فارس نوشت:

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و حرف خود را بزند؛ او باید از بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل سخن بگوید و حتی اگر استیضاح رأی بیاورد هم خوب است.

‌ علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در هشتمین همایش دانشجویان و استادان ایرانی خارج از کشور که امروز دوشنبه در سالن حجاب برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ گفت: مسئله استقلال فرهنگی و حفظ هویت فرهنگی با توجه به حضور شما در کشورهای بیگانه مهم است.

مطهری گفت: باید استقلال فکری و سیاسی داشته باشیم و بر محیط تأثیرگذار بوده و تأثیرپذیر نباشید. در خاطرات آیت‌الله منتظری آمده است که استاد مطهری در هر جایی که وارد می‌شد تأثیرگذار بود و نقطه ضعف ما ایرانی‌ها شدت تأثیرپذیری است که اگر وضعیت خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم می‌بینیم که ما ایرانی‌ها زودتر تأثیر می‌پذیریم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد بر اینکه رسالت دانشجویان ایرانی خارج از کشور صدور پیام انقلاب است، یادآور شد: البته مهم است که پیام انقلاب اسلامی را خوب درک کرده باشیم و در یک کلمه پیام ما پیام اسلام است و می‌خواهیم بگوییم ما یک نظام سیاسی، حقوقی و اقتصادی جدید داریم و می‌خواهیم عرضه کنیم.

او بر همین اساس توفیق در صدور انقلاب را مستلزم دو مسئله دانست و ادامه داد: ما باید انتقادات را هم بپذیریم. ما نقایص زیادی داریم اما اگر انتقادی نسبت به مسئله حقوق بشر وجود دارد نظام اسلامی قبول نمی‌کند زیرا ما احکام اسلام را بهترین می‌دانیم.

مطهری گفت: البته بعضی انتقادها وارد است اینکه منتقد را به جرم حرف زدن و انتقاد زندانی کنیم صحیح نیست و حقوق مردم را باید بپذیریم و در پی رفع این نواقص باشیم.

او با ذکر این نکته که نباید تجربه روی‌گردانی مردم از دین در اروپا تکرار شود، گفت: ما باید شناخت درستی از اسلام داشته باشیم و اجازه ندهیم تفکرات باطلی که در قرون وسطی وجود داشت برای ما تکرار شود.

یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه این پرسش را مطرح کرد که با توجه به شرایط مذهبی کشور برای جذب گردشگر چه اقدامی باید انجام شود؟

مطهری در پاسخ گفت: در دولت جدید تعداد گردشگران افزایش محسوسی داشته است و آنطور که رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس ‌جمهور گزارش دادند تعداد گردشگران خارجی افزایش خوبی داشته و شرایط مهیاتر شده است. در خصوص محدودیت‌های مذهبی هم فکر نمی‌کنم مشکل خاصی باشد و گردشگران خارجی به قانون پایبند هستند.

او ادامه داد: البته بهتر است بروشورهای خاصی در مورد رعایت حجاب و شرب خمر به آنها داده شود و خودشان رعایت می‌کنند و حجاب گردشگران خارجی از حجاب خیلی از خانم‌های ما بهتر خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا هویت ایرانیان زود دچار تغییر می‌شود؟ گفت: این قضیه می‌تواند به روحیه ملت‌ها برگردد، ملت ما تا حدودی احساسی است و ممکن است علت همین باشد و این بحث را جامعه‌ شناسان و روانشناسان باید بررسی کنند.

یکی دیگر از دانشجویان پرسید چرا با وجود هزاران جوان متأهل و بیکار خانم‌ها در دستگاه‌های دولتی استخدام می‌شوند؟ مطهری توضیح داد: مسئله استخدام خانم‌ها و آقایان مهم است و باید قانونی وجود داشته باشد که زن و مرد در شرایط مساوی برای استخدام اولویت به مرد تعلق گیرد. در طرح افزایش جمعیت که در مجلس در حال بررسی است این مسائل مورد توجه واقع شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا ما با توجه به اینکه شعار انقلاب فرهنگی بود، نتوانستیم به توفیقی در این زمینه دست یابیم؟ مطرح کرد: امروز مردم در مجموع دیندارتر هستند و سن شما اقتضای برخی موارد را نمی‌کند. به طور مثال وقتی صبح برای پرواز به فرودگاه می‌روید می‌بینید که جمعیت زیادی نماز می‌خوانند قبل از انقلاب وضعیت اخلاقی نامساعد بود. امروز انقلاب اسلامی قدرتمند شده است و مانند سابق قدرتمندان زورگو نمی‌توانند به راحتی تصمیم بگیرند.

دانشجوی دیگری پرسید ما فکر می‌کردیم با حضور در انتخابات 92 و تغییر رئیس قوه مجریه وضعیت اصلاح شود اما حالا می‌بینیم که اصلاح قوه مقننه کم‌اهمیت‌تر از قوه مجریه نیست و نظر شما در این خصوص چیست؟

مطهری در پاسخ یادآور شد: اینکه با تغییر دولت همه مشکلات حل شود اینطور نیست. مجلس نهم در شرایط ویژه‌ای برگزار شد، اصلاح‌طلبان تحریم کردند و نیامدند و طیف خاصی وارد مجلس شد و به هر حال باید این یکی دو سال طی شود.

مطهری گفت: دولت با مشکلات خاصی روبه‌رو است. هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا بد اجرا شد و قانون‌شکنی‌های بدی بود، البته دولت هم به جای اینکه شجاعت به خرج دهد و یارانه‌ها را کم کند این کار را نکرد و وقت دولت معطوف به خرابکاری‌های گذشته و ترمیم آنها است. تورم مهار شده و شتاب افزایش تورم کم شده است.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا موضوع مهم‌تر از ساپورت‌پوشی بانوان وجود نداشت که شما به آن بپردازید؟ گفت: اینکه بگوییم چون موارد مهمتری وجود دارد و ما نباید به این قضیه بپردازیم تفکر درستی نیست و مجلس برای حل این موضوع و مشکل باید اقدام کند و اگر قرار باشد بی‌تفاوت باشیم صحیح نیست.

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نظر شما در مورد استیضاح وزیر علوم چیست؟ گفت: فشارهای وارد به وزیر علوم ناشی از مسائل سیاسی است. حرف بیجایی در مجلس وجود دارد که دانشگاه‌ها به سمت دوره اصلاحات می‌روند و بعدا شروع به تظاهرات و از این قبیل کارها می‌کنند. اگر واقع‌بین باشیم مسئله سیاسی است و وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و حرف خود را بزند؛ او باید از بورسیه‌های غیرقانونی دولت قبل سخن بگوید و حتی اگر استیضاح رأی بیاورد هم خوب است.

در پایان این جلسه پرسش و پاسخ نماینده مردم تهران در مجلس در مورد رفع حصر سران فتنه 88 گفت: اگر آنها جرمی کرده‌اند و لازم است محاکمه شوند و اگر در ماه‌های اول فتنه این کار شده بود بسیار بهتر بود. تفکر غلطی وجود دارد که می‌گوید باید معترضان توبه کنند. پس نمی‌شود که فرصت حرف زدن به کسی ندهیم و بگوییم توبه کنید.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    27 1
    به جز نظراتشان پیرامون حجاب باقی اظهار نظراتشان عالی و بی پرده و صحیح است
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    29 1
    انهایی باید توبه کنند که کشورمان را به چنین روزی انداختند آنهایی که با وجود این درامد و ثروت مردم را هر روز فقیر و فقیرتر کردند
  • ممدوح IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    17 1
    لعنت بر خبر آنلاین ...من هرچی نظر میدم همه رو بی برو برگرد حذف می کنه. حرف حق رو باید از زبان مطهری شنید وبس.
  • فدایی امام... A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    11 4
    ایول داری اقای مطهری با طرز فکرت... کاش همه مثل تو بودن خییییییییییییلی دوست داریم