واحد مرکزی خبر نوشت:

سخنگوی پنتاگون گفت: ما در ارسال کمک‌های نظامی به عراق هیچ تردیدی نداریم، بلکه می خواهیم بدون شتابزدگی شرایط این کشور را به خوبی بررسی کنیم و پیشنهادات سنجیدهِ خود را به رییس جمهور آمریکا ارائه کنیم، زیرا تصمیم گیری نهایی در این خصوص به عهده فرمانده کل قوا (رییس جمهور آمریکا) است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، دریاسالار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در ابتدای کنفرانس خبری روز گذشته (سه شنبه) به عنوان خبری فوری اعلام کرد: جسد یک مرد نوجوان سیاهپوست که احتمالاً آفریقایی تبار بوده است، در یک هواپیمای نظامی آمریکایی، در بخشی که چرخ های هواپیما در آن جمع می شود، در پایگاه هوایی در آلمان پیدا شده است. جسد این فرد که معلوم نیست چگونه توانسته است خود را به این هواپیمای نظامی در باند یکی از پایگاه هوایی در آفریقا، برساند، به مرکزی در آلمان برای کالبد شکافی و تعیین هویت، منتقل شده است. این هواپیما پیش از پرواز به آلمان در چند کشور آفریقایی توقف داشته است.
جان کربی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با سوریه گفت: برنامه ای برای آموزش و تجهیز شورشیانِ میانه روِ مخالف دولت سوریه در دست طراحی است و هنگامی که آماده شود، برای تصویب، به کنگره آمریکا ارائه خواهد شد.
سخنگوی پنتاگون درباره اوضاع اوکراین گفت: ما همچنان شاهد تجمع نیروهای روس در نزدیکی مرز جنوب شرقی اوکراین با روسیه هستیم که حدس می زنیم شمار آنان بیش از ده هزار نفر باشد. این نیروهای روس صرفاً پیاده نظام نیستند بلکه مجهز به توپخانه، زرهپوش های نظامی و تجهیزات پدافند ضدهوایی هستند. این ها نیروهای بسیار کارآمد و آماده (برای عملیات) هستند و به مرز اوکراین نزدیک تر از قبل شده اند.
ما همچنان شاهد حرکت سامانه های پیشرفته تسلیحاتی روسیه، از قبیل موشک اندازها، سامانه های توپخانه، تانک ها و سامانه های دفاع هوایی، از جانب روسیه به مرز اوکراین، عبور این تجهیزات از مرز و تحویل آن ها به جدایی طلبان اوکراینی هستیم.
وی افزود: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز با صراحت کامل گفت که این نوع حرکات باید متوقف شود.
جان کربی افزود: با این حال، روند تجمع نیروهای روس در نزدیکی مرز اوکراین به همان شدت و سرعتی نیست که در بهار امسال شاهد آن بوده ایم. همچنین شمار سربازان روس در نزدیکی مرز اوکراین به مراتب کمتر از گذشته است. با این وجود، حضور نیروهای روس در نزدیکی مرزهای اوکراین کماکان به طور مستمر ادامه دارد. حضور این نیروها هیچ کمکی به تنش زدایی نمی کند و یقیناً به ریسک افزایش خشونت ها (در جنوب و شرق اوکراین) دامن می زند.
وی در خصوص کمک های امنیتی و غیرکشندهِ آمریکا به ارتش اوکراین، مانند دوربین های دید در شب، که قبلاً توسط کنگره تصویب شده بود، گفت : این کمک ها هم اکنون به دست نیروهای اوکراینی رسیده است و اگر دولت اوکراین از ما تقاضای کمک های بیشتری کند، ما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
جان کربی در رابطه با کمک های ارسالی آمریکا به دولت عراق برای مقابله با گروه داعش گفت: در ماه ژوئیه، 466 فروند موشک هلفایر (که توسط شرکت لاکهید مارتین آمریکا تولید می شود) به عراق تحویل داده شده است. وی افزود: از ماه ژانویه تاکنون 780 فروند موشک هلفایر به عراق تحویل داده شده است و تا پایان ماه اوت نیز 366 فروند تحویل داده خواهد شد. روند تحویل این موشک ها ادامه دارد.
وی افزود من دقیقاً نمی دانم روند تدریجی تحویل تمامی 5000 فروند موشک هلفایر که قرار است به تدریج به کشور عراق تحویل داده شود به چه نحو خواهد بود (نمی دانم در ماه های آتی، چه تعداد موشک در چه ماه هایی تحویل داده خواهد شد).
وی ضمن انتقاد از گزارش هایی که آمریکا را در رابطه با کمک به دولت و ارتش عراق مردد و دو دل نشان می دهد گفت: این ایده که ما (آمریکا) هیچ کاری درباره عراق نکرده ایم یا در این خصوص تردید و دو دلی داریم، اشتباه است. ما 715 نیروی نظامی آمریکایی در خاک عراق داریم که از اموال و افراد ما در آنجا حفاظت می کنند. ما به عراق کمک و مشورت می دهیم. ما برنامه پروازهای جمع آوری اطلاعات، تجسسی و گشت زنی، با پرنده های بدون سرنشین و با خلبان، برفراز عراق داریم که آن را بیشتر و پررنگ تر از گذشته انجام می دهیم و اطلاعات جمع آوری شده را، اگر لازم و بجا باشد، در اختیار نیروهای امنیتی عراقی قرار می دهیم. ما تسلیحات خود را نیز به عراق می فروشیم. ما حدوداً پانزده پرواز از این نوع را هر روزه در عراق انجام می دهیم.
آمریکا و ارتش این کشور در حال کمک به عراق است، ولی ما قبلاً نیز گفته ایم که این جنگی است که نیروهای امنیتی عراقی باید خودشان انجام دهند. این کشور خودشان است و (حملات داعش) تهدید برای مردم خودشان است. ما روشن ساخته ایم که آماده تلاش در راستای کمک به آنان هستیم، اما سرانجام این جنگ (مربوط به) خودِ آنان است. راه حل نظامی ارتش آمریکا برای مشکلات سیاسی داخلی عراق وجود ندارد، بلکه دولت عراق باید همه شمول تر باشد و از همه جناح ها در اداره امور کشور استفاده کند. این مشکلی نیست که ارتش آمریکا بتواند آن را (برای عراق) حل کند.
به غیر از موشک های هلفایر ما تقریباً بیست هزار موشک دو و هفتاد و پنج صدم اینچی، هزاران تانک و مهمات سلاح های سبک، هزاران مسلسل، نارنجک، منور، تفنگ های تک تیرانداز و تفنگ های ام-16 و ام-4 را به دولت عراق داده ایم. با این حال سلاحی که نیروهای امنیتی عراقی بیشترین تقاضا را برای آن دارند، موشک های هلفایر است که ما تعداد قابل توجهی از آن را به دولت عراق تحویل داده ایم و به بقیه را نیز به تدریج تحویل خواهیم داد. ما ناو یک هواپیمابر آمریکایی را در خلیج فارس مستقر کرده ایم که همراه کشتی های اسکورت، هنوز هم آنجا است. بیش از هفتصد نیروی نظامی ما در عراق به پرسنل ما کمک های امنیتی می دهند و همچنین به ارزیابی اوضاع عراق کمک می کنند.
از زمانی که گروه داعش شهر موصل را تسخیر کرد، ما یقیناً تلاش ها و سطح توجه خود را به اوضاع عراق بیشتر کرده ایم.
ما در سال 2011 میلادی در گزارش خود به کنگره تأکید کرده بودیم که بهترین فرصت (روش) برای کاهش خشونت ها در عراق، از طریق روند همه شمول سیاسی است، نه این که لزوماً عراق بزرگترین ارتش را در خاورمیانه (از غرب آسیا تا شمال آفریقا) داشته باشد یا مثلاً فلان تعداد تانک یا جنگنده های اف-16 را در اختیار داشته باشد. با این حال، دولت عراق از فرصتی که در سال 2011 میلادی برای تشکیل دولت همه شمول پیدا کرده بود، به خوبی استفاده نکرد.
وظیفه ما (در وزارت دفاع) این است که ارزیابی های خود را درباره عراق با دقت و بررسی های کامل، نه لزوماً سریع و شتابزده، انجام دهیم و آن را به فرمانده کل قوا (رییس جمهور آمریکا) ارائه کنیم، زیرا ما صرفاً توصیه ها و پیشنهاداتی می کنیم، اما سرانجام فرمانده کل قوا در این باره تصمیم خواهد گرفت. ما طیفی از توصیه ها را در ارزیابی های خود می گنجانیم و فقط یک راه رو به جلو را پیشنهاد نمی کنیم، بلکه راه های مختلف را نشان می دهیم تا درباره آن بحث و تبادل نظر شود و در نهایت رییس جمهور در این خصوص تصمیم گیری کند. هدف ما ارائه پیشنهادات سنجیده به رییس جمهور است.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تهدیدات مشخص کره شمالی در خصوص حملات هسته ای به کاخ سفید و برخی دیگر از اهداف در آمریکا گفت: من خودم این تهدیدات را نشنیده ام، اما چنانکه پیشتر نیز گفته ام، دولت کره شمالی باید آنچه را که برای مردم این کشور مفید است انجام دهد. دولت کره شمالی، بجای تهدید صلح و ثبات در شبه جزیره کره یا منطقه، باید وقت و تلاش بیشتری در راستای تغذیه و آموزش مردم خود مبذول دارد. آنان (دولت کره شمالی) سابقه طولانی در انجام تهدیدهای پرخاشگرانه دارد. این هیچ تغییری در تعهدات ما به متحد خود یعنی کره جنوبی و سایر متحدان ما در منطقه یا سایر وظایف و مسئولیت های ما در این خصوص، ایجاد نخواهد کرد.
وی درباره اوضاع اوکراین و سؤال خبرنگار درباره شلیک موشک های بالیستیک کوتاه برد توسط ارتش اوکراین گفت: من گزارش هایی در این باره دیده ام، اما در موقعیتی قرار ندارم که آن ها را تأیید کنم. ما باید به اوضاع کلی اوکراین نظر افکنیم. به نظر من آنچه باعث افزایش خشونت ها و تنش ها در شرق اوکراین شده است: اولاً حضور این گروه های جدایی طلب و ثانیاً حمایت ها و پشتیبانی هایی است که این گروه های جدایی طلب از دولت روسیه دریافت می کنند. نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر موفقیت هایی در برابر جدایی طلبان در بخش های خاصی از شرق اوکراین داشته اند. ما قبلاً نیز گفته ایم که نیروهای اوکراینی وظیفه دارند حکومت قانون و نظم را در این کشور برقرار و از کشور خود دفاع کنند.
دریاسالار جان کربی در خاتمه در رابطه با خبر کشته شدن یکی از بستگان نزدیک حامد کرزای به دست نیروهای طالبان، ضمن عرض تسلیت به حامد کرزای گفت: هرچند نیروهای امنیتی افغانستان طی یک سال گذشته پیشرفت های خوبی داشته و در بقیه سال نیز بهتر از این خواهند شد، افغانستان هنوز به منطقه عاری از خطر تبدیل نشده است. وی تأکید کرد: افغانستان هنوز منطقه رزمی محسوب می شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    درود بر دریاسالار جان کربی واقعا ادم کیف میکنه از حرف زدن این سیاستمدارای با ادب و با شهامت
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    0 0
    چقدر شما خوبين، ... اشك تو چشام دايره زد