ناتانیاهو میدانست عواقب تشیکل دولت وحت ملی بیش از شروع یک جنگ برای اسرائیل دارای عواقب بوده و هزینه خواهد داشت. در واقع او، محمود عباس و خالد مشعل میدانستند چه اتفاقی در شرف تکوین است. "تشکیل دولت ملی و کشور فلسطین"

از همان ابتدا مشخص بود ماجرای ربوده شدن 3 نوجوان اسرائیلی، قتل آنها و نیزکشته شدن فجیع یک نوجوان فلسطینی اتفاقاتی مشکوک هستند. شبیه اتفاقات تقریبا مشابه که منجر به آغاز دو جنگ 33 روزه 2006لبنان و 22 روزه 2008-9غزه شد.
در نبردهای قبلی لبنان و غزه شبیه جنگ کنونی از همان ابتدا کاملا آشکار شد تناسب چندانی میان نوع عملیات، بهانه های آغاز آن والبته فضای سیاسی بین المللی وجود ندارد .همه چیز مشکوک بود( مانند جنگ نابرابر فعلی).به 8 دلیل"1- سخنان خانم رایس وزیر خارجه وقت ایالات متحده که نبردهای 33 روزه را درد زایمان خاورمیانه توصیف کرد که نباید متوقف شود،2- تجهیزات و آمادگی حیرت آور کمی و کیفی نیروهای ارتش اسرائیل ،3- جابجائی های نظامی ، لجستیکی و پشتیبانی گسترده نیروها،4- اهدافی که پس از آغاز نبردها مورد حمله قرار دادند ،5-تشکیل کمپینگ های جهانی دیپلماتیکی تل آویو- واشنگتن،6- بروز ناامنی های گسترده دو سه هفته ای در لبنان و به خصوص بیروت قبل از جنگ ،7- بسته شدن مرز رفح از سوی مصر یک هفته پیش از آغاز جنگ غزه ،8-ودر نهایت عدم واکنش مورد انتظار از سوی اعراب(البته پس از آغاز نبردها). امروز نیز باید بهانه و شرایط مشابه باید ایجاد می شد. شرایطی برای برای جنگ افروزی ناتانیاهو. بی شک حتی اگر 3 نوجوان اسرائیلی به طرز مشکوکی ربوده و به قتل نمیرسیدند و با قتل نوجوان فلسطینی بنزین روی آتش ریخته نمی شد،مطمئنا او بهانه ای دیگر برای این جنگ شرم آور پیدا میکرد.
نمایش صحنه پنهانی ندارد. درست قبل آغاز نبرد، اوائل ماه ژوئن کابینه اسرائیل تشکیل وائتلاف ملی محمود عباس با حماس را محکوم و برای وی ضرب الاجل قطع اتحاد با حماس را تعیین کرد.یک هفته بعد در 12 ژوئن 3 نوجوان اسرائیلی ناپدید، 2 هفته بعد اجساد آنها پیدا و 24 ساعت بعد نوجوان فلسطینی به طرز فجیعی به قتل میرسد. اکنون همه بهانه های پیش از جنگ آماده اند. حماس نیز علی رغم اینکه هیچگاه عملیات خود علیه اسرائیل را انکارنکرده و مسئولیت اقدامات خود را به وضوح می پذیرد و به آنها افتخار میکند هرگونه دست داشتن خود و نیروهای وفادارو حاشیه ایی مقاومت در این آدم ربائی و قتل ها تکذیب کرد. اما نخست وزیر خمشگین از توافقات تشکیلات خود گردان با حماس ونگران از اتحاد احتمالی نیروهای فلسطینی، تصمیم خود را گرفته بود، آنهم زمانی که پس از پایان جلسه کابینه امنیتی در اواسط ژوئن  تلویحا گفت محمود عباس منتظر باشد.ناتانیاهو میدانست عواقب تشیکل دولت وحت ملی بیش از شروع یک جنگ برای اسرائیل دارای عواقب بوده و هزینه خواهد داشت. در واقع او، محمود عباس و خالد مشعل میدانستند چه اتفاقی در شرف تکوین است.
"تشکیل دولت ملی وکشورفلسطین"
دولتی که ضرورتا از سوی مجامع بین المللی و مجمع عمومی سازمان ملل تاییدوبالاخره به رسمیت شناخته می شد. (یا حداقل در مرحله مقدماتی از سوی کشور های عضو اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی به رسمیت شناخته می شد). به اعتقاد من عامل اصلی حمله کنونی به غزه و حل نهائی مسئله حماس از دید تل آویو را باید در همین فضا و دلایل مربوط به تشکیل دولت وحت ملی جستجو کرد. خصوصا آنکه تشکیل چنین دولتی عملا حماس و یا جهاد اسلامی را به نیروئی سیاسی با تعهدات حقوقی مشخص تبدیل میکرد. محمود عباس خود معتقد است نبود این فرآیند سیاسی و اتحاد ساختاری مهمترین عامل عدم تشکیل دولت ملی و کشور فلسطینی است.طرحی که پاره ای منابع غیر رسمی گفته اند4 محور دوحه و آنکارااز یک سو و ظاهرا ریاض و ابوظبی از سوی دیگر(به علت نفوذ فوق العاده شان روی محمود عباس)درتدوین و تعیین خطوط آن نقش محوری داشتند. آنها با هماهنگی آنکارا از مدتها پیش و به دلیل نفوذ روی خالد مشعل و محمد عباس دنبال طرح دولت اتحاد ملی بودند و به نظر میرسد پس از اطمینان ازپیشرفت کار مراتب را نیز به اطلاع آمریکائی ها رسانده اند.پاره ای گزارش های غیر رسمی دیگر حکایت ازآن دارد که داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه محور گفتگوها و انتقال دهنده جزئیات به آمریکا بوده است.این موضوع صرف نظر از مواضع کاخ سفیدکه مشخص نشده چه بوده؟ به خودی خود موجب خشم بی سابقه تل آویو ازکاخ سفید به خصوص کری شد به نحوی که حملات بی سابقه رسانه های اسرائیلی علیه اوباما واو خصوصا طی 2 ماه گذشته و نیز 2 هفته اخیر صدای مقامات واشنگتن را درآورد. جین ساکی امروز در رابطه با جنگ گفت" دیدگاه ما این است که شرکا و متحدان نباید چنین برخور دی هایی با یکدیگر داشته باشند".پس با این شرایط پیچیده اسرائیل در حمله به غزه به دنبال چیست؟آیا می تواندبه اهداف خود برسد؟ بی شک  آنگونه که تل آویو میخواهد خیر. فلسطینیان دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند که نگران آن باشند،حتی صلحی که به آنها وعده داده شد.از جنبه نظامی هم هرچقدر جنگ 22 روزه 2008-9 ارتش علیه راکت ها و تونل ها موفق بود امروز نیز موفق خواهد شد. تنها شاید بتواند تاثیری برروی پروسه اتحاد ملی فلسطینیان بگذارد(شاید)،یابرای اعلام پیروزی و بهای آرامش دست به ساخت دهها هزار خانه غیر قانونی در اراضی سال 67بزند وکسی چیزی نگویدودرنهایت پول هنگفتی هم از کنگره و کاخ سفید بابت امنیت خودو توسعه طرح گنبد آهنین بگیرد،یا تقاضای خلع سلاح گروه های فلسطینی را بکند که قطعا با مخالفت آنها روبرو خواهد شد.همین!بی شک این جنگ بی رحمانه ترین و شرم آورترین نبرد عصر کنونی ست. matinmos@gmail.com.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیمی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    1 1
    جنگ اسرائیل با غزه و کلا جنگ با فلسطین یک جنگ ایدئولوژیک هست برای اسرائیلیها ... همانطوری که در عهد عتیق از سرزمین موعود و حدود اون صحبت شده هدف اسرائیل اشغال از نیل تا فرات هستش... الان رو نگاه نکنید که می گن ما می خوایم با فلسطینی ها در صلح و صفا زندگی کنیم این هدف کوتاه مدت شون هستش... هدف بلند مدت شون اشغال سرزمین های اسلامی هست...
    • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
      1 0
      عجیبه هنوز بعضی ها به این از نیل تا فرات باور دارند بابا چقدر توهم این دسیسه تزار روسیه بود به خدا کمی مطالعه کنید کجا اسرائیل همچین ادعایی کرده
  • فردوس A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 0
    اگردلیل جنگ امروزترس ازتشکیل کشورفلسطینی است بایدایران هم مورداتهام باشدچون ایران هم باتشکیل کشورفلسطین به این شکل درکنارکشوراسراییل مخالف است