۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۶
مردم غزه با کدام سلاح کشته می شوند؟

اسرائیل با سلاح های رنگارنگ آمریکایی مردم غزه را هدف قرار داده است.

مهدی امیری

ترديدي نيست كه جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها در غزه به واسطه اطمينان آن‌ها از حمایت‌های همه‌جانبه غربی‌ها آغاز شد و بدين حد وسعت يافت. مقامات اروپايي و آمریکایی در قبال كشتار زنان و كودكان فلسطيني توسط اسراييل اقدام بازدارنده قابل‌اعتنایی انجام ندادند و اين در ساده‌ترین تعريف به معناي ذبح ارزش‌ها و هنجارهاي انساني در پاي منافع رئاليستي و الزامات ائتلاف‌های سياسي است. در اين ميان، حمایت‌های مستمر امريكا از اسراييل محرك اصلي اين رژيم در تدارك اقدامات خشونت‌بار بر ضد مسلمانان بی‌دفاع است. اين حمایت‌ها تا جايي است كه بسياري از جنگ‌ها و تجاوزات اسراييل با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به انجام می‌رسد.  اساساً تجهيز اين رژيم از جمله ملاحظات اصلي در سیاست‌های خاورمیانه‌ای امريكاست. از این رو این پندار قوی در داخل و خارج آمریکا وجود دارد که هزینه­های اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی بر ضد مردم فلسطین، لبنان و سوریه را مالیات‌دهندگان آمریکایی تأمین می­کنند. میزان کمک‌های نظامی و تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل و استفاده این رژیم از سلاح­های آمریکایی در جنگ‌های منطقه­ای خود مؤید چنین برداشتی است.

به طور كلي از زمان تأسیس رژیم اسرائیل تاکنون ایالات‌متحده آمریکا در مقاطع و مقادیر مختلف اقدام به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به این رژیم کرده است به گونه­ای که امکان تبدیل این رژیم به یکی از نظامی­ترین بازیگران دنیا بدون کمک‌های واشنگتن میسر و قابل تصور نبود.

در سراسر 60 سال گذشته اسرائیل نزدیک به یک چهارم تریلیون دلار، کمک نظامی از آمریکا دریافت کرده است. تنها در سال 2013 واشنگتن 1/3 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل اختصاص داده بود که این رقم با کمک‌هایی برای انجام تحقیقات مشترک نظامی و نیز تمرین­های آموزشی مشترک تکمیل شده بود.

ایالات‌متحده نزدیک به یک چهارم بودجه نظامی رژیم صهیونیستی را پوشش می­دهد و این بودجه صرف تأمین طیف متنوعی از ابزارهای نظامی از گاز اشک­آور تا جت­های جنگنده اف - 16 می­شود.

لازم به ذکر است که کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل یک رویه معمول و نهادینه‌شده در نظام تصمیم سازی ایالات‌متحده است به گونه­ای که تغییر و آمد و شد دولت‌های مختلف تأثیری بر پیگیری و اجرای این سیاست بر جای نمی­گذارد. به عنوان مثال، دولت اوباما از زمان روی کار آمدن در سال 2009 کمک‌های نظامی خود به اسرائیل را افزایش داد. کمک به این رژیم در سال 2009 حدود 6/2 میلیارد دلار بود، رقمی که در سال 2012 به 3 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. این اطلاعات در کتابخانه مجازی یهود که یک سازمان غیرانتفاعی است و بر مطالعه روابط اسرائیل و آمریکا تمرکز دارد، مورد اشاره قرار گرفته است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول سال‌های گذشته در شماری از پروژه­ها و برنامه­های نظامی همکاری مشترک داشته­اند. یک جنبه اصلی از همکاری نظامی دو طرف برنامه­های دفاعی موشکی مشترک است. دولت اوباما در مورد 3 برنامه موشکی در سال 2012، بیش از 235 میلیون دلار هزینه کرد. این سه برنامه عبارت‌ بودند از برنامه­های "دیوید اسلینگ"، "آرود 2" و "آرود 3". این رقم در سال 2008 یعنی آخرین سال زمامداری دولت بوش که روابط نزدیک‌تری با اسرائیل داشت معادل 156 میلیون دلار بود.

 

رژیم صهیونیستی در بسیاری از جنگ‌های خود علیه مردم مظلوم فلسطین و لبنان از سلاح­هایی که آمریکایی­ها در اختیارش قرار داده بودند استفاده کرده است. در این جا می­توان به برخی از موارد استفاده اسرائیل از سلاح­های آمریکایی اشاره کرد:

بر اساس گزارشی که "جمعیت موسوم به آمریکایی­های طرفدار صلح خاورمیانه" چند سال قبل منتشر کرده بود، اعلام شده بود که تعداد سلاح­های آمریکایی که اسرائیل در جنگ 33 روزه علیه دو هزار مبارز لبنانی به کاربرد بیش از آن چیزی است که در جنگ اکتبر سال 1973 علیه هفت‌صد هزار نفر از ارتش­های سوریه و مصر استفاده کرد.

همچنین سلاح­های خوشه­ای آمریکایی که ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه در لبنان استفاده کرد بیش از دو برابر سلاح­های خوشه­ای است که در جنگ دوم خلیج‌فارس در سال 1991، جنگ بالکان در سال 1999 و در جنگ‌های افغانستان و عراق در سال 2002 تا یک دهه پس از آن به‌کاررفته است.

این گزارش با عنوان "بهایی که می­پردازیم"، اعداد و ارقامی شگفت‌انگیز را مورد اشاره قرار داده بود. از جمله اینکه اسرائیل در جنگ 33 روزه از 110 نوع سلاح آمریکایی استفاده کرده بود.

نیروهای اسرائیلی در جریان حمله غزه در سال 2009-2008 از بمب­های غیر هدایت‌شونده  ام - 92 و ام - 84، بمب­های هوشمند هدایت‌شونده JDaM و Paveway II، هلی کوپترهای آپاچی AH-64 که مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده AGM-114 بودند، مهمات نفوذکننده به پناهگاه­ها، سلاح­های خاص نظیر مهمات فسفر سفید M825A1 155MM استفاده کردند که همگی در زمره کمک‌های خارجی آمریکا به اسرائیل بودند.

در جریان جنگ اخیر غزه نیز سلاح­های آمریکایی مورد استفاده نظامیان صهیونیست قرار گرفته است. از جمله چند روز پیش رسانه­های بین‌المللی اعلام کردند که آمریکا به رژیم صهیونیستی اجازه داده است که در مواقع اضطراری از سلاح­های موجود در انبار متعلق به واشنگتن در سرزمین­های اشغالی استفاده کند. روزنامه الحیات چاپ لندن دراین‌باره نوشت كه واشنگتن انبار سلاح خود را در اسرائیل به روی این رژیم باز کرد و ارتش را به بمب­ها و خمپاره­های صد و بیست میلی‌متری مجهز کرد. این کمک‌ها طبق گفته سخنگوی پنتاگون در جهت تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل صورت گرفته است.

از سوی دیگر جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرده است که رژیم صهیونیستی از سلاح­های آمریکایی در حمله اخیر به باریکه غزه استفاده می­کند. این جنبش با صدور بیانیه­ای تاکید کرد که حمله ارتش رژیم اسرائیل به دو مدرسه وابسته به سازمان ملل در بیت حانون و اردوگاه جبالیا در شمال غزه و همچنین بازار شجاعیه با بمب­های امریکایی انجام شده است.

شبکه سی ان ان هم اخیراً گزارش داده است که اسرائیل در حملات خود به نوار غزه از تسلیحات آمریکایی استفاده می­کند.  پنتاگون تسلیحات جدیدی از جمله تانک، خمپاره و مهمات دیگر در اختیار اسرائیل قرار داده است. اسرائیل حتی مُنَوَرهای بیشتری برای روشن کردن آسمان غزه در شب از امريكا خریداری کرده است.

کنگره آمریکا نيز در یکی از تازه­ترین اقدامات خود در حمایت از رژیم صهیونیستی اقدام به تصویب کمک 225 میلیون دلاری به این رژیم کرده است. این کمک در راستای تقویت سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل به انجام می­رسد.

تمام این موارد حاکی از آن است که ایالات‌متحده آمریکا از طریق ارسال سلاح­های مرگبار خود به نظامیان صهیونیست در جنایات اين رژیم عليه مردم بی‌دفاع از جمله در تجاوز اخیر به ملت مظلوم غزه همدست و شریک است و بار مسئولیت این جنایات بر دوش مقامات آمریکایی نیز سنگيني خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =