روزنامه شرق مصاحبه زیر را با مرتضی حاجی وزیر آموزش و پرورش دوران خاتمی و عضو هیات مدیره بنیاد باران منتشر کرده است:

همان‌طور که می‌دانید برخی در مجلس خواستار اجرایی‌شدن حکم ممنوع‌الخروجی آقای خاتمی شده‌اند و البته پا را فراتر نهاده و خواستار ممنوع‌البیانی و ممنوع‌التصویری ایشان هم شده‌اند، شما به‌عنوان یکی از افرادی که از یاران آقای خاتمی بوده‌اید از سال76تا الان، آیا می‌دانید به‌طور قطع حکمی در این رابطه وجود دارد که حالا نمایندگان می‌خواهند درخواست اجرایی‌شدن آن ‌را بدهند؟ آیا به‌طور مشخص از طرف دستگاه قضایی چنین حکمی وجود دارد؟
اگر حکمی وجود داشته باشد، باید رسما ابلاغ شود. اگر چنانچه این حکم ابلاغ نشده، یا وجود ندارد یا اینکه به هر دلیلی نخواستند کاری انجام شود. اینکه کسانی‌ انتظاری فراتر از تصمیمات مراجع قانونی دارند، نشانه‌ تنگ‌نظری و کم‌تحملی آنهاست. البته این افراد به‌عنوان یک فرد یا نماینده آزادند هر عقیده‌ای داشته باشند و اگر نظری دارند، ابراز کنند. در شرایطی که رسانه‌ها و تریبون‌های متعددی در اختیار این افراد و همفکران آنها قرار دارد و از سوی دیگر از تریبون‌های مختلف اتهام‌هایی علیه افراد مختلف مطرح می‌کنند، بدون آنکه فرصت و امکانی برای طرف مقابل فراهم باشد تا با مخاطبان آنها گفت‌وگو و رفع اتهام کند، این درخواست جدید، نشان‌دهنده حد تحمل‌ناپذیری فاقد توجیه است. آقای خاتمی تقریبا از همه این تریبون‌ها محروم است؛ چطور این نمایندگان نمی‌توانند تحمل کنند که چندنفر به دیدار آقای خاتمی بروند؟ ایشان اگر نظری دارد و مطلبی به نظرش می‌آید -که مطمئنا از منظر خیرخواهی و برای مصلحت کشور است- آنها را مطرح می‌کند. آیا به اعتقاد این نمایندگان، مردم حق ندارند سخنان و نظرات کسی که سال‌ها رییس‌جمهوری آنها بوده و در بین فرهیختگان داخلی و جهانی، شخصیتی شناخته‌شده است، بشنوند؟ محروم‌کردن مردم از شنیدن سخنان کسانی‌که در مسایل عمومی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و جهان، صاحبنظر هستند، در واقع اجحاف به مردم است.
  اگر واقعا حکمی در کار نیست، چه موانعی باعث شده است آقای خاتمی نتواند از کشور خارج شود، اصلا در جریان سفرهای خارجی آقای خاتمی هستید؟ البته یکی، دومورد آن رسانه‌ای شده است، مثل سفرشان به ژاپن یا سفرشان به آفریقای‌جنوبی برای حضور در مراسم بزرگداشت آقای ماندلا که از آن سفرها ممانعت به عمل آمد. می‌خواهم بدانم غیر از آن هم قصدی برای سفر داشتند که با مانع مواجه شده باشد؟
آقای خاتمی مرکزی به نام گفت‌وگوی تمدن‌ها تاسیس کرد که دفتری هم در خارج از کشور داشت. ایشان باید هرازگاهی سری به آنجا می‌زدند و کارهایشان را دنبال می‌کردند، جلساتی را با شخصیت‌های مطرح جهانی که می‌توانستند در جهت تکریم صلح و دوستی و نفی خشونت تاثیرگذار باشند، برگزار می‌کردند و دیدارها و گفت‌وگوهایی داشتند که در دولت قبل به صورت رسمی یا غیررسمی متوقف شد و ایشان نتوانست این سفرها را ادامه دهد.
 مقر آن در کدام کشور بود؟
مقر آن در تهران و شعبه‌ای از آن در ژنو بود. البته فکر نمی‌کنم دفتر ژنو دایر باشد ولی به نظر من اگر همچنان فعال بود، با وجهه‌ای که جناب خاتمی در بین مردم فرهیخته دنیا دارد، یک امتیاز بسیار مثبت برای جمهوری اسلامی ایران بود که مرکزی را به شکل بین‌المللی تاسیس کرده است. این مرکز قرار بود منادی گفت‌وگو، مدارا، صلح و تفاهم باشد و جای ستیز و برخورد را بگیرد. بنابراین جلوگیری از سفر برای رسیدگی به این مرکز، بی‌سلیقگی بود. اما به هر حال در زمان دولت قبل (دولت احمدی‌نژاد) این کار متوقف شد.
 یعنی مرکز به‌خاطر عدم‌سفر آقای خاتمی تعطیل شد؟
 بله، به هر حال آن مرکز نیاز به پشتیبانی و متولی داشت. ایشان باید حضور پیدا می‌کردند که بتوانند با چندنفر از شخصیت‌های تاثیرگذار فرهنگی و فرهیخته مناسباتی را تنظیم کرده و گفت‌وگوهایی داشته باشند که این اتفاق نیفتاد و این مرکز تعطیل شد.
  می‌توانید واضح‌تر بفرمایید این ممانعت‌ها از طرف چه نهادهایی بوده ‌است؟ با حکم بوده است یا بدون حکم یا صرفا توصیه؟ یعنی اینکه از ایشان خواستند که نرود یا به اجبار بوده؟
تا آنجا که من اطلاع دارم - و البته اطلاعات من کامل نیست - به صورت تلفنی به ایشان گفته شده است که نرود.
 از طرف کدام مرجع احتمالا؟
دقیق نمی‌دانم اما معمولا در این موارد، نیروی انتظامی مجری است و مجری ابلاغ می‌کند که چنین مانعی وجود دارد.
 به غیر از سفر به ژنو و ژاپن در سال 89 که ممانعت شد و البته ماجرای سفر به آفریقای‌جنوبی، آیا سفر دیگری هم بوده که از انجام آن ممانعت شده باشد؟
وقتی یک‌بار از سفر ایشان ممانعت به‌عمل‌ آید، خودبه‌خود برنامه‌ریزی برای سفرهای آینده نیز انجام نخواهد شد. ایشان تمایلی به ایجاد هزینه برای نظام ندارند.
 اما در مورد سفر به آفریقای‌جنوبی و حضور ایشان در مراسم بزرگداشت نلسون ماندلا که خود ایشان نیز ابراز تمایل کرده بودند، از این ابراز تمایل، اینگونه برداشت شد که اگر هم ممانعت‌هایی وجود داشته به‌نوعی برطرف شده اما ظاهرا رفع نشده بود؟
احساس نمی‌شد دلیلی وجود داشته باشد که ایشان نتوانند در چنین مراسمی شرکت کنند.
 اما با توجه به آن پیشینه‌ای که از سفر آقای خاتمی ممانعت شده بود، می‌توانست دلیلی وجود داشته باشد که این سفر هم انجام نشود.
بله. آن پیشینه مطرح بود. ولی تا آنجا که می‌دانم چون حکمی در آن زمان ابلاغ نشده بود، یعنی رای مرجع قضایی ابلاغ نشده بود، شاید تصور این بود که یک اختلاف‌سلیقه سیاسی بین دولت وقت با ایشان بوده است. ولی به‌نظر من جای ایشان در آن مراسم خالی بود.
  یعنی در جریان سفر به آفریقای‌جنوبی به‌طور مشخص محرز شد که قبلا برای ممنوع‌الخروجی ایشان حکم وجود داشته است؟
احتمالا اینگونه است.
  17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    50 5
    چرا سید رو اذیت میکنند؟
  • بی نام A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    8 46
    در سال 88که برای نظام خیلی هزیته ببار اورد چطور حالا نمیخواهد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    69 5
    درود بر سید محمد خاتمی
  • بی نام RO ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    6 51
    واقعا متاسفم. چرا خاتمی در حصر خانگی نیست؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    23 2
    حكمي نيست ولي ايشان ممنوع الخروجند
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    12 4
    تمام جوابها با احتمالا ، فکر میکنم ، شاید . ترس تا این حد؟
  • نا شناس IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    متاسفانه هنوز درایران هم عده افراطی وجنگ طلب مثل داعش فرصت عرض اندام دارند وبصورت مرموزی قویا حمایت میشوند گستاخی از این بالاتر که محبوب ترین شخصیت ملت ایران از سخن گفتن با مردم محروم باشد انهم توسط عده ای خود سر وبی سرو پا
    • علی A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      36 5
      من به عنوان یک ایرانی و حامی جمهوری اسلامی از اینکه در کشورم بخاطر آزادی بیان عده ای باید ممنوع الخروج و یا ممنوع التصویر بشن خجالت میکشم طبق قانون اساسی تمامی افراد جامعه اجازه ی انتقاد و بیان آزاد دارندً
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    خاتمی باید بره و دیگه بر نگرده/////////////////////////////
    • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      42 6
      درود بر خاتمی، محبوب دلها. خدا پشت و پناهت ای بزرگمرد...
    • همراه IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      140 9
      یک ریال بده آش به همین خیال باش
  • ایران IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    39 7
    درود بر خاتمی بسوزین تند روها
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    14 3
    این‌هم از اون سفسطه‌های اصلی ناقضین آزادی در ایرانه. ما دهنمون رو باز کنیم اتهام امنیتی و جاسوسی بهمون می‌بندن ولی خودشون راجع‌به دستگیری، توقیف، کشتن و ... بقیه راحت حرف می‌زنن و بعد که بشون می‌گی برای چی جنایت علیه دیگران رو تشویق می‌کنی می‌گن تحمل آزادی بیان ندارید. مرتیکه آزادی بیان این نیست که تو بیای بگی فلانی رو بگیرید و بکشید.
  • امیر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    33 4
    حجت الاسلام سید محمد خاتمی با بنیانگذاری گفتگوی تمدن ها ، چهره واقعی مردم غیور ایران ، یعنی صلح دوستی و شرافت و انسانیت را به رخ جهانیان کشید. دعا میکنیم ایشان دوباره به صحنه سیاست برگردد.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    138 8
    اصولا چرا دنیا باید به ما اعتماد کنه وقتی خودمان به خودمان اعتماد نداریم؟ آنهم به آقای خاتمی که مردم ایشان را نه به عنوان رییس جمهور بلکه به عنوان الگوی انسانیت دوست دارند. اونوقت توقع تاثیرگذاری در عرصه بین الملل هم از خودمون داریم.
    • محسن121 IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      4 31
      ببخشید کدامانسانیت ، آیا دعوت به تظاهرات غیر قانونی در خیابان ها و فتنه 88 که موجب خسارت های مالی و جانی به کشور شد انسانیت است / واعجبا.............
  • میثم حسینی پور A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    7 32
    آقای حاجی چرا اینطور می فرمائید که برای نظام حاضر نیست هزینه درست کند ، آقای خاتمی در فتنه 88 چقدر برای نظام درست کرد و تا مرز براندازی نظام جمهوری اسلامی پیش رفت و وقتی که با خروش مردم بیدار و انقلابی ایران مواجه شد رنگ عوض کرد و ایشان به همراه بعضی از افراد شیوخ بی بصیرت برای نظام مشکل ایجاد کرد ، آقای حاجی تو جواب خدا را چه می خواهی بدهی با سرپوش گذاشتن بر جنایات چه هدفی داری و بدان که والله خبیرا بما تعملون خدای بزرگ برهمه چیز آگاه است .جناب آقای حاجی آقای خاتمی الان از رافت نظام مقدس جمهوری اسلامی برخوردار شده است و شما از این موضوع سوئ استفاده نکنید و به تطهیر این گونه آدمها نپردازید به خدا باید پاسخگو باشید به درگاه عبودیت و دنیا اینقدر ارزش ندارد که با چاپلوسی برای دیگران کسب ..
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    31 7
    واقعا برای کشورم متاسفم ان شااله که اصلاح شوید درود بر آقای خاتمی بزرگوار.....
  • حامد IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    23 5
    سلام من واقعا متاسفم برای کسانیکه با عقیده ای تندرو مانند درمورد سید بزرگوار آقای سید محمد خاتمی اینگونه نظر میدهند ما طی هشت سال دولت آقای احمدی نژاد بغیر از بدبختی مردم چه دیدیم . یادتون باشه حضور آقای خاتمی پای صندوق رای باعث تشویق بیشتر مردم برای شرکت در انتخابات شد .به جای آنکه از تدابیر آقای سید محمد خاتمی برای پیشبرد حکومت چه در عرصه داخلی چه در عرصه خارجی استفاده شود برعکس سعی در به زمین زدن ایشان را دارند . درود بر هرچی اصلاح طلب واقعیه .