۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰

ایسنا نوشت:

افراد مسلح وابسته به دولت اسلامی (داعش) پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ کرد،‌ سد موصل، بزرگترین سد عراق را تحت تصرف خود درآوردند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مسئولان کرد و شاهدان عینی اعلام کردند که تروریست‌های داعش سد موصل در شمال استان نینوا و شهر سنجار در غرب این استان و شهر مرزی الیعربیه در مرزهای سوریه را تحت تصرف خود درآورده‌اند و کنترل داعش بر سد موصل پس از آن صورت گرفت که آن‌ها دو منطقه و یک میدان نفتی را روز یکشنبه تحت کنترل خود درآوردند و این اولین پیروزی گسترده آن‌ها علیه نیروهای کرد به شمار می‌آید.

سد موصل در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر موصل روی رودخانه دجله قرار گرفته است. تخریب این سد که منبع اصلی تولید برق منطقه است، می‌تواند چند شهر بزرگ عراق را زیر آب ببرد و قطع احتمالی آب آن منجر به خشک شدن مزارع کشاورزی خواهد شد.


پیش‌تر تروریست‌های داعش دو منطقه تحت کنترل نیروهای پیشمرگ کرد را در جنوب منطقه سنجار در مرزهای عراق و سوریه تحت تصرف خود درآوردند که این امر ساکنان این دو منطقه را واداشت تا به سمت کوه‌ها فرار کنند.

تروریست‌های داعش به این مناطق از بامداد یکشنبه حمله کرده و با نیروهای پیشمرگ کرد درگیر شدند و نیروهای پیشمرگ پایگاه‌های خود را ترک کرده و به داخل منطقه سنجار عقب‌نشینی کردند.

پیشتر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تسخیر "تقریبا تمام شهر سنجار و منطقه تلعفر" در استان نینوا در شمال غرب عراق توسط نیروهای داعش و متحدانش را تایید کرده و نسبت به وقوع یک "تراژدی انسانی" در این منطقه هشدار داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از غیاس سوجی، مسئول سازماندهی اتحاد میهنی کردستان در موصل اعلام کرد که در پی حمله اعضای داعش به پایگاه‌های پیشمرگ‌ها، آن‌ها کاملا از دو منطقه کرتازرک و ملا خضر در جنوب سنجار عقب‌نشینی کردند.

ظرف روزهای اخیر این دومین حادثه عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ از شهرهایی است که آن را تحت کنترل خود درآورده بودند چرا که اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد آن‌ها از منطقه نفت‌خیز زمار نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.

منابع عراقی اعلام کردند پس از اینکه نیروهای پیشمرگ کرد از زمار عقب‌نشینی کردند افراد مسلح داعش دو میدان نفتی را در منطقه زمار واقع در شمال شرق موصل تحت تصرف خود درآوردند.

در همین حال، اخبار ضد و نقیضی در خصوص اوضاع در زمار واقع در شمال شهر موصل منتشر شده است.

در حالی که منابع در وزارت پیشمرگ‌ها در دولت اقلیم کردستان اعلام کرده است که نیروهای آنها شب گذشته توانسته‌اند زمار را تحت تصرف خود درآورند منابع در داعش تاکید کردند که اعضای داعش همچنان این منطقه را تحت تصرف خود دارند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی و یک مسئول کرد گزارش داد که اعضای داعش پیش‌تر نیز منطقه وانه در نزدیکی سد اصلی موصل را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

یک منبع در داعش نیز اعلام کرد که اعضای داعش منطقه ربیعه و گذرگاه مرزی ربیعه را تحت تصرف خود درآوردند.

بیشتر ساکنان سنجار از طایفه ایزیدیه هستند و داعش گفته است که به ساکنان آن فرصت داده که سلاح خود را زمین بگذارند یا با اعضای داعش بجنگند اما سرنوشت آن‌ها با این وجود نیز نامشخص است.

واکنش آمریکا

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع غیرنظامیان از جمله "اقلیت‌های آسیب پذیر" ابراز نگرانی کرد.

او نوشت که دولت آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد و مراکز عملیات مشترک آمریکا در اربیل و بغداد مشغول مبادله اطلاعات با نیروهای امنیتی عراق و همچنین نیروهای پیشمرگ کرد هستند.

او داعش را یک گروه تروریستی و تهدیدی برای همه عراقی‌ها، کل منطقه و جهان خواند و از رهبران عراق خواست فورا برای تشکیل یک دولت که می‌تواند کشور را برای مبارزه "با این دشمن واحد" متحد کند، اقدام کنند.

عزم پیشمرگ‌ها برای پاکسازی موصل

در همین حال، عبدالرحمان کورینی یکی از فرماندهان در نیروهای پیشمرگ در سخنانی عنوان داشت: ما نیروها و سلاح‌های بسیاری را جمع‌آوری کردیم و به شهر موصل حمله خواهیم کرد و این درگیری‌ها را تا زمان کنترل بر موصل متوقف نخواهیم کرد.

کورینی اخباری مبنی بر کنترل داعش بر زمار و کسک در نینوا را تکذیب کرده و گفت: نیروهای ما آماده حمله به شهر موصل هستند.

تلاش داعش برای کنترل بر شهری در کرکوک

یک افسر عراقی در اتاق عملیات نظامی نیز اعلام کرد که درگیری‌هایی میان نیروهای عراقی و اعضای داعش در منطقه‌ای در جنوب کرکوک که اکثریت ساکنان آن ترکمانی هستند در جریان است.

محمد البیاتی، رئیس اتاق عملیات نظامی در ناحیه امرلی که اکثریت ساکنان آن ترکمانی و اهل تشیع هستند در گفتگو مطبوعاتی اعلام کرد: درگیری‌ها همچنان در ناحیه امرلی از توابع طوز خرماتو ادامه دارد و این درگیری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که تلاش برای حمله به این ناحیه از بخش غربی آن شکست خورده است.

وی گفت: نیروهای ارتش عراق با کمک عشایر اجازه نخواهند داد که اعضای داعش ناحیه امرلی را تحت تصرف خود درآورند.

این مقام عراقی افزود: این ناحیه از 54 روز قبل تحت محاصره است و بیش از 50 حمله سازمان یافته برای یورش به آن از دهم ژوئن گذشته ناکام مانده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    18 9
    آمريكا سياستش اين طور نيست كه طرفدار ارتش عراق بماند ، اوضاع را نگاه مي كند بعد كه ديد شرايط داعش داره مساعد ميشه باهاش توافق مي كنه تا بتونن به كشورهاي ديگر حمله كنن، ديگه نمي دونم شايد داره آخر زمان مي آد.
  • میلاد IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    34 6
    دارن میان سمت ما
  • فرزاد A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    6 0
    بزرگترين خبري كه از داعش تو اين 2 ماه مي تونست بياد بيرون همين كنترل بر روي سد بود واي اگه منفجر بشه چندين استان ميرن زير اب راستي اين خبرو بايد خبر فوري مي زنيد واقعا احتمال انفجارش توسط داعش هست
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    7 1
    به نظر میرسه کردها تجهیزات کافی ندارن. چون در دوران مالکی هم بودجه شون قطع شد و هم تجهیزات بهشون نرسید. اما داعشیها از ارتش عراق تانک و سلاحهای پیشرفته غنیمت گرفتن. اگه همین روند ادامه پیدا کنه، اوضاع بدتر خواهد شد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    1 2
    وقتی حکومت ها از گروهک های تروریستی حمایت میکنند چنین چیزهایی بعید نیست و نخواهد بود.
  • محسن IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    3 0
    چه كسي ميخواد جلوي داعش رو بگيره؟ ارتش عراق؟ كدوم ارتش. پيشمرگ كرد؟ اونا كه يه سري عشاير هستند با سلاح سبك و بدون تجربه جنگ منظم.آمريكا؟ اون اگه ميخواست كمك كنه تا حالا انجام ميداد.اسراييل خودش تو غزه نسل كشي ميكنه اينطرف هم از داعش حمايت ميكنه.طبيعيه كه آمريكا هم به جاي كمك بشينه و با مراكز اربيل و... تبادل اطلاعات كنه. اگه يه كم دقت كنيم به وضع موجود عراق ميفهميم كه چي به سرشون مياد. خدا بهشون رحم كنه.با اين اوصاف به زودي مردم عراق مثه سوريها آواره و دربدر ميشن.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      1 0
      پیشمرگها عشایر نیستن عزیز. نیروی نظامی فدرال هستن. ولی دولت عراق اونها رو تجهیز نکرده. وگرنه اگه همون امکانات ارتش عراق رو داشتن، خیلی جلوتر بودن. الان هم سد موصل رو پس گرفتن، همچنین سنجار رو. عبارت iraq war template رو در گوگل بزنید، آخرین اوضاع رو روی نقشه در اولین صفحه ویکیپدیا میبینید.
  • محمدباقر IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    3 1
    لطفا زمان بکار بردن عنوان "داعش" دولت اسلامی اطلاق نشود چون اینها خائن به اسلامند ,حرکت جالبی که یکی از سایتهای شیعی انجام داده است این است که با عنوان دولت اسرائیلی عراق و شام این جنایتکاران را معرفی کرده است . لطفا این عنوان را ترویج دهید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 1
    امریکای کثیف با وجود کشورهایی مثل ترکیه و عربستان در منطقه در پی نابودی کامل منطقه به سمت وحشی گری بیشتر می باشد و کردهای دلیر و بافرهنگ ایرانی یکی از اخرین سنگرهای مقاوم در برابر تروریست های وحشی هستند و جهان باید از انان حمایت کند