مهر نوشت:

رئیس جمهور دستور داده است تا به مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی رسیدگی شود و یکبار برای همیشه به مسئله عدم تناسب بین نیازهای شغلی کشور و آموزش‌های دانشگاهی پایان داده شود که این موضوع در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است. در حال حاضر 1.2 میلیون نفر از کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدارک بالاتر از فوق دیپلم تشکیل می‌دهند.
افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و ترافیک تقاضای کار در این بخش به یکی از مهم ترین معضلات بازار کار کشور تبدیل شده تا جایی که به تازگی رئیس جمهور به وزیر کار و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی خود دستور داده است تا امسال و سال آینده با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود، به این مسئله پایان دهند.

در حال حاضر و طبق آخرین آمارهای بیکاری، کمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر در کشور متقاضی کار هستند که در گروه بیکاران مطلق قرار دارند. نکته حائز اهمیت اینکه از این تعداد، حدود 1 میلیون و 200 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه ها و دارای مدارک دستکم فوق دیپلم به بالا هستند.

برهمین اساس، می توان گفت مسئله افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها از دهه 60 به وجود آمد و رفته رفته با بالا رفتن آمار متقاضیان ورود به دانشگاه ها و به دلیل عدم تناسب بین عرضه و تقاضای نیروی کار، بر تعداد بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور افزوده شد.

همچنین ناهماهنگی آموزش های دانشگاهی با نیازهای بازار کار و اشباع شدن برخی رشته ها نیز به عنوان دیگر دلایل انباشته شدن تقاضای کار در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی شناخته می شود.

متاسفانه مرتبط نبودن بین آموزش های تئوریک دانشگاه ها با نیازهای واقعی بازار کار باعث شده تا امروز فارغ التحصیلان دانشگاهی مطالبی را فرا بگیرند که عموما مورد تقاضای بازار کار کشور نیست. از سوی دیگر، به دلیل پایین بودن میزان مهارت و تخصص نیروی کار، تقاضاهای شغلی بسیاری از کارجویان دارای مدارک دانشگاهی بی پاسخ می ماند.

گواه این مسئله اینکه در حال حاضر، جوانانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند تنها دارنده یک مدرک کاغذی پایان تحصیلات در مقاطع مختلف دانشگاهی هستند و هیچگونه آمادگی برای پذیرش تصدی های بازار کار را ندارند.

کارشناسان بازار کار معتقدند به دلیل ناهماهنگی آموزش های عالی با نیازهای واقعی بازار کار و ادامه پذیرش هزاران دانشجو در رشته هایی که مورد نیاز بازار کار کشور نیست، باعث اتلاف سرمایه انسانی و مادی جامعه شده است.

بی توجهی دولت ها به لزوم ساماندهی رشته های دانشگاهی، عدم کنترل میزان جذب متقاضیان تحصیلات عالی و ناتوانی در هدایت جوانان به سمت فراگیری تخصص های مورد نیاز کشور، گرایش شدید و عطش اخذ مدارک عالی دانشگاهی از سوی جامعه و همچنین جزیره ای عمل کردن دانشگاه ها بدون توجه به لزوم تناسب بین آموزش ها با نیازهای روز کشور، باعث شده است تا صدها هزار نیروی متقاضی کار کشور به دلیل نقص توانمندی ها، مهارت و تخصص مورد نیاز صنعت، پشت درهای بسته بازار کار بمانند.

با وجود اینکه صدها هزارنفر فارغ التحصیل دانشگاهی امروز به دنبال اخذ پذیرش شغلی در بازار کار کشور هستند، اما ایجاد توقعات کاذب به دلیل دریافت مدارک رنگین دانشگاهی باعث شده تا وزیر کار عنوان کند امروز در کشور با نوع خاصی از تقاضاهای شغلی مواجه هستیم و ذائقه کارجویان نسبت به اشتغال به صورت کلی تغییر یافته است.

بنابراین وجود اینگونه مسائل باعث شده تا جوانانی که به امید ورود آسانتر و معتبرتر به بازار کار راهی دانشگاه ها شده بودند، امروز در سخت ترین شرایط پذیرش شغلی قرار بگیرند و کمتر بنگاهی در کشور پیدا شود که به یک کارجوی فارغ التحصیل دانشگاهی فاقد تخصص و مهارت انجام کار، فرصت یادگیری بدهد.

البته از سویی، برخی کارشناسان بازار کار معتقدند دولت ها در سال های گذشته به دلیل مهار سیل تقاضای کار متولدین دهه 60 و پس از آن 70، فضاهایی برای ورود جوانان به دانشگاه ها را فراهم کردند به این امید که چندسالی برای فراهم کردن زمینه اشتغال آنها در زمانی که مشغول به تحصیل هستند فرصت داشته باشند، اما امروز می بینیم که معطلی چندساله کارجویان دانشگاه رفته نیز به اتمام رسیده و حالا بیش از یک میلیون نفر از آنها متقاضی ورود به بازار کار هستند.

آسیبی که درباره اشتغال کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارد، اینکه با تغییر ذائقه و نگاه این دسته از کارجویان به بازار کار، حالا آنها نه تنها هرگز مشاغل کارگری و فیزیکی را نمی پذیرند و بسیاری از مشاغل و حرفه ها را در شان خود نمی دانند، بلکه جملکی به دنبال تصدی مشاغل لوکس، مدیریتی و پشت میزنشینی باشند و این مسئله باعث شده تا کشور با کارجویانی با خواسته های یکسان و یکدست مواجه باشد.

این موضوع حتی باعث شده تا امروز کشور در بسیاری از بخش ها نیازمند نیروی کار ساده باشد و حتی در برخی حرفه ها نیروهای خارجی مانند افاغنه با درآمدهای مناسب به کار گرفته شوند، اما کارجویان ایرانی هنوز منتظر کسب یک موقعیت شغلی با اسم و رسم و پرستیژ مناسب باشند. این مسئله باعث افزایش سن بسیاری از کارجویان و از دست رفتن استعداد و توان بالقوه آنها در کشور نیز شده است.

علی ربیعی وزیر کار می گوید به دلیل نبود تناسب میان تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها با نیازهای شغلی در کشور، رئیس جمهور دستور داده است تا نوع آموزش ها و مهارت ها در مراکز آموزش عالی به صورت دانش بنیان دنبال شود و این موضوع در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است.

وزیر کار می گوید: با توجه به بررسی مسئله اشتغال در برخی از استان ها، متوجه شدیم که تولیدات آموزشی ما با نیازهای اشتغال استان مطابقت نداشته و تناسب آن بسیار پایین و ضعیف است. در این راستا، دانش بنیان کردن نوع آموزش ها و مهارت ها با استفاده از ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای و معاونت علمی ریاست جمهوری برای ایجاد تناسب بین اشتغال و تعداد فارغ التحصیلان، یکی از طرح هایی است که از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفت. در این طرح سعی شده حلقه بین خروج از دانشگاه و ورود به بازار کار با مهارت های عملی پُرشود.

به گفته وی، برای اجرای این دستور، طرحی تهیه شده که بخشی از اقدامات آن را سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه ها انجام می دهند و بخش دیگر نیز در صورت نیاز شامل تغییر سرفصل ها و جهت گیری ها در شورای عالی فرهنگی دنبال می شود. در حال حاضر، 45 درصد از فارغ التحصیلان برخی از رشته های دانشگاهی بیکار هستند.

در همین حال، فرامرز توفیقی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه آموزش های دانشگاهی باید با نیازهای بازار کار مطابقت داشته باشد، گفت: سیستم اشتباه آموزش عالی را می توان از طریق اجرای طرح مهارت آموزی حل کرد.

رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار گفت: همچنین لازم است تا در برخی از رشته های دانشگاهی محدودیت جذب ایجاد شود. به صورت کلی، تغییر سیستم آموزشی نیازمند زمینه سازی است.

توفیقی ادامه داد: در حال حاضر، یکسری رشته های دانشگاهی را داریم که بازار کار نیازی به آنها ندارد و این مطلب که باید به سمت رشته های دانش بنیان حرکت کنیم، سخن درستی است که بازار کار کشور امروز به آن نیاز دارد.

او تاکید کرد: طبق آمارهای اعلام شده، نزدیک به یک میلیون نفر در سال جاری برای تحصیل در مقطع دکترا ثبت نام کرده اند که این موضوع با شرایط فعلی بازار کار یک افتخار نیست.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    19 1
    ما که در دانشگاه علمی کاربردی جهاد کشاورزی درس خوندیم یک کلاس عملی هم برایمان برگزار نکردند اونوقت حرف از مهارت آموزی میزنند
    • دات کام US ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      3 0
      راس میگی خانوم
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    7 5
    آفرين مثلا چرا با اين همه متقاضي رشته پزشکي و داروسازي انقدر پذيرش در اين رشته ها کم است ؟ مگه دانشگاه آزاد نمي تونه پذيرش را بيشتر کنه؟
  • sdd IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    25 12
    دانشگاه آزاد ، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پیام نوراکثرا آزاد . پیام نور بزرگترین خیانت را به مملکت کردند و جوانهای بی سواد مدرک دار به جامعه تحویل دادند که ادعاهایشان خیلی فراتر از دانشجویان دانشگاههای دولتی است. طرغ با هزار تا بدبختی و شب ور روز درس خواندن رتبه تک رقمی میشه و حقوق تهران قبول میشه و یکی با رتبه 200 هزار حقوق دانشگاه پیام نور چلغوز آباد که در استخدام هیچ فرقی ندارند
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    1 1
    بهتر است پیش از ایجاد تغییر در ترکیب رشته های فعلی دانشگاه ها، نیازهای صنعت، کشاورزی، بهداشت و سلامت، گردشگری و بازرگانی هر منطقه شناسایی شود، سپس آموزش دبیرستان ها بر اساس مهارت های لازم برای برطرف کردن نیازهای طبقه بندی شده کشور برنامه ریزی شود. هر دانش آموزی که می خواهد وارد دانشگاه بشود یا نشود باید مسیر مشخصی را روبروی خود ببیند. اگر بخواهیم جامعه به صورت کل پیشرفت کند باید اهداف و راه های رسیدن به آن ها را برای افراد تبیین کنیم. با بی مهارت و پرتوقع خطاب کردن نیروی کار مسئله حل نمی شود، تدبیر یک دولت در مدیریت منابع است که نیروی کار را در مسیر صحیح هدایت می کند. مهارت غول بی شاخ و دم نیست، اگر بدانیم چه می خواهیم آگاهی، انگیزه و فرصت را برای توانمندسازی نیروی کار فراهم می کنیم.
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    7 2
    دوستان به دانشگاه هاي خاص و فارغ التحصيلان آنها توهين نكنيد،‌ باسواد هم در ميان آنها زياد است، مشكل چيز ديگريست نه اين دانشگاه ها، الان يك كشور كوچك اروپايي از ايران به مراتب بيشتر دانشگاه دارد، اما مثلا همين دانشگاه چلغوز آباد كه مي فرماييد اگر بيايد و فقط يك رشته آينده دار را محكم و اساسي كار كند و ديگر پذيرش نداشته باشد خيلي هم خوب است، اما مشكل پذيرش بي رويه در رشته هاي بي آينده است، الان مهم فقط شده سودآوري و پول حتي براي دانشگاهها
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    12 1
    من الان چند ساله دنبال کار می گردم.اما مثل کارگر روز مزد شدم. یه ماه اونجا وای میایستم. دوباره به بهانه های مختلف ردم میکنن. تو این آگهی روزنامه ها تنها چیزی که می خوان یا word , excel است یا بازاریاب و فروشنده با روابط عمومی بالا انگار کل شغل ها تو همین 2 مورد خلاصه شده. پست های دولتی رو هم که آقایون می چرخونن.
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    10 1
    کتابهایی که دانشجویان دانشگاه پیام نور میخونن سایر دانشگاهها در خوندنش عاجزن با 3040 صفحه جزوه میرین سرجلسه امتحان ...اشتغالزایی با شعار حل نمیشه چاره ای بیاندیشید سن مون داره میره بالا یکی دو سال دیگه هیچ جا قبولمون نمیکنن نمیدونم چرا مجلس سن استخدام رو با توجه به بیکاری افزایش نمیده....
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    2 0
    واقعا کارگر فنی کم داریم. البته باید حقوق آنها بالا برود تا جوانان جذب تحصیل در رشته های فنی شوند. دستمزد کارگران فنی و خبره در کشورهای پیشرفته بسیار بالاست و سندیکاهایی دارند که از حقوق آنها دفاع می کند. راه توسعه از اینجا می گذره. گرچه دانشگاهها برای تولید اندیشه ضروری است ولی اگر اندیشه تبدیل به کالا نشه مفت هم نمی ارزه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 0
    گل گفتید آقای دکتر تو روخدا این رشته هایی رو که جامعه بهشون نیاز نداره حذف کنید من خودم فوق لیسانس زیست دارم از بهترین دانشگاه با معدل بالا دفترچه کنکور امسال و که نگاه کردم دلم برا نسل بعدی کباب شد تقریبا همه دانشگاهها حداقل 20 نفر و تو هر گرایش می خواستن جاب اینکه برا دبیری تو منطقه بومی خودمون چند تا از این رشته می خواستن ولی ما باید اینجا در آرزوی کار باشیم. خوب آزمون علمی بگیرید مصاحبه برگزار کنید به خدا هم ثواب داره هم کلی تو هزینه ها صرفه جویی میشه حتی یه نفر هم از بیکاری نجات پیدا کنه تا دوباره بیایید داشجوی جدید تربیت کنید. به هر حال دکتر ممنون از تصمیمتون من خودم دوست دارم دکترا شرکت کنم ولی بعدا خجالت میکشم بجه های مردم و تشویق به درس خوندن تو رشته ای کنم که آینده نداره.