تسنیم نوشت:

"توتالیتاریسم مورد اشاره در سخنان محمدرضا تاجیک در سیاست معمولاً درباره دولت‌هایی به کار می‌رود که روش خودکامگی و استبداد را پیشه کردند. و حکومت‌هایی نظیر نازیسم و فاشیسم از گونه‌های حکومت‌های توتالیتر به شمار می‌روند."

آذرماه سال گذشته بود که سعید حجاریان که بسیاری از اصلاح طلبان و حتی برخی اصولگرایان او را یکی از تئوریسین‌های اصلی طیف موسوم به اصلاح‌طلبان می‌دانند، در مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری دولتی خواستار فراهم شدن امکان انحلال مجلس از سوی دولت شد.

حجاریان در گفتگوی یاد شده، با اشاره به طرح برخی موضوعات در مجلس برخلاف روند حرکت دولت گفت: «نمایندگان بر خلاف خواسته مردم حرف بزنند و عمل کنند و بعد آن‌وقت ببینند آیا مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان آنها را به شهرشان راه می‌دهند؟ اگر این کار را بکنند مردم آنها را حتی به شهرهایشان راه نمی‌دهند. من معتقدم حتی اگر قرار باشد قانون اساسی عوض شود، باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند. البته چنین چیزی در این کشور عملاً امکان‌پذیر نیست؛ چراکه آقای جنتی خود را هم بالای سر دولت و انتخابات آن می‌داند و هم بالای سر مجلس.»

این سخنان همان موقع با واکنش‌های متعددی از سوی بخصوص اصولگرایان روبرو شد که معتقد بودند افرادی که در زمان دولت احمدی‌نژاد برخی نمایندگان مجلس را با چوب وکیل‌الدوله بودن رانده و تاکید می‌کردند مجلس باید به شدت منتقد دولت باشد، چرا امروز و با تغییر دولت به گونه ای موضع و نظر عوض می‌کنند که حتی می‌گویند باید دولت بتواند مجلس را منحل کند.
در همان ایام، برخی سایت‌های خبری حتی در اخباری ویژه و بر اساس شنیده‌ها مطرح کردند که حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور نیز به شدت از طرح چنین مساله‌ای توسط سعید حجاریان ناراحت بوده و عبارات تندی را در این باره به کار برده است.

حالا محمدرضا تاجیک از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبی که روزگاری رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری بود، در پاسخی به اظهارات ماه‌های گذشته حجاریان، از سخنان او-هرچند بدون ذکر نام- صراحتا انتقاد می‌کند و در پاسخ به این سوال که ""طی ماه‌های گذشته برخی صاحب‌نظران اصلاح‌طلب معتقد بودند که دولت آقای روحانی باید توان انحلال مجلس شورای اسلامی را داشته باشد. شما با اینگونه ایده‌ها موافقید؟ می‌گوید: «خیلی با استدلال‌های این عده آشنا نیستم و نمی‌دانم این پیشنهاد و یا تجویز آنان در پیکره چه متنی معنا پیدا می‌کند و گزاره‌های پس و پیش آن کدامند، اما از نظر من تفویض چنین قدرتی به یک دولت جز به نوعی توتالیتاریسم نمی‌گراید. مجلسی که از امکان و استعداد انحلال توسط دولت‌ها برخوردار باشد هر چه باشد مجلس نیست، و جامعه‌ای که در آن دولت از امکان و استعداد انحلال مجلس برخوردار باشد هر چه باشد دموکراتیک نیست. مجلس راس امور است، نباید قطع کردن این راس را توسط هیچ قوه و قدرتی و در هیچ شرایطی ممکن و جایز دانست، حتی اگر آن شرایط، به تعبیر اشمیت، شرایط استثناء باشد.»

توتالیتاریسم مورد اشاره در سخنان محمدرضا تاجیک در سیاست معمولاً درباره دولت‌هایی به کار می‌رود که روش خودکامگی و استبداد را پیشه کردند. و حکومت‌هایی نظیر نازیسم و فاشیسم از گونه‌های حکومت‌های توتالیتر به شمار می‌روند.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    11 2
    هر چند با سخنان جناب حجاریان مشکل دارم ولی اینکه چنین هجمه ای هم به ایشان بشود را اصلا نمیپسندم .در یک جامعه دموکرات همه باید بتوانند حرفها و ایده الهایشان را مطرح کنند .اگر کیهان و رسالت و جوان و 9 دی هر هتاکی و اهانتی را که بخواهند به هر کسی میتوانند نسبت دهند چرا حجاریان نتواند حرف بزند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    5 15
    این اصلاح طلبان موقعیت پیا کنند از صدام هم دیکتاتور ترند...
  • سروش اصفهانی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    4 0
    در کشور ما معضلی وجود دارد که مجلس امکان کارشکنی یا تحمیل مسائلی رو بر خلاف امور کارشناسی و یا جهت گیری دولت دارد.این مشکل رو خصوصا در بحث تثبیت قیمت ها با ثابت نگه داشتن قیمت بنزین در اواخر دولت آقای خاتمی دیدیم.اشتباه تحمیل این طرح به دولت اکنون به وضوح ثابت شد که البته همان زمان هم جنبه سیاسی داشت. اکنون هم موارد مختلفی را می توان مثال زد. لذا باید چاره ای کرد. گرچه راه حل آقای حجاریان مناسب نیست ولی به نظر من امکان وتو کردن قوانینی که مجلس تصویب می کند برای رییس جمهور ، عقلایی تر است. البته پر واضح است که رییس جمهور بی دلیل و بصورت مکرر امکان وتو نخواهد داشت.چون بار سیاسی خواهد داشت و هیچکس هزینه سیاسی وتو کردن رو بصورت مکرر نخواهد پذیرفت جز در موارد اضطرار