۰ نفر
۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۹
شام مبارک گروه های جهادی!

در چند سال اخیر به استناد احادیثی که در کتابهای حدیثی اهل سنت در باره فضائل شام آمده، شمار زیادی مسلمان ساده دل را از اقصا نقاط دنیا به سوریه کشانده اند تا در یک جنگ مقدس شرکت دهند.

در یادداشتی که چند روز قبل نوشتم اشاره به استفاده داعش از گفتمان مهدوی کردم. این استفاده، غالبا از روایات مربوط به رایات سود یا همان پرچم های سیاه است که لباس سیاه این گروه از آن جمله است. روایات مزبور که تقریبا همه آنها ساخته بنی عباس است، و درون آنها غالبا به آل عباس هم اشاره دارد، به صورت ناشیانه، برای یک حرکت که اسلام و مشی شان بیشتر به امویان شباهت دارد، به کار می رود. در واقع حرکت داعش، بیشتر به یک حرکت سفیانی شباهت دارد تا عباسی. با این حال، روزگار ما آن قدر آشفتگی دارد، و چنان و چندان بارکش زیاد است که هیچ باری زمین نمانده و هیچ حرکتی بی یاور نخواهد بود. کافی است سوژه ای باشد و تبلیغاتی و قدرتی و پولی، چیزی که کم است جدیت علمی و پژوهش و درستی و راستی.

به هر روی، باید توجه داشته باشیم که این گروه که به اسم دین آمده اند، مانند غالب حرکت های مشابه، همواره تلاش دارند تا از مضامین دینی، نقلهای حدیثی و تاریخی مقدس، داستان ها و اخبار و به طور کلی ذهنیت هایی که در لایه های مختلف جامعه دینی وجود دارد، استفاده کند. این استفاده در چارچوب مفاهیم و اصطلاحات و شعارها و رمزها، همه جا دیده می شود و لازم است تا به مرور به آن پرداخته شود. در اینجا افزون بر گفتمان مهدوی به یک نمونه دیگر هم اشاره می پردازم:
یکی دیگر از فضاهایی که در این سه سال گذشته به لحاظ حدیثی ـ مذهبی مطرح شده و حرکتهای مخالف اسد در سوریه از آن استفاده کرده و جنبش حدیثی اموی یاور آن بوده، روایات مربوط به فضائل شام است. شام مبارک، اصطلاحی است که بارها و بارها در ادبیات گروه های جهادی ـ تکفیری سوریه آمده و بر اساس همین روایات است که شماری از مسلمانان سایر کشورها، به هوای هجرت و اطلاق کلمه مهاجران بر آنها به سرزمین مقدس شام، از بلاد خود جدا شده و راهی این دیار شده و می شوند.
محمود ابوریه متخصص تاریخ و منتقد جدی احادیث ساختگی، با اشاره به روایات جعلی کعب الاحبار در باره شام و معاویه، می گوید: از ثمرات آمدن کعب الاحبار به شام در حاکمیت معاویه، روایاتی بود که در باره فضائل شام جعل شد. [الاضواء‌علی السنة‌ المحمدیه، ص 119]. این اشاره کوتاه، اما بسیار دقیق و عالمانه است.
احادیث فضیلت شام در مجامیع حدیثی اهل حدیث، مانند مسند احمد بن حنبل و آثار دیگر فراوان آمده است. تصویری که از این احادیث در باره «شام»‌ بدست می آید، یک سرزمین مبارک و مقدسی است که گویی بااندازه ملائکة الله و انبیاء الهی بوده و تمامی ابدال و نیکان جامعه انسانی در آنجا زیست می کنند.
نمونه آن این حدیث است که ملائکه بالهای خود را در شام گشوده اند. راوی حدیث زید بن ثابت است که از قول رسول (ص)‌ گفته است که حضرت فرمود: طوبی للشام، آنگاه وقتی علت را پرسیدند، فرمود: لان ملائکة الرحمن باسطو اجنحتها علیه.
روایت دیگر این است که «اهل الشام سوط الله تعالی فی الارض ینتقم بهم ممن یشاء من عباده» شامیان، تازیانه خداوند در روی زمین هستند و خداوند از هر کدام از بندگانش که بخواهد به کمک آنان انتقام می گیرد. [کنز العمال: 12/ 273].
در همان منبع، دهها حدیث دیگر از مصادر مختلف قدیمی، در فضیلت شام آمده است؛ دو نمونه دیگر این است: عقر دارالاسلام بالشام. و روایت دیگر:‌علیکم بالشام فانه صفوة بلاد الله یسکنها خیرته من خلقه»، «شام اصل و اساس دارالاسلام است». «آنجا برگزیده بلاد خداست که بهترین بندگانش در آنجا اقامت دارند».
و روایت دیگر: «لاتسبوا اهل الشام فان فیها الابدال» مردمان شام را دشنام ندهید، چرا که ابدال و پاکان در آنجا هستند.
البته همه این احادیث جعلی کار امویان نیست، بلکه در ادوار بعد، آنان که اموی مسلک بودند از یک سو، و بسیاری از کسانی که می خواستند شام را برابر عراق مهم تر جلوه دهند، و نیز در زمانی که شام یکی از مراکز ثقل صوفیان شده بود، همواره احادیثی ساخته و پراکنده می کردند.
به طور کل در باره بیشتر شهرهای اصلی و اولیه دنیای اسلام، فضائلی نقل شده است، شهرهایی که اساسا پای رسول الله به آنها نرسیده است. نمونه آن احادیثی است که بعدها در فضیلت قزوین ساخته شده و هدف آن کشاندن مهاجرانی به آن شهر برای دفاع از شهر برابر کفار شمال ایران در قرن اول و دوم بوده است. این قبیل احادیث که فراوان هم هست، نشان می دهد که تا چه پایه دانش حدیث سست بوده و همواره نیاز به اصلاح و تهذیب داشته است.
شمار احادیث مربوط به فضائل الشام به حدی بوده است که در قرن پنجم، شخصی با نام ابوالحسن علی بن محمد ربعی مالکی کتابی با همین عنوان «فضائل الشام» نوشته است.
به طور معمول فضائل شام و بیت المقدس به هم متصل شده و به عنوان سرزمین انبیاء مورد تقدیس قرار گرفته است. بنابرین نویسنده دو طرف نیز در این باره فعالیت های مشترک درند. محمد بن عبدالواحد مقدسی (م 643) نیز که در شام تحصیل کرده و در سمت جبل قاسیون اقامت داشته، در ضمن کتابهای حدیثی خود کتابی با عنوان «فضائل الشام» نوشته است. این خاندان مقدسی که شمارشان فراوان است و برخی هم آثاری علیه شیعه دارند، بیشتر از هواداران حفظ اسلام اموی در شامات هستند.
استفاده سیاسی این گروه ها از این احادیث، از یک حدیث معروف دیگر در باره فضائل شام به چشم می خورد. در این روایت چنین آمده است: «سيصير الامر إلى أن تكونوا جنودا مجندة ، جند بالشام وجند باليمن وجند بالعراق، عليك بالشام فإنها خيرة الله من أرضه يجتبي إليها خيرته من عباده ، فان أبيتم فعليكم بيمنكم واسقوا من غدركم، فان الله تعالى قد توكل لي بالشام وأهله». امور چنان خواهد شد که ر آینده، سپاهیانی شکل خواهد گرفت. سپاهی در شام، سپاهی در یمن، و سپاهی در عراق. بر شما باد شام، آنجا زمین برگزیده خداوند است که بهترین بندگانش از آنجایند، اگر شام نرفتید به یمن تان بروید و از غدیرهاتان سیراب شوید! بدرستی که خداوند متعال در باره شام و اهل آن به من سفارش کرده است. [کنز العمال: 12 / 275].
این دقیقا روایتی است که در جریان اختلاف میان گروه های تفکیری ـ جهادی سوریه و عراق مورد استفاده قرار گرفت و طرفداران جبهه النصره، از آن علیه گروه داعش که به عراق رفت و به قول سوری‌ها، نیروهای مجاهد را از سوریه به عراق کشاند، بکار رفت.
به هر حال چندان حدیث در فضیلت اهل شام وارد شده که آدمی فکر می کند برای چه باید نبوت در مکه ظاهر می شد، و این که واقعا آیا این همه حدیث در باره شام می تواند درست باشد؟‌ تکلیف ما بااین روایات چیست؟
دو نمونه دیگر را هم ملاحظه نمایید:
نخست این حدیث:
إنكم ستظفرون بالشام وتغلبون عليها وتصيبون على سيف بحرها حصنا يقل له أنفة ، يبعث الله منه يوم القيامة اثني عشر ألف شهيد. شما بر شام غلبه خواهید کرد و در ساحل آن بر قلعه ای به نام انفه مسلط خواهید شد که خداوند در روز قیامت، دوازده هزار شهید از آنجا مبعوث خواهد کرد.
و دیگر:
أهل الشام وأزواجهم وذراريهم وعبيدهم وإماؤهم إلى منتهى الجزيرة مرابطون في سبيل الله، مردمان شام و زنان و خاندان و بردگان و کنیزکان آنها تا انتهای جزیره، محافظان و مرزداران در راه خدا هستند.
طبیعی است که در این یادداشت کوتاه بیش از این نمی شود مطلب را تفصیل داد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
شگفت که شام برای شیعیان، همواره یک نقطه نامطلوب و به اصطلاح «خرابستان» بوده و به دلیل ستم امویان و به خصوص رفتن کاروان اسرای کربلا به آنان، تصویری بسیار زشت از آن در اذهانشان داشته اند. یک شاعر زن از عصر صفوی، وقتی همراه کاروان حج به شام می رسد چنین می سراید:
دمشق سرنگون گرديد پيدا /نمودى وحشت از او جمله دلها
همه لعنت كنان بر آل سفيان / از آن وادى گذر كردند گريان
شبى در آن خرابسْتان غنودند / صباحش بار از آنجا نمودند
این دیار روزگاری طولانی زیر سلطه شیعیان در آمد و شمار آنان در این بلاد چندان فراوان شد که شمس الدین ذهبی از آن یاد و اظهار تاسف کرده است.
البته سرزمین های خداوند هیچ گناهی ندارند، ابن بندگان خدا هستند، که به خاطر تعلق خاطرشان به یک سرزمین، یا تنفرشان از آن، برای دلخوش کردن یا تسکین خویش باید داستانها بسازند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    4 0
    جالب بود
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    28 5
    نگاه آخرالزمانی به وقایع اخیر کار را سختر و پیچیده تر خواهد کرد چرا که در اینصورت شیعیان ،سنی ها، یهودیان و مسحیان حرفهایی برای گفتن دارند و هر گروهی ممکن است تحولات تاریخی خود را در حال وقوع ببیند
    • بی نام US ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      31 4
      البته در ایران خودمان اقایان پیشرو بودند اما اقبال پیدا نکردند که فراگیرش کنند.
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    22 4
    همین حرکات ایدئولوژیک اصل دین را از بین برده.واقعا مسئله مهمی است که باید بحث شود بلکه خاورمیانه وارد آرامش شود.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      15 4
      من که مطمئنم خاورمیانه دیگه روی آرامش نمی بینه، چنان کلاف سر درگمی شده که اصلا معلوم نیست کی به کیه؟ اصلا سر و ته ماجرا مشخص نیست
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    15 0
    بسیار ممنونم جناب جعفریان که به درستی و به سهم خود وارد روشنگری در این زمینه شدید. خوش ندارم این را بگویم اما از خواندن این مطلب دلم گرفت دلم به حال اسلام و مسلمانی گرفت به حال همه کسانی که به استناد قول افراد مشهور می روند و جان بخت می کنند و خیال می کنند به اسلام و مسلمین خدمت می کنند اعتراف می کنم که ترسیدم و هول برم داشت از این که نکند این رشته از دست همه به در آید و کل حیات اسلام و مسلمانان بلکه انسانیت بر باد رود و به مرز تجدید نظر رسیدم این که نکنه بهتر باشد دین از سیاست دوری گزیند و عالم به حجره های خود رود به بحث و فحص اش بپردازد تا روز موعود شما برای این احساس های متناقض من چه جوابی دارید؟
  • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    15 0
    داشتم فکر می کردم این همه دفتر دستک های نظریه پردازی و تحقیقات استراتژیک و جنگ نرم و سخت و ... پس چه کار می کنند که هیچ رد و نشانی از روشنگری یا حد اقل اطلاع رسانی و در سطح برتر پیش دستی فکری در مورد این گروه ندارند و به روی خودشان هم نمی آورند که ما درگیر این مسایل ایم
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
      16 10
      فعلا در حال رفع و رجوع انتخابات ٨٨ اند...
  • بی نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    23 3
    البته در ایران خودمان هم کم نیستند آقایانی که دانسته یا ندانسته حدیث جعل میکنند
  • مهدی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    4 1
    از چند سال قبل تاکنون بازار شبیه سازی ظهور در همه جای دنیا داغ است. مستند ظهور arrival از عبدالله هاشم که وقتی شما میدید به یاد ارباب حلقه ها و فضای آن فیلم کم مانده بود در ایران به جای یار آقا جا زده شود که در این گیرو دار ناگهان سید یمانی ایشان در عراق ظهور کرد. مستند ظهور نزدیک است نیز کپی برداری از همین مستند بود. برای من همیشه این سوال وجود داشت آیا نباید اکنون که عراق و شام به آتش کشیده شد به خود آییم که چگونه کشورهای غربی و اسرائل اندیشه سیاسی و دینی خود را با سو استفاده از روایات اسلامی مسلمان ها را به جان هم انداختند.نباید بدانیم که ریشه ان جهاد مقدسی که تروریست ها و داعش در سوریهدارند در عدم بصیرت خاورمیانه و حدیث سازی دشمن است. آقا با بصیرت جامعه ظهور می کنند نه با احساس.
  • ناشناس IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    3 0
    جناب جعفریان از اینکه مبانی فکری داعش را تبیین و نقد می کنید ممنون. سالها ست در انتظاریم که کسی مبانی فکری گروههایی مثل فرقان و مجاهدین خلق را نقد فکری کند نه تحلیل سیاسی ولی ندیده ایم. در واقع با این کار است که می توان امید داشت چنین حرکاتی در آینده لااقل این همه طرفدار نیابند. اما دو نکته به نظرم آمد که بنویسم: اولا مشکل اصلی در این گونه موارد نوعی اندیشه گریزی و سرسری گرفتن است که عموم مردم دارند. و این پدیده جدیدی نیست. ظاهرا عمعق بخارایی در سده های 6 و 7 گفته است: در پی ردّ و قبول عامه خود را خر مکن زانکه نبود کار عامه جز خری و خرخری گاو را دارند باور در خدایی عامیان نوح را باور ندارند از پی پیغمبری ادامه دارد ....
  • بی نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    1 1
    بهتره در تیتر شام را داخل گیومه بگذارید تا مشخص شود «شام» درست تر است
  • روزبه خراسانی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    5 1
    حاج آقا ازین احادیث جعلی درباره شهرهای کشورمون فراوونه. آدم نمی دونه کدومش درسته و کدوم نادرست. مثلا درباره فضیلت شهر قم احادیث زیادی نقل کردن که اگر لطف بفرمایید و درباره صحت و سقم اون احادیث هم بفرمایید. ضمنا این حدیث که میگن پیامبر فرمودند: اگر دانش در ثریا هم باشد، مردانی از پارس بدان دست می یابند، چقدر صحت داره و میشه روش حساب کرد؟؟ ممنون از روشنگری های شما
  • بی نام A1 ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    5 2
    حضرت استاد ،دکترجعفریان بازم مثل همیشه دست مریزاد مطالب عالی بود ونو .سعی کنید همیشه نوباشید.
  • محمد A1 ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    8 1
    قبول دارم جنایت اسرائیل در غزه اصلا قابل توجیه نیست و محکوم است. ولی انصافا جنایات داعش بر سر خلق الله کم از آن جنایتها ندارد. خبر بیا آمار کشته های عراق رو در بیار ببین از وقتی که داعش اومده چند نفر کشته شدند؟؟ تو سوریه که صد هزار نفری کشته شده بودند.... نکته دیگر اینکه چرا ما باید دنبال این باشیم که حتما یه ریشه آمریکایی برای داعش پیدا کنیم؟ یا بتراشیم. خود اسلامی که داعشی ها از آن پیروی میکنند این ظرفیت رو داره که داعش بسازه همین....
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    5 0
    اختلافات بین شیعه و سنی بقدری زیاد شده و متاسفانه روز به روز نیز چیز ای جدیدی خصوصا در شیعه پدید می اید که انسان فکر می کنه اینا دو دین جدا هم هستند و تفکراتی که در این بین پیدا می شود که بسیار خطرناک بوده و گاها ازاصل دین را زیر سوال می برند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 1
    ادعای اینکه تمام سرزمینها مانند هم هستند و حب و بغض افراد به آن قداستگ و یا نحوست میدهد مخالف با صریح کتاب خداست که می فرماید "يا قوم ادخلوا الارض المقدسه التي كتب الله لكم اى قوم من به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته است درآييد و همینطور البقعه المباركه و یا بالواد المقدس که در آیات دیگر آمده است. هرگز شخص خبیر کلام باطل را باطلی دیگر رد نمیکند. اما اینکه در عصر حاضر باطل در سرزمین شام جمع شده اند پس آن وعده خداست که میفرماید"وقلنا من بعده لبني اسراييل اسكنوا الارض فاذا جاء وعد الآخره جينا بكم لفيفا" و پس از او به فرزندان اسرائيل گفتيم در اين سرزمين ساكن شويد پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور میکنيم