ایرنا نوشت:

ˈمحمدعلی گوللرˈ روزنامه نگار ترک و کارشناس برجسته مسایل خاورمیانه گفت: طرح تجزیه عراق با انتخاب ˈفواد معصومˈ به ریاست جمهوری نقش برآب شدگوللر روز پنجشنبه در مقاله ای در روزنامه ˈآیدینلیکˈ این مطلب را بیان کرد.

وی با طرح این سوال که در عراق گروه تروریستی ˈداعشˈ برگ برنده چه کسی است؟ نوشت: ظهور یکباره داعش در عراق ، حمله به موصل و متعاقب آن حمله به سرکنسولگری ترکیه در موصل و به گروگان گرفتن 49 تبعه ترکیه سوال برانگیز است.

گوللر نوشت: به رغم بازی های مختلف در عراق از سوی ترکیه و کردهای شمال عراق برای فراهم آوردن زمینه استقلال کردهای عراق و تلاش برای جلوگیری از تشکیل نشست پارلمان عراق این مسایل با شکست مواجه شد.

به نوشته گوللر، ˈاسامه النجیفیˈ رییس سابق مجلس عراق که در ارتباط نزدیک با حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه بود، مخالفت خود با نخست وزیری المالکی را اعلام کرد و سعی شد که یک ائتلاف از کردها و سنی ها در مخالفت با این مساله تشکیل شود ولی چنین امری حاصل نشد چرا که سنی های عراق یکپارچه نبودند و برخی گروه های کرد هم خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق بودند.

به نوشته گوللر در چنین شرایطی در مرحله اول ˈ سلیم جبوریˈ با حمایت کامل المالکی به ریاست مجلس عراق و در مرحله دوم ˈفواد معصومˈ نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جمهوری عراق انتخاب شد و هر دوی این افراد از تمامیت ارضی عراق حمایت می کنند.

به نوشته گوللر در حال حاضر مساله انتصاب نخست وزیر عراق مطرح است و با درنظرگرفتن ترکیب پارلمان عراق خارج کردن المالکی از شطرنج سیاسی عراق امکان پذیر به نظر نمی رسد.

وی نوشت: رییس جمهور و رییس مجلس جدید عراق خواستار حفظ تمامیت ارضی عراق هستند و نخست وزیر جدید این کشور نیز می باید فردی باشد که از تمامیت ارضی عراق دفاع کند.

وی افزود: طرحی به جز این نمی تواند اجرا شود و در این صحنه جدید سیاسی عراق طرح تجزیه عراق خیالی بیش نخواهد بود.

روزنامه ˈآیدینلیکˈ با مواضع نزدیک به حزب مخالف کارگر ترکیه از مطبوعات مخالف دولت ترکیه است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    12 2
    این کجایش کارشناسی بود؟ این بدبخت که چیزی حالیش نیست
  • بهمن US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    6 26
    قابل توجه تجزیه طلبای ایران که رویاهاشان نقش بر آب شد
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    17 0
    أميال تجزيه نشود مطمئن باشيد به اين زوديها تجزيه خواهد شد
  • بی نام GB ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    17 0
    روزنامه ˈآیدینلیکˈ با مواضع نزدیک به حزب مخالف کارگر ترکیه از مطبوعات مخالف دولت ترکیه است. همین جمله یعنی تمام خبر دورغه
  • بی نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    4 5
    اين اقدام كردهاي عراق تجزيه كردستان عراق در اين زمان من رو به ياد تجزيه طلبان كرد بعد از انقلاب انداخته .... و فكر كردم يه گروهي كه چطور ميتونه اين قدر فرصت طلب باشه و در شرايطي كه مملكتشون احتياج به اتحاد اقوام داره ....دم از تجزيه بزنه...