ایسنا نوشت:

مشاور ارشد رییس جمهور گفت: باید تلاش کرد تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های کردستان در راستای تحقق و ساخت کردستانی با سرانه ۱۵ میلیارد دلار گام برداشت.

دکتر علی‌اکبر ترکان در نشست شورای اداری که در استاندای کردستان برگزار شد، با اعلام این‌که استعداد تجاری بانه و پتانسیل حمل و نقل و مرزی بودن مریوان نقطه عطفی در راستای تحقق یک منطقه آزاد تجاری است، اظهار کرد: کردستان توسعه‌یافته، کردستانی با درآمد سرانه ۲۰ هزار دلاری است.

وی افزود: باید توجه داشت که ساخت کردستانی با سرانه حداقل ۱۰ هزار دلار، نیازمند برنامه توسعه کامل و همه جانبه‌ای در راستای خلق ثروت است.

مشاور ارشد رییس جمهور با اشاره به این که دوره کارفرمایی دولت به اتمام رسیده است، گفت: دستیابی به توسعه باید با همکاری بخش خصوصی در مباحث مختلف سرمایه‌گذاری و اشتغال به کار گرفته شود.

وی یکی از مسائل حائز اهمیت خانواده‌های ایرانی را مسئله «مسکن» دانست و عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌های ایرانی یک عمر کار می‌کنند و در نیمه پایانی عمرشان صاحب خانه می‌شوند.

این مقام اجرایی افزود: مسکن خریداری شده به تنها سرمایه و پس انداز این خانواده تبدیل شده که بازه زمانی این پس انداز نسبت به عمری که برای کسب آن صرف می‌شود اصلاً متناسب نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با ذکر این نکته که باید تلاش کرد تا این سرمایه را ماندنی ساخت، گفت: این پس انداز باید به عنوان یک سرمایه بین نسلی مطرح شود.

وی تصریح کرد: مدیریت ساخت، نوع مصالح، نظارت پایا، مهارت عوامل کار و مجموعه نظامات باید تلاش کنند تا فعالیتشان مانع تلف شدن سرمایه مردم شود.

ترکان درآمد سرانه مردم ایران را حدود هفت هزار دلار اعلام و اظهار کرد: عدم توجه بر نحوه ساخت و سازهای ساختمانی بر اساس اصول اصلی، ظلم بزرگی است که بر مردم روا خواهد شد.

به گفته ترکان ساختمان‌سازی باید به اهلش سپرده شده تا از اتلاف سرمایه جلوگیری شود، لذا شهرداری‌ها باید پروانه ساخت را به مجریان ذیصلاح با رعایت موازین و معیارهای فنی بسپارند.

وی گام بعدی در راستای تحقق این مهم را توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دانست و گفت: با توجه به اینکه نظام آموزشی ما بر اساس تقاضای بازار کار حرکت نمی‌کند، باید با توجه به آموزش‌های فنی و حرفه ای این نقیضه را جبران کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با ذکر این نکته که کردستان استانی با پتانسیل‌های خوب در حوزه‌های مختلف است، ادامه داد: نیروی کار جوان و فعال این استان یکی از ظرفیت‌هایی است که با بهره‌گیری از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند به یک ظرفیت بالقوه مبدل شود.

ترکان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر سکنه در حومه شهر سنندج زندگی می‌کنند، گفت: منازل و ابنیه اکثریت این ساکنین فاقد سند است و به دلیل معامله‌های قولنامه‌ای ساخت و سازهای غیر اصولی و مستاصل در این مناطق رخ داده است.

وی با اعلام این‌که جمعیت ساکن در حواشی شهر نیازمند دریافت خدمات هستند، افزود: باید با همکاری خود مردم به محلاتشان سامان‌دهی شود تا با نظم و انسجام‌بخشی به این اماکن روان‌سازی بخش شهری را ایجاد کرد.

مشاور ارشد رییس جمهور در ادامه با ذکر این نکته که مناطق آزاد باید در مناطق مرزی ایجاد شوند، گفت: بانه و مریوان دارای ظرفیت خوبی در راستای ایجاد منطقه آزاد تجاری در کردستان هستند.

وی با اعلام اینکه دو منطقه منفصل و یک ناحیه نظارت منطقه آزاد تجاری در کردستان ایجاد خواهد شد، افزود: ظرفیت بانه و مریوان بسیار شایان توجه است، اما باید این ظرفیت در راستای سوق دادن استان به سمت ایجاد صنعت در قالب ایجاد کارخانه‌های مونتاژ بکار گرفته شود.

مشاور ارشد رییس جمهور با ذکر این نکته که سنندج می‌تواند به عنوان یک پایگاه پشتیبانی برای کردستان عراق عمل کند، تصریح کرد: فعال‌سازی بخش صنایع می‌تواند سنندج را به عنوان یک پایگاه لوجستیک برای کردستان عراق مطرح سازد.

مشاور ارشد رییس جمهور با اعلام این‌که اعلام ۲۷ درصد آمار بیکاری در کردستان یک فاجعه است، خواستار کاهش و رفع سریعتر این موضوع شد.

وی بیکاری را دارای عوارض و پیامدهای خطرناک اجتماعی و اقتصادی دانست و ادامه داد: عدم بروز این عوارض خطرناک در کردستان نمایانگر نجیب و با فرهنگ بودن مردم این منطقه است.

ترکان با اعلام اینکه دولت، حمایت خود را از کردستان لحاظ خواهد کرد، گفت: عزت مردم باید حفظ شود، به همین خاطر به جای جیره‌خوار کردن آنان باید در راستای ایجاد اشتغال و دادن شغل به آنان تلاش کرد.

به گفته وی توسعه حوزه‌های علمی، پزشکی و درمانی علاوه بر تولید ثروت می‌تواند دستاویزی برای حمایت از بخش خصوصی و موتور محرکه‌ای برای جذب سرمایه به استان کردستان باشد.

وی در پایان یادآور شد: کردستان دارای ظرفیت‌های خوبی همچون تحصیل کرده‌های خوب، همسایگی با کشور عراق و دسترسی به یک بازار بزرگ خارج از کشور، آب، نیروی کار جوان و کوشا و بسیاری از پتانسیل‌های بارز و شاخصی است که نباید مورد بی مهری و نادیده گرفتن قرار گیرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =