ایسنا نوشت:

دولت اقلیم کردستان عراق رسما از آمریکا خواست این اقلیم را به سلاح‌های پیشرفته برای مقابله با تروریست‌های داعش مسلح کند، در همین حال، نوری مالکی به ارتش عراق دستور داده است از پیشمرگ‌ها در جنگ علیه داعش حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دولت اقلیم کردستان عراق در درخواستی رسمی به واشنگتن خواهان مجهز شدن به سلاح‌های پیشرفته برای مقابله با داعش شد.

دستور مالکی برای کمک به پیشمرگ‌ها

تلویزیون عراق گزارش داد که نوری مالکی، نخست وزیر عراق به نیروی هوایی این کشور دستور داده است تا از نیروهای پیشمرگ کرد که وارد درگیری‌هایی با افراد مسلح دولت اسلامی در شمال عراق شده‌اند، حمایت و پشتیبانی کنند.

پیشتر افراد مسلح داعش ظرف مدت زمان کوتاهی توانستند مناطق استراتژیک در شمال غرب استان نینوا و در راس آن‌ها زمار، سنجار و ربیعه را تحت تصرف خود درآورند.

اعضای داعش همچنین بزرگترین سد عراق که سد موصل است و میدان نفتی عین زاله را تحت کنترل خود درآوردند.

ضد حمله و پیشروی در منطقه ربیعه

این در حالی است که خبرنگار الجزیره گزارش داده است که نیروهای پیشمرگ توانسته‌اند ناحیه ربیعه و گذرگاه ربیعه را در مرزهای عراق و سوریه مجددا تحت کنترل خود درآورند.

پیشتر پیشمرگ‌ها به دلیل حمله تروریست‌های داعش کنترل خود را بر این مناطق از دست داده بودند.

جنگنده‌های عراقی نیز منطقه ربیعه را هدف قرار داده و نیروهای پیشمرگ نیز به پیشروی‌های خود برای بازپس‌گیری مناطقی که کنترل آن را از دست داده‌اند، ادامه می‌دهند.

در همین حال هلکرد حکمت، مدیرکل اطلاع رسانی وزارت پیشمرگ‌ها اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ توانستند مجددا روستاهای وانه در جنوب غرب سد موصل و دو منطقه قاهره و ولید از توابع ناحیه ربیعه واقع در شمال غرب موصل را تحت کنترل خود درآورند و این اقدام پس از آن صورت گرفت که اعضای داعش پیشتر در پی درگیری با پیشمرگ‌ها این مناطق را تحت تصرف خود درآورده بودند.

هلکرد اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ حمله گسترده‌ای را به تمامی مناطق تحت تصرف داعش در شمال غرب استان نینوا آغاز کردند تا این تروریست‌ها را از این مناطق بیرون برانند.

یک مسئول کرد دیگر نیز اعلام کرد که اقلیم کردستان از تعدادی از نیروها خواسته است تا با داعش مقابله کنند.

سخنگوی نیروهای پیشمرگ خاطرنشان کرد که اعضای داعش که شهر سنجار را تحت تصرف خود درآورده بودند از آن عقب‌نشینی کرده و در اطراف آن مستقر شده‌اند.

هزاران غیرنظامی نیز از این شهر به دلیل هراس از درگیری‌ها فرار کرده‌اند.

یکی از افسران نیروهای پیشمرگ در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که عقب نشینی اعضای داعش از مناطقی که روز یکشنبه تحت تصرف خود درآورده بودند یک اقدام تاکتیکی بوده است.

وی پیش‌بینی کرد که نیروهای پیشمرگ بتوانند مناطقی که ظرف روزهای اخیر کنترل آن را از دست دادند مجددا در دست بگیرند و همچنین کنترل سد موصل را که بزرگترین سد عراق است، مجددا در اختیار بگیرند.

فرار هزاران تن از شهرستان سنجار

در همین حال، سازمان ملل اعلام کرد که ده‌ها هزار تن در پی حمله اعضای داعش به منطقه سنجار واقع در شمال عراق گریخته‌اند و آن‌ها در حال حاضر تحت محاصره هستند.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل اعلام کرد که در گذشته در شهرستان سنجار حدود 308 هزار تن زندگی می‌کردند و با پیشروی اعضای داعش بسیاری به سمت کوه‌های سنجار گریخته‌اند.

این دفتر اعلام کرد: تعداد افرادی که به کوه‌های سنجار گریخته‌اند مشخص نیست اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که حدود 50 تا 53 هزار تن خانه و کاشانه خود را ترک کرده و اعضای داعش آن‌ها را تحت محاصره خود درآورده‌اند.

گزارش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کودکان از کمبود آب و دیگر لوازم ضروری به دلیل محاصره داعش جان باخته‌اند.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل تاکید کرد: براساس گزارش‌های به دست آمده نیاز فوری به آب، سوخت، پناهگاه و خدمات بهداشتی وجود دارد و ارتش عراق در حال حاضر در حال انجام بررسی‌هایی است تا کمک‌های انسانی را به صورت هوایی روی این کوه‌ها بیندازد.

در این بیانیه آمده است که تروریست‌ها دو مسیر کوه‌های سنجار را تحت تصرف خود درآورده‌اند و به خانواده‌ها در راه‌های منتهی به منطقه سنجار و گذرگاه مرزی ربیعه حمله می‌کنند.

در این بیانیه دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل آمده است که 30 هزار تن دیگر که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند توانستند به استان دهوک در اقلیم کردستان عراق برسند و پیش‌بینی می‌شود تعداد بیشتری ظرف روزهای آتی وارد این استان شوند.

داعش مراکز اطلاع رسانی به راه انداخته است

گروه تروریستی داعش در تمام شهرهای عراقی که تحت تصرف خود درآورده است، مراکز اطلاع رسانی به راه انداخته تا با مردم در ارتباط باشد و عملیات نظامی خود را به اطلاع تمامی شهرها و روستاها برساند.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مراکز اطلاع رسانی که در نینوا با اولین روز عید فطر آغاز به کار کردند و دیگر مراکز اطلاع رسانی که در عموم مناطق شهر موصل هستند با مردم از طریق ارسال بیانیه‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری ارتباط برقرار می‌کنند.

ساختمان‌های شهرداری تکریت و استانداری صلاح‌الدین، مقر داعش

در همین حال، یک منبع در استان صلاح‌الدین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که افراد مسلح داعش ساختمان شهرداری تکریت و ساختمان استانداری صلاح‌الدین در مرکز تکریت را به عنوان مقرهای خود برای تحویل سلاح به نیروها تعیین کرده‌اند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 0
    داعش فعلا در اداره امارت موصل مانده چه طور می خواهد تهدیدی علیه کویت و عربستان باشد اگر مردید مرزهای عراق باز و کسی جلوی شما نخواهد ایستاد حمله کنید به شیاطین ارباب خودتان و شیطان به جنگ شیطان برود بهترین گزینه برای دنیاست
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 0
    کردها دشمن اصلی تروریست های وحشی داعش هستند و داعش در پی انتقام از کردهای دلیر است
  • علیرضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    نیروی های مسلح پ ک ک در خط اول جنگ با داعش در کردستان ، خیلی جالب است نیروی که خود پ ک ک در لیست گروه های تروریستی قرار دارد حالا در خط اول مبارزه با نیروهای تروریستی داعش قرار گرفته است و به پیشمرگه های کردستان کمک میکند و با نیروی های زبده و کارآمد خود و تبهر در مبارزات چریکی نقش مهمی در باز پس گیری مناطقی که تحت اشغال نیروی های داعش قرار داشت ایفا کرده است جالبه نه ...