پشتوانه اي سياسي و مذهبي در داخل و خارج عراق برخوردار است كه راه مقابله با آن را بسيار مشكل كرده است.يافتن راه حلي جامع ،فراگير و توافقي منطقه اي و بين المللي براي مقابله با داعش حداقل براي تهران امري فوري و ضروريست. پيش از آنكه اين سازمان  رسما به عنوان يك نيروي سياسي و استقراري به بخشي از عادت منطقه تبديل شود.matinmos@gmail.com

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    2 2
    تا امریکای فاشیست و حامی تروریست هست داعش و طالبان و ... هم هستند هر روز با نامی جدید
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    3 0
    موافقم شکست از جایی است که طرف مقابل را کم فرض کنید این سازمان ـ دولت یک ساختار تعریف شده است که بنابه محاسبات دقیق هدایت گران شکل یافته و روی توان نظامی حمایت منطقه ایی ـ محلی و سوار شدن بر موج تبلیغی و خبری ایجاد شده است هدفش معلوم است ایجاد یک قدرت بی بدیل برای ماندن در منطقه های تحت اشغال و پی افکنی ساختاری بر اساس تعاریف تصمیم سازان. این جا وظیفه ما به عنوان کشور همسایه شناسایی همه این مسایل و اتخاذ تصمیم در خور و به موقع است اولین گام درخواست همکاری و همیاری منطقه ایی و محلی است چیزی که به سمت هم اندیشی و تفاهم برود نه تسلیم یا جنگ.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    1 0
    داعشی های بی مخ ادوات و تجهیزاتی که از تصرف پادگانها به دست می اورد را سریع میفرستد خارج کشور. ارتش این کشورها وقتی در حال شکست و تصرف پادگانها است سریع باید از نیروی هوایی درخواست بمباران داعشی های اطراف پادگانها و ادوات سرقتی را بکند. و راه فرارشان را مسدود و حین حرکت نابودشان کنند.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    1 0
    تمام پادگانهای تصرفی از جمله موصل و رقه را میفرستند در کشور دیگر تا حمله کنند و فکر کنم الان انواع موشک اسکاد و پهپاد و کروز هدایت تلویزیونی را هم داشته باشند و به ابرقدرت تسلیحاتی تبدیل شده. الان فقط مخبر باید بفرستید کنار مناطق حضور این افراد تا مختصات بدهند و روسیه با موشک هدایت جی پی اسی انها را منهدم کند.
  • کامی DE ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    63 24
    باید اینجوری بگیم ،، تروریستهای داعش افرادی روانی یا گروهی بی هویت که نه ملیت دارند و نه دین که زیر بوته به عمل اومدند. اگه دقت کنید همه آنها دچار جنون مغزی و مولد ویروس خباثت، که از دنیا فقط کشتن و زن بارگی را فهمیده اند.
    • احسان A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      32 5
      همین تفسیرهای احساسی است مانند شماست که باعث شده داعش را دست کم بگیرند و تا الان و چه بسا مدت طولاتی شاید همیشگی داعش باقی بماند. بهتر است احساسات کنار گذاشته شود و منطقی تجزیه و تحلیل شود.
  • shahram EU ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    19 9
    سلام به نظر من مانند شكست ايران از اعراب شقاوت اين گروه و ظلم و ستم حكومتهاى حاكمه كشورهايى كه به آنها حمله شده كه ايجاد شكاف قومى مذهبى نموده كه صد البته اسراييل و غرب از مدتها قبل براى آن و تشكيل خاورميانه جديد و تجزيه كشورها برنامه ريزى كرده اند باعث اين مصيبت است پس مسلما ايجاد اين ارتش هدفمند بوده است و اين نبرد غير مستقيم غرب و حاميان غربى با شرق ايران و عراق و سوريه و چين براى ايجاد موازنه قدرت است كه اجتناب ناپذير بوده و در نهايت هم قطعا ساير كشورها را درگير خواهد كرد و قدرتهاى جديدى شكل خواهد گرفت پس اگر برخى از كشورهاى اروپايى از غرب جدا شده و قدرت اوراسيا را با آسيايى ها تشكيل دادند و بسيارى از حاميان كنونى غرب به جمع شرق پيوستند نظير همين عربستان و تركيه و كشورهاى حوزه بالتيك تعجب نكنيد.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    2 0
    از صحبت ها اینطور میشه فهمید که بعدا داعش را باید بعنوان همسایه تحمل کنیم ؟
  • سین شین A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    17 5
    تحلیل بسیار عالی و درستی بود امیدوارم تصمیم گیران این موارد رو حتما لحاظ کنند
  • ugdعلیزاده IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    8 52
    اینها از نشانهای ظهور می باشد.اللهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 1
    وقتی سرویس های جاسوسی غربی و عربی به هزار و یک دلیل که یکیش میتونه ایجاد قدرت رقیب در مقابل ایران و شیعیان باشه داعش رو ایجاد میکنه شما و احیانا مسئولان ما چطور فکر میکنن این داعش یک گروهه ؟ خنده دار اینکه داعش روزانه صدها شیعه رو در عراق میکشه و بی خانمان میکنه اما ما و تلویزیون ما به غزه میپردازه . ... اونقدر بی خیال داعش باشین تا خدای ناخواسته پاش به ایران باز بشه .
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 0
    اصولا دموکراسی در کشورهای جهان سوم معنی و مفهوم نداره بایستی یه دیکتاتور بنام سلطان،شاه ،خلیفه و....به زور بالای سر مردم باشه تا از همدریده شدن مردم توسط گروه ها و قبایل جلوگیری کنه.نمونه اش صدام و غذافی بودند که بعد از فروپاشی گروه های جنایتکارتری که به انسانیت هم اعتقاد نداشتند رشد کردند و مشغول جنایتند
  • محسن A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 0
    همانگونه که با حمله به موصل نیروی داعش به تجهیزات سنگین و ثروت بادآورده ای دست یافت.این پروسه در راستای تصرف مناطق بیمند بیشتر خصوصا کردستان عراق که ثروت بیشتری نسبت به جنوب عراق دارد.تنها راه حل استراتژیک مقابله نظامی با این گروه حذف عناصر مورد نیاز آنها یعنی سپر انسانی جا نگذاشتن سلاح سالم و ایجاد یک منطقه ایزوله و اجازه پیشروی آنان به این مناطق است.و در زمان ورود آنان به این مناطق بایستی مجاری ورود تجهیزات پشتیبانی قطع و حمله نهایی صورت گیرد.در کل در صورت تداوم قدرت گرفتن این گروه خطر جدی برای ایران نیز خواهد بود.اامروز باید به فکر بود و با کمترین هزینه تجهیز کردهاسپر قوی برای ایران درست نمود و از هزینه انسانی ایرانی دوری جست و با وابسته نمودن آنان به ایران فکر استقلال نیز کمرنگ می شود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 1
    اين ارتش در واقع دارد از منافع اسرائيل حفظ و صيانت ميكند منتها به رهبري و مديريت امريكا و عربستان