شفا آنلاین نوشت:

 آندوسکوپی به عنوان يكي از روش هاي مهم در تشخیص بسیاری از بیماری های از جمله دستگاه گوارش، تنفسی، ادراری و... از سال هاي گذشته تاكنون مورد استفاده پزشكان بوده و هست.؛ اين درحالي است كه عده ای بر این باورند استفاده از اين وسيله منجر به آلودگی و ابتلا به میکروب و ویروس می شود. اما یک فوق تخصص گوارش و کبد این موضوع را رد می کند.

دکتر شهرام آگاه ضمن اعلام این مطلب گفت: در واقع آندوسکوپ ها دستگاه های گران و با تعرفه های کمی هستند که ارزان ترین مدل آن بدون زوایا حتی اگر نو هم نباشد حدود 30 میلیون تومان و یک سیستم کامل آن با تمام اجزا حدود 300میلیون تومان به بالا است.

وی با اشاره به این که آندوسکوپ ها در هیچ جای دنیا یک بار مصرف نیست، گفت: آنچه در مورد استفاده از آندوسکوپ ها از اهمیت خاصی برخوردار است ضد عفونی کردن آنها به شکل صحیح است.

فلوشیپ آندوسونوگرافی و تراپیوتیک آندوسکوپی از دانشگاه لایپزیک آلمان گفت: در واقع محلول های خاصی به منظور شستشو و ضد عفونی کردن آندوسکوپ ها تهیه وعرضه شده است كه بسيار حائز اهميت مي باشند.

به گفته وی در صورت ضد عفونی کردن صحیح آندوسکوپ ها به هیچ عنوان بیمار دچار آلودگی و ورود میکروب و ویروس به بدن از طریق آنها نخواهد شد.

وی گفت: هنگام خریداری این دستگاه، سیستم های بهداشتی و پوسترهای مربوطه در رابطه با نحوه صحیح ضد عفونی کردن آنها نصب شده و مورد استفاده پزشکان و پرستاران قرار می گیرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وزارت بهداشت و فروشندگان این دستگاه بايد برنامه های منظمی برای آموزش نحوه صحیح ضد عفونی کردن آنها برای پرسنل پزشکی اعمال کنند. ضمن این که در کنارش بازرسی هاي دقيق و منظم برای اطمینان از انجام صحیح کار نيز داشته باشند.

وی آندوسکوپ ها را به 2 دسته انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر تقسیم کرد و گفت: امروزه بیشتر از آندوسکوپ های غیر قابل انعطاف استفاده می شود.

به گفته وی استفاده از آندوسکوپ ها برای بررسی های دستگاه گوارش بیشتر شایع است. برای نمونه هر نوع ضایعات درون مخاطی، زخم ها، سرطان ها و... نیز توسط آن قابل تشخیص است.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    3 0
    متاسفانه مثل دستگاه های دندان پزشکی کانون الودگی شده وبسیاری ازپزشکان دست به این اقدام می زنند
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    2 2
    من دو بار آندوسکوپی شدم طی 5 سال انواع آزمایش ها و تست ها انجام دادم خوشبحتانه به هیچ نوع آلوده گی ایی دچار نشدم فکر نکنم جای نگرانی ایی باشه کار کنان کارشان را خوب بلدند
  • بی نام US ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    4 0
    متاسفانه بیشتر بیمارستان ها از مواد ضد عفونی کننده ی نامرغوب استفاده میکنند که باعث بروز حساسیت و سرفه در بیماران بعد از آندوسکوپی میشود...
  • بی نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    0 0
    شانس آوردی