سفیر سابق ایران در لبنان می گوید موضوع جزایر سه گانه موضوعی طرفینی بین ایران و امارات است و طرح آن در مجامع بین المللی وجه قانونی ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، مناقشه تاریخی ایران و امارات بر سر تعلق «جزایر سه‌گانه» باردیگر با طرح شکایت امارات از ایران به سازمان ملل متحد خبرساز شد. سفیر امارات در سازمان ملل درنامه‌ای به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از اقدام تهران در برافراشتن پرچم ایران در بخشی از جزیره ابوموسی به سازمان ملل اعتراض کرد و آن را نقض تفاهمنامه سال 1971 دانست. 

وی مدعی شد که این تفاهم‌نامه حق حاکمیت جزیره ابوموسی یا هر بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کند.
این اظهارات سفیر امارات اما با واکنش نماینده ایران در سازمان ملل روبرو شد و حسین دهقان هم با نگارش نامه‌ای به بان کی مون بر حق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه تاکید کرد و نوشت «محتوای نامه امارات به منزله دخالت در امور داخلی ایران به شمار می‌رود و ایران همواره قاطعانه با این امر مخالف است.»

نماینده ایران در سازمان ملل در عین حال بر سیاست و خواسته همیشگی ایران در مقابل طرف اماراتی مبنی بر تمایل جمهوری اسلامی برای مذاکرات دوجانبه در جهت رفع این مشکل و سوءتفاهمات موجود بر سر جزایر سه گانه تاکید کرد.

در همین راستا محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با خبرآنلاین با تاکید براینکه موضوع جزایر سه گانه موضوعی دوطرفه بین دو کشور همسایه است، گفت: موضوع جزایر سه گانه وضعیت مشترکی بین ایران و امارات است که باید در جریان مذاکرات دوجانبه و طرفینی حل و فصل سود و طرح آن در مجامع بین الملل حتی در قالب شکایت وجه قانونی ندارد. البته ایران همواره بر این مشی تاکید کرده است اما طرف امارات رغبیتی برای نشستن بر سر میز مذاکره دوجانبه ندارد.

وی تصریح کرد: ایران برای این قسم اقدامات امارات درباره این جزایر وجهه قانونی قائل نبوده و نیست و همیشه توصیه اش به دوستان اماراتی این بوده است که مسائل فی مابین به شکل دوجانبه بررسی و حل شود. بهرحال این ادعا سابقه تاریخی طولانی دارد و این اقداماتی چون شکایت به مجامع بین المللی اقدامات غیرضرور است و تاثیری در حل و فصل این موضوع ندارد.

این کارشناس امور بین الملل با تاکید براینکه دولت روحانی به دنبال بهبود روابط خود با کشورهای همسایه خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: این دولت از ابتدای روی کار آمدن دیپلماسی فعالی را در جهت بهبود روابط با کشورهای همسایه در دستور کار قرار داده است و طبیعتا دستگاه وزارتخارجه این تمایل و ظرفیت را دارد که از مسیر درست با امارات بر سر این جزایر بحث ومذاکره شود و در مورد این اقدام هم پاسخ مناسب را خواهد دارد. اما مهم این است که این شکایت هیچ وجه قانونی ندارد چون مسائل دوجانبه بین کشورها باید با توافق طرفینی حل و فصل شود و نمی تواند آن را به دیگر مجامع رجوع داد.

وی احتمال مرتبط دانستن این ادعای جدید امارات با حوادث غزه بی ارتباط ندانست و گفت: الان اختلافاتی بین ایران و عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی همسایه بر سر عراق، سوریه و مسائل غزه وجود دارد. از سوی دیگردر خود اتحادیه عرب و شوراهای منطقه ای عرب هااختلافات بسیار گسترده تری نسبت به اختلافات شان با ایران وجود دارد تا آنجا که تا امروز نتوانستند در مسائل غزه یک اجلاس حتی در حد سفرای کشورهای عرب تشکیل دهند چه برسد به سران عرب.

وی ادامه داد: توقع اساسی از سران کشورهای عربی این بوده است که در ماجرای غزه ابتکار عملی از خود برای حل بحران نشان دهد اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است. این قسم رفتارها در بحبوحه وقایع غزه هم می تواند نوعی فرار به جلو و فرافکنی باشد.
سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد: مهم آن است که این ادعاها هیچ تاثیری در اصل واقعیت که می گوید جزایر سه گانه متعلق به ایران است ندارد، امارات و دیگر کشورهای عربی هم باید بدانند طرح این ادعاها در بحبوحه وقایع غزه تنها این شائبه را ایجاد می کند که کشورهای عربی به جای عمل کردن به وظایف خود به دنبال جوسازی علیه ایران که نقش فعالی را ایفا کرده است هستند.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    45 0
    سازمان ملل کجا بود دیگه دادگاه لاهه سازمان ملل شورای امنیت چه کشکی چه ماستی .اقا یون روسیه همه را کاغذ پاره کردند .دنیا شده هرج ومرج مواظب کلاهتون باشید که کسی جوابگو نیست .مانند حمام عمومی شده دنیا اگر مال تو بردند خودت مقصری.مگر مردم غزه را نمی بینی هیچ کسی دلش نمی سوزه
  • علي EU ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    25 43
    با احترام به تماميت ارضي ايران و پذيرش قابل مذاكره نبودن اين طور مسائل، معتقدم اگر اين جزاير دست اماراتي ها بود تا الآن ميليون ها دلار و چه بسا بيشتر ازش درآمد كسب كرده بودن ولي ايران سالهاست ميگه اين جزاير مال منه ولي هيچ خبري از توسعه و پيشرفت در اون مناطق وجود نداره يا اگر هم بوده قابل توجه نبوده.
    • بی نام US ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      5 2
      اونجا هم یجاست دقیقا مثل بقیه جاهای ایران. و اوضاعش هم برای یه جزیره کوچیک دور افتاده خیلی عالیه. نکنه انتظار داری ندید بدید بازی های شیوخ تازه به دوران رسیده رو انجام بدیم وسط بیابون الله بختکی برج 400 متری بسازیم؟ چون یکی پول بادآورده زیادی داره و عقلم کم داره لزوما همه کارهاش درست نیست. // با این سفسطه ها هم آب به آسیاب ادعای اینا نریزید.
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    34 2
    آقا مذاکره سر چی؟ ها؟
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    48 5
    آذربایجان هم طبق توافق باید به ایران برگردونده بشه.
    • من وما A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      1 0
      آذربایجانبحرین و امارات پسر خوب گرجستان و ایروان و نخجوان و.............پیشکش آیا مسئولین امروز میخواهند نفرین یا آفرین فردا پشت سرشان باشد. پس حواستان جمع باشد مسئولین بلند مرتبه