ایسنا نوشت:

جمهوری آذربایجان از کشته شدن هشت تن از سربازان این کشور در جریان درگیری با ارتش ارمنستان در منطقه مرزی ناگورنی قره‌باغ و همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میانجی‌گران بین المللی که سال‌هاست به دنبال کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان و دستیابی به یک نقطه عطف در بهبود روابط بین این دو کشور هستند، نگرانی خود را بابت این درگیری‌ها در منطقه مرزی مذکور ابراز داشته و آمریکا بار دیگر درخواست خود را مبنی بر نشست میان روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای انجام مذاکرات مطرح کرده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد، سربازان ارمنستان در چند روز گذشته فعالیت‌های نظامی خود را افزایش داده و بر مواضع سربازان جمهوری آذربایجان حمله کرده‌اند.

این وزارت خارجه با اعلام اینکه سربازان ارمنستان عقب رانده شدند، در بیانیه‌ای آورده است: گروه‌های تجسس و خرابکاری نیروهای مسلح ارمنستان تلاش کردند تا در خط ارتباط میان سربازان در سراسر مرز ناگورنی قره باغ نفوذ کنند. در جریان درگیری‌ها میان سربازان جمهوری آذربایجان و ارمنستان هشت سرباز جمهوری آذربایجان کشته شدند.

دو کشور بر سر منطقه مرزی ناگورنی قره باغ مدت‌هاست که با یکدیگر درگیری دارند و خشونت‌های پراکنده در منطقه میان دو طرف رخ داده است. این درگیری نیز نمایانگر افزایش تنش‌ها میان دو کشور است. به طوری که یکی از کارشناسان برجسته نظامی جمهوری آذربایجان می‌گوید: باکو از سال 1994 تاکنون چنین تلفاتی را تجربه نکرده است.

جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرده که طرف ارمنستان نیز تلفاتی داشته اما به ذکر جزئیات نپرداخته است.

در همین حال یکی از مقام‌های ارشد ارتش ارمنستان به گونه‌ای دیگر این درگیری را توصیف کرد و گفت: گروه‌های خرابکار جمهوری آذربایجان تلاشکردند به داخل کشور نفوذ کرده و نیروهای ارمنستان 14 تن از آن‌ها را از پای درآوردند.

همچنین مقام‌ها در ناگورنی قره باغ نیز اعلام کردند، در جریان این درگیری‌ها دو سرباز ارمنستان کشته شدند. با وجود چندین سال مذاکره از زمان آتش بس 1994، دو طرف هنوز معاهده صلحی امضا نکرده‌اند.

مقام های آمریکایی نیز اعلام کردند، واشنگتن نگران افزایش خشونت‌ها در منطقه است و از دو طرف خواسته تا دست به اقدامی فوری برای کاهش این تنش‌ها زده و به آتش بس احترام بگذارند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ راه حل نظامی برای این بحران وجود ندارد. انتقام گیری و خشونت‌های بیشتر راه را برای دستیابی به سازش صلح آمیز دشوارتر می‌کند. مقام‌های واشنگتن آماده کمک به اقدامات در پایان بخشیدن به این درگیری‌ها و سازشی پایدار هستند.

مذاکره صلح قره باغ توسط گروه موسوم به مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا و به ریاست فرانسه، روسیه و آمریکا میانجی‌گری می‌شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =