ایرنا نوشت:

استاندار اصفهان در نامه ای به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خواستار طرح موضوع زاینده رود و تالاب گاوخونی در شورای عالی محیط زیست شد.
رسول زرگرپور در این نامه از رودخانه زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی تمدن فلات مرکزی ایران یاد کرد و گفت: این شاهرگ حیاتی دچار بحران های عدیده شده و علاوه بر پیامدهای ناشی از تخریب اکوسیستم زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تامین آب شرب و نیازهای اولیه حیاتی برای جمعیتی حدود پنج میلیون نفر در استانهای اصفهان، یزد و مرکزی و معیشت صدها هزار کشاورز اصفهانی با چالش جدی مواجه شده است.

زرگرپور کاهش دبی آب در سرچشمه های این رودخانه، افزایش برداشت ها در مسیر انتقال آب و افزایش آلودگی های زیست محیطی ناشی از تخلیه زه آب های مسموم کشاورزی و استقرار صدها واحد تولیدی و صنعتی در حاشیه زاینده رود را از عوامل ایجاد این بحران برشمرد.

وی در نامه اش از توسعه بیش از حد شهر و روستا در بالادست، تخصیص های نامناسب آب بدون توجه به توان اکولوژیک و آمایش سرزمین و اعمال مدیریت های سلیقه ای به عنوان دیگر عوامل بروز بحران در حوضه زاینده رود یاد کرد.

استاندار اصفهان یادآوری کرد: با خشک شدن بخش عمده ای از زاینده رود، حیات جوامع محلی این حوضه آبخیز در معرض تهدید قرار گرفته و زمینه بحران های اجتماعی شدیدی در شرق اصفهان فراهم شده است.

زرگرپور وجود رسوبات دانه ریز آغشته به انواع سموم، مواد شیمیایی و فلزات سنگین در تالاب گاوخونی را تهدیدی جدی برای سلامت مردم منطقه و اراضی کشاورزی حاشیه آن بیان کرد.

او در نامه به رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر گفت: حدود یکصد هزار هکتار اراضی حاشیه زاینده رود که به دلیل کمبود آب زیر کشت قرار نگرفته به کانون های فرسایش بادی این حوضه اضافه شده است.

زرگرپور نوشت: این اراضی کیفیت هوای اصفهان را متاثر نموده به گونه ای که شاهد رشد 15 درصدی میزان گرد و غبار در سال های 90-91 و همچنین رشد 27 درصدی تعداد روزهای ناسالم بوده ایم.

او در ادامه آسیب شدید به تنوع زیستی منطقه تالاب گاوخونی از جمله کاهش تعداد پرندگان مهاجر از چند ده هزار قطعه به چند ده قطعه، عدم کارایی تصفیه خانه شهری بدلیل کاهش دبی رودخانه و افزایش غلظت آلاینده ها، استفاده از فاضلاب شهری در آبیاری مزارع و تولید محصولات ناسالم را به عنوان دیگر بحران های وارده به استان در اثر خشکی زاینده رود نام برد.

او افت شدید سطح منابع زیر زمینی، کاهش کمیت و کیفیت آب چاه های مورد استفاده در شرب و در نتیجه نشست زمین را از دیگر بحران های بوجود آمده دانست.

استاندار اصفهان خشکی زاینده رود را در تخریب آثار تاریخی ارزشمند، افزایش گرد و غبار و آلودگی هوای شهر اصفهان تاثیرگذار خواند.

او نوشت: چاره اندیشی برای بحران های بوجود آمده نیاز به عزم ملی و مشارکت همه جانبه دارد و پیشنهاد می شود این موضوع در اولین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست مطرح و برای رفع آن تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    4 5
    ایشون زمانی که طرحهای آبی در بالادست زاینده رود اجرا میشد چرا حرفی نمی زدن؟
  • زنده رود A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    5 1
    صبح تا شب اینقدر به هم نامه بدهید و کاغذبازی کنید تا ببینیم چی میشه
  • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    4 6
    ای زنده به تو شهر سپاهان،رودم/خونی و به رگهای حیاتم باز آ
  • بی نام US ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    4 2
    زاینده و رود و گاخونی چیه بابا؟ محیط زیست الان کارهای خیلی مهمتری مثل دادن "زیست توپ" به مسی و کشیدن نقاشی یوزپلنگ داره.
  • بی نام US ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    3 2
    تالاب گاوخونی. نه باتلاق...
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    6 2
    بهتره به خشک شدن تالاب شادگان و بی ابی در اهواز ابادان خرمشهر هم رسیدگی بشه
  • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    1 0
    این آقا مثلا استانداره و بالاترین مقام اجرایی استان از وقتی که اومده همش گلایه می کنه تا کار یکی نیست بهش بگه خوب تو باید سیاستگذاری کنی و اجرا کنی تو و تیمی که از طرف تو مامور شده باشه نشستی هی گلایه می کنی؟ خوب اینو که منم بلدم آقای مسوول خبر چاپ کن.