با شروع سیاست‌های فرابورس در خصوص ممنوعیت‌های 60 روزه معاملات اوراق تسهیلات مسکن، سفته بازی در تیر ماه به صفر درصد رسید.

 

تصمیمات جلسه سازمان بورس، فرابورس و بانک مسکن، دو راهکار جدید را در خصوص حق تقدم اوراق تسهیلات مسکن ارائه کرد.

علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در خصوص این جلسه اظهار داشت: دو راهکار برای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن در این نشست ارائه شد که یکی از این راهکارها افزایش حجم عرضه اوراق و دیگری سپرده‌گذاری صندوق‌ها در بانک مسکن بود.

وی ادامه داد: بنا بر تصمیمات این جلسه، سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق‌ها را موظف خواهد کرد که علاوه بر سپرده گذاری در سپرده‌های معمولی، در بانک مسکن نیز سرمایه‌گذاری کرده و این اوراق را خریداری کنند.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در خصوص مدت زمان تأثیر این تصمیمات گفت: قطعا این موضوع زمان‌بر است، به همین دلیل امیدواریم در یک یا دو ماه آینده، نتایج این تصمیمات در بازار ظاهر و قیمت اوراق تسهیلات مسکن تغییر کند.

توکلی درباره دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در ماه‌های اخیر افزود: جو روانی ایجاد شده در بازار، قیمت این اوراق را افزایش داد اما رشد قیمت تا مرز 100 هزار تومان به دلیل شایعات بی‌اساس در بازار بود.

وی در خصوص شایعه منتشر شده در بازار در خصوص اوراق تسهیلات مسکن ابراز داشت: عده‌ای به اشتباه تصور می‌کردند که وام مسکن از 45 به 80 میلیون تومان افزایش خواهد یافت و افزایش قیمت، مشمول اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نیز می‌شود در حالی که این بحث مربوط به صندوق‌های پس انداز خرید مسکن بوده و هیچ تأثیری بر اوراق تسهیلات مسکن ندارد.

توکلی در خصوص میزان اوراق اعطایی برای خرید مسکن از سوی بانک مسکن گفت: به نظر می‌رسد، این اوراق حداقل تا یک سال آینده از 45 میلیون تومان تجاوز نکند.

وی در مورد آمار شاخص معاملات مازاد در فرابورس تصریح کرد: آمار جدید سپرده‌گذاری در خصوص شاخص معاملات مازاد فرابورس، نشان می‌دهد هر معامله‌ای که در بازار این اوراق صورت می‌گیرد، منجر به تسهیلات می‌شود به این ترتیب وقتی حجم معاملات از یک واحد بیشتر می‌شود، معلوم می‌شود سفته‌بازی صورت گرفته چون به اخذ تسهیلات منجر نشده است.

وی ادامه داد: این شاخص در سنوات گذشته 3 تا 5 درصد بوده اما از دی ماه گذشته که تسهیلات افزایش یافت این شاخص 15 درصد رشد را نشان داد و نشان از وجود سفته بازی در این اوراق بود.

توکلی افزود: اما در اسفند ماه این شاخص کاهش پیدا کرد و در خرداد ماه به 3 درصد رسید در حالی که در تیر ماه این شاخص به صفر رسید به این معنا که در تیرماه با شروع سیاست‌های فرابورس در خصوص ممنوعیت‌های 60 روزه معاملات این اوراق، سفته بازی در این ماه به صفر درصد رسید.

رئیس اداره ابزارهای نوین‌ مالی فرابورس درباره ارزنده بودن وام کنونی خرید مسکن به لحاظ نرخ سود اعلام کرد: اصلی‌ترین بحث «ارزنده بودن اوراق تسهیلات مسکن» است که وام را با نرخ 16درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و توجیه اقتصادی این تسهیلات را در مقایسه با تسهیلاتی که سایر بانک‌ها با نرخ‌های بیش از 21درصد پرداخت می‌کنند، بالا برده است.

این مدیر فرابورس با بیان اینکه اوراق حق‌تقدم تسهیلات خرید مسکن، امکان تامین مالی با نرخ پایین‌ را برای متقاضیان فراهم می‌کند، تصریح کرد: پیش‌تر نرخ سود اوراق بانک‌مسکن معادل 15درصد بود اما یک درصد در حال حاضر به آن افزوده شده است.

وی به صورت کلی افزایش قیمت این اوراق را تنها اشتباه برخی سهامداران و سرمایه‌گذاران مبنی بر افزایش میزان وام بانک مسکن ارزیابی کرد و گفت: این افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تنها به دلیل سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش مبالغ وام دهی بوده است و برخی از فعالان بازار به اشتباه فکر کردند، مشمول بانک مسکن هم خواهد شد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    5 0
    کاهش اوراق یعنی رونق بازار مسکن و رونق مسکن یعنی به حرکت در آمدن چرخه صنعت واقتصاد کشور