متاسفانه بی توجهی به تحولات عراق همچنان ادامه دارد و رسانه ها آنچنان که باید و شاید مردم را در جریان جزئیات فجایعی که در عراق صورت می گیرد و اولا عامل کشتار توده های بی گناه از همه مذاهب در این کشور بوده و ثانیا به طور مستقیم با امنیت ما ربط دارد، قرار نمی دهند.

از زمانی که جنگ داخلی عراق آغاز شده، یعنی از نیمه دوم خرداد تاکنون، هزاران نفر قتل عام شده، صدها هزار نفر آواره شده، برخی از شهرک ها به طور کل ویران و بسیاری از شهرهای بزرگ خالی از سکنه شده و داستان همچنان ادامه دارد.
اوضاع وخیم شهرها که از یک سو زیر حملات سنگین داعش و از سوی دیگر فشار نیروهای نظامی دولت برای بازپس گیری آنهاست، آسیب جدی به شهروندانی زده است که تا همین چند ماه قبل سر خانه و کاشانه خود بودند.
در این زمینه، اقلیت های مذهبی و دینی در مناطقی که اکثریت با دیگران است، بیشترین فشار را دیده و تصاویر ارسالی از آوارگی آنها بسیار نگران کننده است، آوارگی که پایانی ندارد و قدم به قدم، هرچه عقب تر می روند باز باید به دنبال سرپناه جدید باشند.
تنها بیش از دویست هزار نفر شیعه ترکمان از یک شهر با نام تلعفر آواره منطقه سنجار شده و این روزها که به دلیل خیانت کردهای بارزانی سنجار به دست داعش افتاده، این گروه به صورت یک تظاهرات بزگ راهی کوه های اطراف و منطقه دهوک شده اند و فاجعه ای دیگر در راه است.
عن قریب است که کردها که این مدت ماه عسل خود را با داعش تقسیم کرده بودند، گرفتار نفرت بعثی ـ سلفی شده و قربانی نادانی های بازرانی و برخی دیگر  شوند. شماری از کردها که در زمان صدام بارها آواره کوه ها و مناطق ایرانی شدند، اکنون، بار دیگر با فراموشی آن سوابق، دست به اقداماتی زدند که بزودی آثار منفی آن برای همین مقدار آزادی و استقلالی که دارند و در آن مدیون حمایت های همه جانبه ایران بوده و هستند، خواهند شد. انتظار ما از کردها این نبود که این سبک برخورد کنند که الان خودشون هم در وسط ماجرا گرفتار بشوند. امیدواریم در این زمینه جدی تر وارد اتحاد با ایران و دولت مرکزی عراق شده و دست از حرفهای حاشیه سازی که این مدت گروهی از آنها داشتند بردارند.
همه اینها در کنار صدها انفجار انتحاری در طول سالهای گذشته، دهها هزار شیعه را در بغداد به کام مرگ کشانده و همچنان مهر سکوت بر لبان سازمان های حقوق بشری و دولت های بزرگ و البته برخی از مشایخ بلاد عربی خورده که همه چیز را یک طرفه تفسیر می کنند و می گویند که در عراق به یک گروه ستم شده است. گویی اصلا در این سالها، اخبار بغداد و انفجارات وحشتناک بازار سبزی فروشان و قهوه خانه ها و کارگران کنار خیابان و غیره را نداشته اند. انفجاراتی که کافی بود یکی از آنها در یکی از ایالات امریکا باشد و امریکایی ها، دنیا را روی سر خود خراب کنند. اخبار این انفجارها اغلب به صورت کلی و مبهم بدون گزارش و تفصیل و فقط تیتروار در اخبار برخی سایت ها منعکس شده و اغلب به عنوان خبر تکراری حذف می شود.
اما نگرانی عمده از عدم انعکاس اخبار داعش در سایت های خبری ایران است.
باید پرسید چرا به این اخبار پرداخته نمی شود؟ چرا تصاویر جنایات داعش بدرستی انتشار نمی يابد؟ هدف از این کارها چیست؟ چرا سایت های ایرانی که گرفتار حرکت های خبرنگارانه نشسته شده و هیچ گروهی را برای کسب خبر اعزام نمی کنند، در باره این فجایع ساکت هستند؟ حداقل می توانند از سایت های عراقی، اخبار دست اول را گرفته و عکس و گزارشات آنان را منعکس کنند.
کمترین نتیجه نشر درست این اخبار، این است که بتوانند کمکهای انسان دوستانه را به آواره گان برسانند. کمترین نتیجه آن است که محافل سیاسی بتوانند با موج ایجاد شده روی بن بست سیاسی بغداد تآثیر بگذارند و جلوی یک اختلاف و انشعاب و اختلاف را بگیرند. کمترین نتیجه آن این است که مردم نیز به نوعی مشارکت فکری در این باره داشته و موج هایی را پدید آورند که بتواند روی تصمیمات درست سیاسی تاثیر بگذارد.
بحث بر این نیست که چرا اخبار جنایات اسرائیل در غزه انتشار می یابد که باید بیابد و بیش از این هم، اما بحث داعش، به دلیل شعاع امنیتی آن برای ایران نهایت حساسیت را دارد. تنها در یک خبر معلوم شد که علاوه بر 1600 نفری که یک جا از سربازان شیعه در موصل اعدام شدند، همان وقت، یعنی روزهای اول پس از سقوط تکریت، 1700 سرباز بدبخت شیعه را هم یک جا قتل عام کردند و حالا فیلم آن را پخش کردند. اما حتی دریغ از یک گزارش درست که این ماجرا چه بوده است، فقط شاهد بودیم که تک تک اینها را کشتند و در رودخانه انداختند، آن هم با فیلم تبلیغاتی داعش که برای ترساندن دیگران بود.
اخبار ما از اصل این جریان چیست؟ این جریان منحط فکری که می تواند باقی مانده اندک میراث اسلامی گذشته را لگدمال کرده و ما را به عصر حجر باز گرداند. این جریان به ظاهر انقلابی اما خشن که اقداماتشان یادآور حرکت خمرهای سرخ کامبوج است، می تواند موج های تازه ای از ناامنی را در ایران نیز پدید آورد. جالب است که حتی تخریب مکانهای مقدس هم دیگر حساسیت کسی را بر نمی انگیزد، امری که باز هم اتهام اول را متوجه رسانه ها می کند که در این باره درست خبررسانی نمی کنند.
در ایران نه تنها از جنایات این گروه به درستی یاد نمی شود، بلکه از انحطاط فکری، مشکلات مغزی، دستورالعمل های نابخردانه آنان از یک سو، و نیز تفاوت این جریان با دیگر اهل سنت که قرنها با آرامش در کنار شیعیان و حتی ادیان دیگر زندگی می کردند و چهره مثبتی از نظام حقوقی اسلام باقی گذاشته اند، بحثی نمی شود. در ایران حتی اهل سنت نیاز مند این هستند تا اطلاعات بیشتری از این گروه بدست آوردند، اما دریغ از اطلاعات درست و رسانه هایی که این مسائل را دقیق دنبال کنند. این وظیفه سایت هاست که اخبار را درست منعکس کنند، واقعیات را بیان کنند و مشی خبری خود را اصلاح کنند.
به نظر می رسد، جهل، عامل عمده بی توجهی به این اخبار است، عدم درک درست واقعیات، نشناختن درست دشمن، اهمیت ندادن به آن. چیزی که برخلاف وضعیت مشهود است. یقین دارم بسیاری از این سایت ها حتی از یک مترجم عربی برای ترجمه درست اخبار سایت های عربی عراق بی بهره هستند.

 

رسول جعفریان

 

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    و الله این دولت ایران هر کاری بکنه که این قتل عام ها تمام بشه ولو این که مثل شاه عباس با فرنگی ها کار بکنه، شایسته است. آخه این همه آدم برای چی باید این جور قتل عام بشند و ما ساکت باشیم؟ فقط یک ساعت توی عراق به اندازه این جنگ بیست روزه غزه آدم ها ها کشته می شند. یکی باید به فکر باشه. مسوولیت اینها با کی است؟
    • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      54 27
      خبر جان تو را بخدا اين كامنت من را بزرگ تيتر اول خبرت كن: ما خودمون كم استرس و بد بختي داريم ، از سر كار كه بر مي گردم گريه هاي خواهرم و اينا كمه ، افسردگي پدر و مادرم براي ماها كه هنوز سر خانه و زندگي نرفتيم مشكل استخدام برادرم و خيلي فشارهاي روحي فراوان ميخوام يه كوفتي و يه زهر ماري غذا بخورم كلي خون و جسد را مستقيم در ساعات شام ملت پخش مي كنند، آخه اگه مسلمان هستيم پخش صورت و چهره كشته شدگان جايز نيست بخدا ديشب يه سردخونه نشان داد با كلي جسد روباز ، اصلا ديگه اشتهاي غذا خوردن را هم ندارم. آقاي ضرغامي فكر كنم نميدونه حتي چهره مردگان را ديدن كلي غسل به ما واجب ميشه. بابا ديگه بسه . ما چه كاري از دستمون برمياد؟
    • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      6 1
      تهمتی به شاه عباس زده نشده. شاه عباس رحمه الله علیه برای دفع خطر حکومت متعصب عثمانی با فرنگی ها همکاری میکرد و این اصلا چیز بدی نیست. شما بهتره تاریخ بخونی ، سه جلد تاریخ صفوی نویسنده ی این مقاله رو بهت پیشنهاد می کنم.
    • یاسی IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      11 13
      شما اگر خیلی از اوضاع تغذیه و روحیت ناراحتی پاشو برو عراق یا فلسطین تا روحیه بگیری مردم کرور کرور دارن مییمیییرن شما ناراحتی که تو جای گرم و نرم نشستی؟ هرچیه از بی عرضگی خودته که توی ممکت امن بازم غر میزنی. میخوای نبیبی موقع شام تلویزبونتو خاموش کن تا اشتهات کور نشه
  • بی نام A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    70 15
    خبر رسانی بی بی سی بهتر از اینهاست. همین یادداشت اخیرشان را در باره داعش و کردها بخوانید. و جملات آخرش را: پیشروی های داعش نشان داده اگر تمامی گروه های درگیر با هم متحد نشوند، داعش می تواند نه تنها امنیت کردها و شیعیان را در عراق و سوریه، بلکه امنیت بسیاری از کشورهای منطقه را تهدید کند.
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      7 1
      والا اگه بیبیسی نمی گفت تو سایتهای ایران هیچ خبری نبود.
    • فرهاد US ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      7 9
      بی بی سی خبررسانیش خیلی خوبه.. آره انگلیس عاشق چشم و ابروی ایرانیهاست که محض خوش خوشان و دلسوزی ملت ایران این همه دم و دستگاه پرخرج راه بندازه که منافع شما رو تامین کنه. آره ارواح عمه پرنس هری. تو دیگه چقد ساده ای.
  • هادی A1 ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    اولویت اول ایران مسئلۀ فلسطینه. عراق به هر حال ارتش داره،سلاح داره،دولت منسجم داره ولی فلسطین و غزه چی؟ تو اوج مظلومیت و خفقان مجامع بین المللی زنان و کودکان بیگناه توسط یه رژیم سفاک و خونریز قتل عام میشن
    • کلافه A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      50 9
      متاسفم برای طرز نگاهت و طرز فکرت امیدوارم صاحب منصب نباشی و نشوی. مومن 1700 نفر شیعه کشته میشن شما دغدغه .... هر کدام در اندازه های خودش
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      11 1
      جناب هادی همون فلسطینی هایی که شما سنگشونو به سینه می زنید اکثرا داعشی اند.
    • کهیار EU ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      7 10
      اقا الویت اول ایران 20000 ادمی هستن که تو جاده های ایران می میرن، 1000ان انسانی هستند که روزانه در اثر بیماری از بین می رند، 1000000ها جوانی هستند که بعلت بیکاری و بی هدفی افسرده و سرخورده فقط به هیچی های اطرافشون فکر می کنند اقا خجالت بکشین 8 سالی که می جنگیدیم همون ها برای صدام کف مزدن، هورا میکشیدن ... من نمی گم از این زشتی های و کشتارها خوشحال باشیم اما این ها اولویت ما نیست.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      3 4
      آقای کهیار معلومه که از بلائی که صدام سر مردم خودش آورد بی اطلاعی. بسیاری از عراقی ها به ویژه شیعه ها و کردها خودشان قربانی جنایات صدام بودند... این خیلی عوامانه است که فکر کنیم در زمان جنگ ما با صدام، همه عراقی ها داشتند برایش سوت و کف میزدند. به خصوص شیعه ها و کردها و اقلیتها دیگری که امروزه قربانیان تندروهای وهابی داعشی اند.
    • کهیار EU ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
      1 2
      جناب باید توجه کنید بین نظر یک فرد و الویت های یک کشور تفاوت زیادی وجود دارد شما میتوانید از کشتار ها در غزه یا سوریه یا عراق ناراحت باشید اما اینکه ناراحتی شما تبدیل به اولویت اول کشور شود جای تردید بسیاری دارد اولویت یک کشور شامل منافع عینی و استراتژیک ان کشور است که چه بسا شاید با دیدگاه حقوق بشری شما متفاوت باشد کشتار در عراق یا غزه یا... با وجود مشکلات فراوان اجتماعی و اقتصادی کشور ما شاید در اولویتهای بسیار پایینی برای یک کشوری مثل ما باشد برخورد یک حکومت نباید احساسی و واکنشی باشد در ضمن بهتر است حافظه ی تاریخی خود را به این سرعت پاک نکنید کشور عراق به مدت 8 سال با حمایت اعراب در حال جنگ با ما بود درک اینکه ما دارای اشتراک چندانی از نظر منافع با اعراب نیستیم چندان دشور نیست
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    55 2
    توی گوگل بزنید داعش کشتار مردم عراق فیلم تازه .... ببینید چه صحنه هایی رو می بینید که هزار بار بدتر از چیزهایی است که در غزه می بینید. عجالتا که اسرائیل و داعش به جون مسلمانها افتادند. تا ببینیم چی می شه. ببینیم آیا دنیا با کشتار درست می شه؟ فکر یهودی گری افراطی با فکر داعشی افراطی چه سنخیتی داره که هر دو خونریز هستند؟
  • امير A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    56 1
    من هم موافقم كه حجم جنايات و تخريبات داعش با انعكاس آن در رسانه هاي ايران قابل مقايسه نيست بي توجهي خيلي زياده
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    53 3
    دلیل داره جناب جعفریان دلیل داره نداشتن تحلیل درست و نگاه کارشناسانه نداشتن قدرت تصمیم گیری بلکه تصمیم سازی در عرصه خبر و رسانه تنگنای سانسور و دستوری بودن حرکات رسانه ایی وابسته گی رسانه به کرسی های قدرت پارلمانی قضایی دولتی و ... نبود آزادی برای بررسی جوانب خود برتر بینی سیاسی و امنتیتی خیال راحتی را هدیه کرده است که حضرات تصمیم ساز به جای توجه به بیرون متوجه داخل اند و هنوز با یک واژه مبهم «فتنه» سرگرم. پیش بیاد و جنبه بین المللی هم مهم باشه صدر اخبار می شود غزه باز بدون تحلیل و شناخت جوانب و بررسی واقعیت بلکه فقط در بعد احساسی انسانی. وقتی همه صداها می شود یک صدا از کانال های تلویزیون بعضی منابر و مجالس دیگه چه جای نقد و نظر و نگاه واقع بینانه کارشناسی با این همه مردم بهتر و بیشتر خبر دا
  • ابوالفضل A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    43 1
    واقعا نمی فهمم،شیعیان دارن قتل عام می شن و خیلی هاشون محاصره ی داعش هستن اون وقت خبرای دست چندم درباره ی بحران عراق می گن.بهتره امنیت ملی رو بیشتر توجه کنیم.
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    23 7
    کی پیدا میشه از کرور کرور جوون وطنمون که زمان جنگ جونشونو ناقابل دونستن و بی گناه کشته شدن خبر منتشر کنه.کسایی که خودشون و خانوادشونو فدا کردن تا مملکت غارت نشه و حالا هر روز از یه اختلاس تازه خبر میشنویم.پولایی که هر یک ریالش سهم فرد فرد ملت ایرانه......
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    38 3
    اقای رسو جعفریان کاملا درست گفتین اوضاع شیعیان تعلفر بالاتر از یک فاجعه است صدها هزار انسان خود را از ترس داعش به بیابان زده اند حساب کنید در این گرما بدون آب وغذا وحشتناک است
    • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      20 2
      مسئله شیعه و سنی نیست بلکه مسئله انسانی است. اتفاقا شاید سنی ها هم همانقدر کشته شوند.
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    33 2
    این موضوع برای منهم جالب بود. با اینکه داعش کنار گوش ماست و گروهی است خونریز که خطر جدی برای خاورمیانه است اما در مرگز توجه رسانه ای ما نیست. به جای اینکه چهارتا کارشناس بیارن توی اخبارشون تا برای مثلا کردها تفسیر کنند که چرا اعلام استقلال به نفعشون نیست و داعش خطر اصلی است، مناظر فاجعه فلسطین را پخش می کنند. به گمانم سیما هم می داند که مردم تماشایش نمی کنند وگرنه کمی سعی می کرد حرفه ای شود. به هر حال من شخصا از بی بی سی اخبار نگاه می کنم.
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    111 2
    این نشان میدهد که خون همه قرمز نیست یه جا یه نفر کشته میشه در حجم بسیار بالا اطلاع رسانی میشه اونوقت توی عراق 1700 تا 500 تا 300 تا از زن و بچه و پیر و جوان توی یک روز یا حتی یک ساعت به راحتی آب خوردن با خونسردی تمام با شلیک به کله کشته میشن نه تو تلویزیون پخش میشه نه تو روزنامه ها تیتر میشه نه تو سایت های خبری داخلی تیتر میشه اونوقته که باید به همه چی این دنیا با دیده شک نگاه کنیم حتی به دلسوزی هاشون
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    29 4
    خدا رو شکر که بالاخره یک نفر آدم عالم عاقل صداش در اومد. ما که به خدا اعصابمون خورده از اینکه میبینیم تمام اخبار و شبکه ها پر شده از تصاویر غزهکه البته کسی نمیگه نباشه ولی هیچ خبری از شیعه کشی و مظلوم کشی در عراق نیست. فردای قیامت ما بعنوان پیروان امیرالمومنین و پیامبر باید جوابگو باشیم که چرا عمدا سکوت کردیم و خودمون رو به ندیدن و نشنیدن زدیم.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    26 0
    می خواید چی بگم و بنویسم من یک خبرنگار آیا اجازه دارم بر اساس تحلیل و شناخت از وضعیت موجود چیزی بنویسم یا باید بنشینم ببینم تریبون ها چی ابلاغ می کنن همان را بلغور کنم شما نگاه کنید حتی شاعران و متن نویسان ادبی هم منتظر موج ابلاغ تریبونی هستند و اگه گفته شد برای فلان مسئله باید ناراحت بود غیلان و سیلان احساسات می گیردشان و می نویسند و می سرایند و اگر نه توی خودشان می کشند هر چی احساسه. این وضع احساسی نویسی شما حساب کنید جای منطقی نویسی در کدام مرتبه قرار می گیرد نه آقای جعفریان شما هم جسارت کردید نباید می نوشتید باید منتظر می ماندید ببیند تریبون داران چه می گویند بعد حرف می زدی آره این درسته
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    14 0
    ما نبايد همه چيز ارا از دولت انتظار داشته باشيم آنها محذوريتهايي دارند طبيعتا اما مردم بايد خودجوش حس همدردي بکنند سني و شيعه بحثش نيست مگر سعدي مال همين کشور نيست؟ چو عضوي بدرد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار پس چرا اکثريت مردم دنبال زندگي خود هستند، قرار دارند؟ علتش روشن است علت اصلي اين بي دردي لذت جويي و دين گريزي مردم است، براي نمونه همين بازاريان تهران که حداقل در يکصد سال اخير هميشه در جامعه نقش داشتتد الان عين مرده شده اند چرا؟ بي احساس بي درد خرامان هر روز استارت کمري اش را روشن ميکند ميرود سر کارش جهان را آب ببرد هم خبري نميخواهد بگيرد .. جوانش هم که اقلا بعد درس دانشگاهش فکر ميکرد براي مسايل الان مدام هدفون موسيقي جنيفرش در گوشش هست .. بقول خيام درد بي دردي علاجش آتش است
  • ایرانی RO ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    19 1
    البته من که در رسانه های اون ور آبی در پناهگاه های کردستان میدیدم که تعداد زیادی ترکمن وجود داشتن. گمان نمیکنم اگه کردها میخواستن به اینها خیانت کنن، اونها رو به کردستان راه میدادن. شواهد چیز دیگه ای رو نشون میده.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    17 1
    این 1700 نفر در پایگاه اسپایکر در نزدیکی تکریت تیرباران شده و در آب رودخانه انداخته شدند و حالا پدران و مادران اینها تظاهرات کرده اند که بچه های ما چه شده اند. لعنت بر روسای عشایر که با داعش ساختند. نوبت آنها هم خواهد رسید. http://burathanews.com/news/244056.html
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      8 1
      توی بلبشوی عراق هر کسی می خواهد جان خودش را نجات دهد. مطمئن باش سران عشایر پیمان اخوت دائم با داعش قاتل نبسته. اگر کمی از قدرت داعش کم بشه همین عشایر تکه پاره اشان می کنند. داعش هم خودش این موضوع را می داند. پستیبان داعش سران رژیم صدام هستند که از چندو چون عراق خیلی اگاهی دارند.
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    19 2
    چرا فقط به غزه و اسرائیل توجه میشه؟ داعش چندین برابر بیشتر میکشه و خیلی فجیع تر
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    18 24
    اقای جعفریان اطلاعاتتون کمه والا هرکسی میدونه که کردها با داعش در حال جنگ هستند و شهدای زیادی دادن و تا حالا به کسی خیانت نکردن و ترکمن ها الان در اقلیم کردستانن.
    • مطلع IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      11 0
      از این شیوه حرف زدن خیلی خوشم میاد : "همه میدونن...." طرفو خلع سلاح میکنه :
  • بی نام A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    9 0
    توی این گیرو ویری غزه و عراق و داعش مدام بحث های انحرافی. این سایت ف ا .... رو ببنید. حالا عوض انتقال اخبار عراق مدام بحث مهدی هاشمی و دست دادن لیلا حاتمی و تفکیک جنسیتی قالیباف رو مطرح می کنه. بابا جان. خون شیعیان داره ریخته می شه. صدها هزار نفر در همسایگی ما آواره شدند. دارند می یاند به این طرف. اون وقت نه تاک نشانی خواهد ماند نه از تاک نشان که به فکر ... دست دادن باشید یا نه. تو را به خدا.
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    24 1
    جنایتی که داعش مرتکب شده وحشیانه ترین و حیوانی ترین جنایت هاست که شیعه و سنی و عرب و ترکمن و یهودی و مسیحی نمی شناسد بنظر میرسد که شروع درگیری در غزه که به بهانه کشتن شدن سه نوجوان اسراییلی انجام گرفت کار طرفداران داعش در فلسطین بوده باشد تا اذهان عمومی از جنایت های این گروه وحشی اطلاع کمتری داشته باشن و متاسفانه مسولین ایرانی نیز در دام این سناریو گرفتار شدند .اگرچه جنایت های صهیونیونیست ها نیز محکوم است مشکل و درد اصلی اینه که کشورهای مثل مصر و اردن که بایست کمک حال اینا باشن از اسراییل هم بدتر عمل می کنند .
  • علی A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    16 0
    این نوع گروه های جنایت پیشه مثل داعش چون اصلا‌ ایدئولوژی مشخص و کلاسیکی ندارند میتوانند خیلی سریع با جذب اراذل و اوباش و خلافکاران و ماجراجویان و دزدان و سیاهکاران تکثیر شوند. به یکباره میبینی شدن کلی آدم
  • منصور A1 ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    3 0
    آقای جعفریان یکی از علتهای قدرت داعش مدیریت نادرست مالکی برعراق بوده است/او که باحمایت مستقیم کردها نخست وزیر شد نه تنها ماده 140 قانون اساسی رااجرانکرد بلکه بودجه کردها را قطع نمودو همچنین تنها گروهی که برابر داعش شجاعانه مبارزه نمودند همین کردها هستندآنان به هزاران مسیحی ایزدی وشیعه وسنی پناه داده اند وبهشان کمک می کنندرسانه های ما دفاع مقدس ایرانیان رابرابر بعثی های خونخوار صدام پوشش نمی دهندکجا از آوارگان قصرشیرینی و خوزستانی و خرمشهری که دریک چشم بهم زدن خانه وکاشانه خود را از دست دادند نوشتند؟چقدر از کودکی فرزند شهید که پدرش درموشک باران وبمبارانهای رژیم خون اشام صدام ازدست رفت نوشتندکجا از بمباران شیمیایی مردم مظلوم ایران در ارتفاعات دالاهو وبابا یادگار و روستای زرده نوشتند؟
  • علی A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 1
    البته داعش هم دنباله ی همین صهیونیستاس فرقی نداره اسنودن جدیداً گفته سرکرده ی داعشو میشناسه یه یهودیه با پدر و مادر یهودی قصد توهین به دین عزیز یهودو ندارم اینا همون صهیونیستان دیگه و گفته پیش سازمان سیا آموزش دیده و در واقع سیا اونو تربیت کرده برا همچین روزی می بینید چقددددددددددددددددددددددرررررررررررر کثیفه این دولت امریکا و دولتای غربی حالا هی بخواین باهاشون رابطه برقرار کنین از همین جا درود می فرستم به اسنودن شجاع کسیکه از جونش گذشته
  • دکتر ریحانی از خوزستان IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    1 2
    بنده با بخشی بودن اخبار رسانه ایی صدا و سیما موافقم. اما این موضوع به تحولات سریع میدانی و دست به دست گشتن مناطق ارتباط دارد. بنده که شبکه های خبری عربی عراقی و غیر عراقی و سایت های آنها را دنبال می کنم شاهد سردرگمی و عدم قطعیت خبری در گیرودار جنگ عراق هستم و نمی توان از صدا و سیما ی ایران و یک یا دو خبرنگار ایرانی اعزامی به عراق که با زبان عربی محلی آشنایی ندارند توقع به روز بودن و انتشار اخبار همه جانبه از اوضاع جنگی این کشور داشت.
  • مصطفی هاشمزاده A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    2 1
    عراق، سرزمین همیشه آشوب،زمان شروع جنگ علیه ما تقریبا تمامی عراقی ها به امید اینکه به ما چیره شوند قند تو دلشون آب می شود،وقتی صدام لشکر کشی به کویت کرد باز هم خیلی از عراقی ها تو توهمات خودشون خوش بودند و وقتی آمریکایی ها وارد عراق شدند جلوی نیروی های آمریکایی سنج دمام زدند، به نظر میرسه کوفه ای ها تو این هزار سال بعد از واقعه کربلا تمامه عراق را گرفته اند،قابل اعتماد و ترحم نیستند هنوز مادران شهیدان ما و مام ایران ما دل سوخته از این قومه، به قول اصفهانی ها سر خر که سنگین است خودش میکشه.داعشی های احمق هم عددی نیستند که ما آشفته بشیم محکوم به شکستند به یاری خدا
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    152 2
    اینکه ده ها هزار نفر توی عراق و سوریه دارن روزانه کشته می شوند و نه فیلم وعکسی ازشون پخش میشه فقط تو نصف جمله نوشته میشه که هزار نفر فلان جا سر بریده شدند یا 1700 نفر فلان جا اعدام دستجمعی شدند به همین راحتی و نه تو ایران نه هیج جای دنیا نه صدایی بلند میشه نه اعتراضی میشه در حالیکه وقتی تو غزه و فلسطین حتی یک نفر آدم کشته میشته هم تو ایران هم تو کشورهای اروپایی یا ونزوئلا یا آمریکا کلی تظاهرات میکنند کلی کلیپ و عکس پخش میشه، این نشون میده ما دلمون نه برای کودکان غزه و نه برای زناشون می سوزه چون اگه اینطوری بود باید ده هزار برابر اون تظاهرات ها و عکس ها و کلیپ هارو در حق زنان و کودکان تو عراق و سوریه انجام میدادیم
  • صالح IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    5 5
    کوتاهی رو باید از مدیران رسانه ای کشور بخواهید که انجام ندهند چون آنها هستند که به روزنامه ها فشار می آورند داعش زیاد مطرح نشود.
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    8 4
    اعلام خطر می کنم .وضعیت قرمز است .دیر بجنبیم نوبت ایران ما هم میرسد.ای بزرگان ای سپاه ای ارتش پرداختن به حاشیه ها کافی است. متن را دریابید . ایران را دریابید .اسلام رادریابید. ممنون روحانی دلسوز اقای جعفریان تذکرات شما همیشه به موقع و مفید اسث.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    عزیزان داعش میخواد حکومت راه بندازه شیعه سنی کرد ترکمن براش مهم نیست هر کس مخالف باشه میمیره
  • سلام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    یک صدم از جنایات عراق در غزه نمیشه اما نمیدونم چرا فقط صداوسیما به اخبار غزه میپردازد....چرا
  • بی نام A1 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    1 0
    اين تحليل هم مصرف دو روز دارد بعد از دو روز مي بيني همهاش غلط از اب در امد كاراكترهاي مورد خشم اقا كه خوب عليه داعش نجنگيدند اكنون شدن قهرمان مبارز با ترو يسم و دنيا به انها مراجعه مي كند من نه نظرم مشكل ما تحليله تحليل نكنيم بهتره اين خودش يك پون مثبته