ایسنا نوشت:

امروز سالگرد بمباران شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن است.  همزمان با شصت و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما، شهردار این شهر امروز (چهارشنبه) از رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر رهبران جهان خواست تا به این شهر سفر کرده و آثار برجای مانده این بمباران اتمی را از نزدیک مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کازومی ماتسوی، شهردار هیروشیما در سخنرانی‌اش تحت عنوان "اعلامیه صلح" ضمن دعوت از رهبران جهان برای آمدن به شهر زادگاهش، به پیشنهادی که در آوریل سال جاری میلادی برای ابتکار عمل در منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای مطرح شده اشاره کرد و از رهبران جهان خواست تا از هیروشیما و ناکازاکی دیدار کنند.

وی گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و تمامی رهبران کشورهای اتمی لطفا با دیدار هرچه سریع‌تر از هیروشیما به درخواست ما پاسخ دهید و با چشمان خود آثار این بمباران اتمی را مشاهده کنید. اگر این کار را انجام دهید متقاعد خواهید شد که سلاح‌های اتمی یک دشمن تمام عیار است که دیگر نباید وجود داشته باشد.

هیروشیما سال جاری میلادی کمپینی به راه انداخته و دعوت‌نامه‌ها را برای اوباما و دیگر رهبران جهان ارسال کرده است.

در این مراسم حدود 45 هزار تن به مدت یک دقیقه در پارک صلح هیروشیما واقع در مرکز حمله سال 1945 میلادی که جان 140 هزار تن را گرفت، سکوت کردند. دومین بمباران اتمی که سه روز بعد در نزدیکی ناکازاکی رخ داد جان 70 هزار تن دیگر را گرفت و ژاپن را وادار به تسلیم در جنگ جهانی دوم کرد.

تعداد قربانیان بازمانده این فاجعه در سال جاری میلادی تنها بیش از 190 هزار تن است. میانگین سن آن‌ها 79 سال است و بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مراسم اقوام جوان‌تر و فرزندان آن‌ها هستند. مقامات هیروشیما اعلام کردند: در سال گذشته میلادی 5507 تن از نجات‌یافتگان بمباران اتمی این شهر جان باختند.

این مراسم همزمان با ایجاد تفرقه در ژاپن بر سر تصمیم اخیر کابینه شینزو آبه، نخست وزیر این کشور صورت گرفته که به ارتش توکیو اجازه می‌دهد تا از کشورهای خارجی دفاع کرده و نقش برون مرزی بزرگتری ایفا کند. کابینه شینزو آبه برای دستیابی به این هدف در تفسیر قانون اساسی این کشور تجدید نظر کرده و آن را مناقشه آمیزتر کرده است.

شینزو آبه که در این مراسم حضور داشت، گفت: ژاپن به عنوان کشوری که از حملات اتمی رنج کشیده وظیفه انهدام تسلیحات اتمی را به عهده دارد.

این در حالی است که شهردار هیروشیما گفت: قانون اساسی صلح‌آمیز چیزی است که ژاپن را به مدت 69 سال از جنگ دور نگه داشته است.

در این مراسم کارولین کندی، سفیر آمریکا در ژاپن و نمایندگانی از 67 کشور دیگر از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه شرکت داشتند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    8 3
    آمریکا این همه آدم رو کشته و باز ادعای حقوق بشر رو داره . . .
  • بی نام EU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    7 3
    کاش ژاپنی بودممممم .... انقدر دشمن دشمن نمیشنیدیم از صبح تا شب .... دشمن دشمن دشمن دشمن ....
  • محمد A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    6 2
    لعنت بر آمریکا . بعد میان دم از حقوق بشر میزنن
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    4 8
    من موافق استفاده از بمب اتمی نیستم اما اگر آمریکا از بمب اتمی استفاده نمیکرد، با این که آبمان و ایتالیا تسلیم شده بودن اما ژاپن به جنگیدن ادامه میداد و تعداد بیشتری انسان قربانی میشد، بمب اتمی برای آمریکا بد نامی داشت اما جنگ رو تمام کرد.
  • سروش IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    4 2
    اون وقت ادعا حقوق بشری شان عین خرمکس معرکه است.
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    6 15
    140 هزار ژاپني کشته شدند ولي کينه اي از امريکائي ها تو دل ژاپني ها نمونده، نه قطع ارتياطي نه دشمني.