تسنیم نوشت:

وزیر بهداشت به مناسبت چهل سالگی سازمان انتقال خون کشور و روز ملی اهدای خون به تشریح مشکلات اهداکنندگان خون در ایران پرداخت و پیشنهاداتی برای برون رفت از این مشکلات ارائه کرد.

سیدحسن هاشمی در جدیدترین یادداشت خود به مناسب چهل سالگی سازمان انتقال خون عنوان کرد: نهم مرداد، روز ملی اهدای خون در ایران است. روزی برای قدردانی از اهداکنندگان این ماده حیاتی، ماده‌ای که با تمام پیشرفت‌ها در عرصه پزشکی و فناوری، هنوز جایگزینی برای آن یافت نشده است.

بیست و چهارم خرداد که روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون در جهان بود یادآوری کردم که در سال گذشته دو میلیون نفر از هموطنان‌مان خون خود را اهدا کرده‌اند و هشت سال است که ایران به جمع کشورهایی پیوسته که خون مورد نیاز مراکز درمانی را کاملاً داوطلبانه و بدون پرداخت پاداش دریافت می‌کند.

دستیابی به این موفقیت را مرهون داوطلبانی هستیم که خون خود را به‌طور منظم و مستمر (حداقل دو بار در سال) اهدا و نیاز دائمی کشورمان به خون پاک را تأمین کرده و می‌کنند. در مورد نیاز به اهدای مستمر خون ذکر این نکته لازم است که طول عمر خون و فرآورده‌های خونی پس از اهدا بسیار کم است و فقط با حضور مستمر اهدا کنندگان در مراکز سازمان انتقال خون می‌توان هموطنان مصدوم و بیماران را به موقع از مرگ نجات داد.

امروز ضمن گرامیداشت روز ملی اهدای خون در ایران عزیز، این فرصت را مغتنم شمرده، یک بار دیگر از همه آن‌ها که با اهدای خون، زندگی را به نیازمندان هدیه می‌دهند، سپاسگزاری می‌کنم و به همکارانم در سازمان انتقال خون، خسته نباشید و خدا قوت عرض می‌کنم.

مشکلات اهداکنندگان خون از زبان وزیر بهداشت

در بازدیدهای مکرر، به‌ویژه در ماه مبارک رمضان متوجه شدم که در روزها و شب‌های خاصی مانند شب‌های قدر و برخی روزهای تعطیل، مردم مجبورند برای اهدای خون، ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانند؛ این موضوع از یک سو تعهد هموطنان عزیزمان را نشان می‌داد و از سوی دیگر به من و همکارانم حکم می‌کرد چاره‌ای برای این مشکل بیندیشیم؛ در این زمینه دستورات لازم را داده‌ام و امیدوارم دیگر شاهد چنین معضلی نباشیم.

کنترل کامل خون در ایران

ذکر این نکته را هم لازم می‌دانم که آموزش پرسنل بهداشتی درمانی کشور در زمینه استفاده مناسب و به‌جای خون، از موارد بسیار مهمی است که عوارض مختلف انتقال خون غیر ضروری را به شدت کاهش می‌دهد. خوشبختانه سال‌هاست که در ایران، استفاده نامناسب از فرآورده‌های خونی و تزریق واحدهای خونی که تحت آزمایش‌های مختلف قرار نگرفته‌اند، تحت کنترل قرار گرفته است؛ مواردی که در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود و احتمال خطر ابتلا به عفونت‌های قابل انتقال از طریق خون را افزایش می‌دهد.

شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی برای تعاملی مناسب با اهدا کنندگان خون

امیدوارم مدیریت سازمان انتقال خون علاوه بر ارزیابی مستمر عملکرد خود و برنامه‌ریزی برای ارتقای فعالیت‌ها، با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی به تعاملی مناسب با اهدا کنندگان عزیز دست یابد و به وظیفه خود در ایجاد فرهنگ اهدای خون مستمر در کشور جامه عمل بپوشاند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    14 3
    در ایران سالها میزان استاندارد خون گیری 300 سی سی بود که الان چند سالی است سازمان انتقال خون ایران آن را به 400 سی سی افزایش داده است. همین موضوع عوارض نامطلوبی را حداقل برای چند روز روی افراد باقی می گذارد. عوارض طولانی آن بماند. چرا وزارت بهداشت این موضوع را رسیدگی نمیکند و از افراد به میزان استاندارد خون نمیگیرد.
    • مهدی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
      2 3
      شما شاید پزشک باشید یا از پزشکی سر در بیارید ولی منه بیسواد سالی 4 بار خون میدم 6 ساله هر سه ماه این کارو میکنم و مشکلی ندارم با وجود وزن کمم 1 ساعت بعد اهدا فعالیت میکنم
  • یونس EU ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    8 2
    کشور های دیگر برای تشویق مردم به اهدا خون مبلغی به عنوان پاداش با کادو به مردم می دهند اما ما حتی حاظر نیستیم جواب چندازمایش ساده را در اختیار مردم قرار دهیم
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    2 2
    بنده برای اهدا خون مراجعه کردم اما بدلیل حجامتی که انجام میدهم خون نگرفتند لطفا برای این مساله هم راه حل بدهند
  • محمد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    2 1
    شهرستان ما پایگاه اهدای خون نداره لطفا به آقای وزیر بگید بردسکنخراسان رضوی