خبرگزاری تسنیم:

  رئیس اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) تاکید کرد که تدابیر لازم علیه کسانی که در دفاع از مردم سنجار کوتاهی کردند، اتخاذ می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العالم، "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق با تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم در حق کسانی که در دفاع از مردم سنجار کوتاهی کردند، گفت: در زمان حاضر همکاری های لازم با طرف های عراقی و بین المللی برای یافتن راه حل های سریع برای ایزدیهای محاصره شده در کوه سنجار در حال انجام است.

بارزانی در بیانیه ای که در پایگاه رسمی ریاست منطقه کردستان عراق و پس از نشست وی با "بابا شیخ" مرجع دینی ایزدی ها منتشر شده، خاطرنشان کرده که، نیروهای پیشمرگه از دو ماه پیش تاکنون با امکانات اندک با تروریست ها در حال جنگ هستند.

در این بیانیه آمده است: هم اکنون اقدامات لازم با همکاری طرف های عراقی و بین المللی برای رسیدگی سریع به اوضاع ایزدی های متواری در منطقه کردستان و محاصره شدگان در کوه سنجار در حال انجام است و ما بر حمایت از ایزدیها و بازپس گیری تمام مناطق آنها اصرار داریم و هیچ کسی نخواهد توانست آنها را از بین ببرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: دولت عراق و نیروهای بین المللی هیچ کمکی به مردم کردستان در جنگ خود علیه تروریسم نکرده اند، علاوه بر این اعترضاتی نیز وجود داشت که ملت کرد باید خود اسلحه و تجهیزات دفاعی را تامین کند.

هیات مستقل حقوق بشر در اقلیم کردستان عراق امروز با اعلام آمادگی خود برای ارسال مواد غذایی و آب به ایزدیهای محاصره شده در کوه سنجار توسط تروریست ها، از طریق بالگرد ابراز امیدواری کرد که کمکهای لازم طی ساعات آتی به دست محاصره شدگان برسد.

سازمان ملل نیز روز گذشته از وضعیت سلامتی هزاران ایزدی در کوه سنجار که توسط تروریست های داعش محاصره شده اند، ابراز نگرانی کرد.

تروریست های موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) روز گذشته پس از عقب نشینی بدون جنگ نیروهای کرد پیشمرگه، شهرستان سنجار و منطقه ربیعه در غرب استان موصل را به کنترل خود درآوردند.

داعشی ها مقام حضرت زینت(س) در این منطقه را منفجر کردند و این علاوه بر منفجر کردن تمام اماکن زیارتی ایزدیها در سنجار است.

در پی این حوادث هزاران غیرنظامی در سنجار به سمت استان دهوک متواری شدند.

ایزدی ها از فرقه های موجود عراق هستند که اغلب آنها در نزدیکی موصل و کوهستانهای سنجار و استان دهوک در اقلیم کردستان زندگی می کنند و گروه های کوچکی نیز از آنها در ترکیه، سوریه ، گرجستان و ارمنستان نیز بسر می برند. تعداد آنها حدود 500 هزار نفر برآورد شده است.

معبد "لالش" در 40 کیلومتری شرق دهوک در اقلیم کردستان عراق، مرکز اصلی این فرقه به شمار می آید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    20 38
    آقاي بارزاني كه تا ديروز مي گفت مسائل عراق به ما ارتباط ندارد امروز كه خودش مورد حمله قرار گرفته انتظار داشته دولت عراق كمك كند
    • ایرانی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
      1 0
      حالا کی از دولت عراق کمک خواست؟ یکی باید به خود دولت عراق کمک کنه که داعش رو از اطراف بغداد هم نتونسته بیرون کنه. اصلا بحث کمک نیست. بحث اینه که دولت عراق به نیروهای پیشمرگ نه بودجه داد و نه تجهیزات. در شرایطی که داعشی ها الان با سلاحهایی که از همین ارتش عراق گرفتن خیلی مجهزتر از کردها هستن. اما کردها با تجهیزات خیلی کمتر و بدون پشتیبانی هوایی خیلی بهتر از ارتش عراق کار کردن. حالا هم سنجار رو پس گرفتن.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    26 17
    بارزاني منتظره به اين لهانه از آمريكا سلاح سنگين بگيره و رسما اعلام استقلال كنه ولو به قيمت كرداي عراق و سوريه ولي باشه تا صبح دولتش بدمه،آمريكا عاشق چشم و ابروي كسي نيست
  • بی نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    7 26
    شما ساز جدایی نزن بعد انتظار کمک داشته باش. هی فرت و فرت میگی میخوایم از عراق جدا بشیم بعد میخواید بهتون سلاح هم بدن؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    7 26
    آخه مورچه چيه كه كله پاچش چي باشه. يكي نيست به اين بارزاني بگه اين حرفاي گنده تر از دهنت چيه؟ تو بپا داعش نياد تو اربيل.اون موقع حتما ميگي " سر چاو.به خير بين ".
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 4
    ای ننگ بر این امریکای کثیف تروریست که هر چی بدبختی جهان هست از همین حکومت فاشیستی امریکاست. کردهای دلیر باید خودشون یه فکری بکنند