فارس نوشت:

با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی مصرف بنزین در کشور افزایش و حتی به ۷۵ میلیون لیتر نیز می‌رسد که براین اساس به نظر می‌رسد، مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی در کشور به اوج خود خواهد رسید.

از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون حدود یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کل کشور مصرف شد که این آمار نشان از کاهش ۱۹۹ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتری در مصرف بنزین می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد، میانگین روزانه مصرف بنزین در ماه مبارک رمضان حدود ۶۴ میلیون و ۱۷۲ هزار لیتر بوده است، اما این تمام ماجرا نیست، زیرا پیش‌بینی‌ها حاکی از ان است که پس از اتمام ماه مبارک رمضان و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی، مصرف بنزین کشور رونده فزاینده‌ای به خود بگیرد و حتی به روزانه ۷۵ میلیون لیتر نیز برسد.

براساس گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ذخایر بنزین کشور به بیش از ۱.۸ میلیارد لیتر رسیده و با آغاز دور جدید سفرهای تابستانی، وضعیت ذخایر مطلوب است که بنابراین جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌ رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در سه ماه نخست سال جاری متوسط مصرف بنزین در کشور رشد حدود ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

از این رو با وجود افزایش قیمت بنزین هزار تومان پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف بنزین نه تنها متوقف نشد، بلکه به مرز ۷۰ میلیون لیتر در روز هم افزایش یافت.

با این وجود با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان متوسط مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی موقتا فروکش کرد و میانگین مصرف بنزین ایران به حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

همچنین در مورد ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی باقیمانده در کارت‌های هوشمند سوخت باید تاکید کرد با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها روندی رو به کاهش داشته است، به طوری که ذخایر بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌ها از ۲.۷ میلیارد لیتر در اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از ۱.۳ میلیارد لیتر کاهش یافته است.

در حال حاضر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ ۴۰۰ تومان در کارت‌ سوخت خودروهای سواری باقیمانده که همچنان معتبر است، همچنین موجودی بنزین ۴۰۰ تومانی باقیمانده در کارت سوخت موتورسیکلت‌ها حدود ۲۰۰ میلیون لیتر اعلام شده است.

از سوی دیگر، پیش بینی می‌شود، با آغاز سفرهای تابستانی مردم مصرف بنزین کشور به ویژه بنزین با قیمت ۴۰۰ تومانی هم جهش یابد.

در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت تعریف نشده است و دارندگان سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی می‌توانند بنزین مورد نیاز خود را از جایگاه‌ها تامین کنند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیکانی A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    این بنزین 400 تومانی به کجا وصل است که تمامی ندارد در حالیکه وارد مرحله سوم هدفمندی میشویم لطفا پیگیری کنید چند نفری معرفی کنید ............ مسافرت با یارانه ملت خوشا بحالشان طاووس میخوای هندوستان برات میارن......