ایسنا نوشت:

 دبیرکل ناتو ضمن درخواست از کشورهای عضو این پیمان برای افزایش هزینه‌های نظامی خود اعلام کرد: این ائتلاف برای مقابله با "تجاوز روسیه" علیه اوکراین، برنامه‌های دفاعی جدیدی را تهیه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو با تکرار گفته‌های نخست وزیر انگلیس به روزنامه میدی لیبر گفت: تجاوز روسیه یک هشدار بود و شرایط امنیتی جدیدی را در اروپا ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما مانورهای نظامی خود را تقویت کرده و برنامه دفاعی جدیدی آماده می‌کنیم.

راسموسن افزود: من کشورهای عضو ناتو را به افزایش سرمایه‌گذاری دفاعی خود تشویق می‌کنم. در پنج سال گذشته روسیه هزینه‌های دفاعی خود را 50 درصد افزایش داده، در حالی که کشورهای ناتو هزینه‌های دفاعی خود را تا 20 درصد کاهش داده‌اند.

دبیرکل ناتو تاکید کرد، این هزینه‌ها باید برعکس شوند.

حمایت روسیه از جدایی طلبان طرفدار کرملین در شرق اوکراین موجب خشم اروپا و آمریکا شده و ساقط شدن هواپیمای مالزیایی در منطقه تحت کنترل شورشیان در ماه گذشته این بحران را به اوج خود رسانده است.

در هفته گذشته برای اولین بار، تحریم‌ها علیه روسیه توسط مقامات بروکسل و واشنگتن در تمام بخش‌ها اجرا شد. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت دسترسی به بازارهای بزرگ غربی و نیازهای تکنولوژی برای گسترش میادین گازی و نفتی جدید و همچنین ممنوعیت خرید و فروش سلاح است.

روز گذشته، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس طی نامه‌ای به راسموسن و رهبران 27 کشور عضو ناتو از این ائتلاف خواست تا درباره روابط طولانی مدت با روسیه تجدیدنظر کرده و توانایی این سازمان را برای پاسخگویی سریع به هر تهدیدی تقویت کنند.

او در نامه خود آورده است: ما باید بپذیریم که همکاری سال‌های گذشته اکنون به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی روسیه در اوکراین ممکن نیست و ما باید در ارتباط خود با روسیه تجدیدنظر کنیم.

راسموسن نیز ضمن تایید سخنان کامرون اظهار کرد، روسیه ناتو را دشمن خود می‌داند.

در همین حال،‌ دبیرکل ناتو بدون توجه به تحقیقات جاری درباره سقوط هواپیمای مالزیایی گفت: ساقط کردن هواپیمای ام اچ 17، "یک جنایت جنگی" بود. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد جدایی طلبان تحت حمایت روسیه مقصر این حادثه‌اند.

از سویی دیگر به گزارش خبرگزاری راشاتودی، هیات اعزامی روسیه به ناتو در واکنش به سخنان راسموسن اعلام کرد: هیات بین‌المللی تحقیقات در مساله سقوط هواپیمای مالزیایی هیچ مدرکی در تایید گفته‌های دبیرکل ناتو ارائه نداده است.

راسموسن در پاسخ به سوالاتی مبنی بر شواهد صحت گفته‌اش گفت: چرا جدایی طلبان امکان دسترسی به محل سقوط هواپیما را فراهم نکردند؟ مسلما چیزی برای پنهان کردن وجود داشته است.

با این حال گروهی بیش از 100 نفر از متخصصان استرالیایی و هلندی در حال مطالعه و بررسی محل سقوط این هواپیما هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =