۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲
عربستان، غایب پازل تماسهای تهران

به رغم تلاشهای دیپلماتیک مزید بر تخریب گسترده مناطق مختلف غزه و زیر ساختهای آن، تعداد شهدای غزه از 1000 نفر و تعداد مجروحین از 8000 نفر فراتر رفته است.

تحرکات دیپلماتیک تهران که از شروع تجاوزات صهیونیستها به غزه آهنگی ملایم داشت، پس از برگزاری روز جهانی قدس و اظهارات رهبر معظم انقلاب، در روز پنجم مرداد، شتابی مضاعف گرفت و روزی پرتلفن برای وزیر امورخارجه رقم زد.
در این روز رییس دستگاه دیپلماسی ایران به صورت متوالی با همتایان عرب و ترک خود، دبیرکل سازمان ملل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل حزب الله لبنان و دبیر کل جبهه مقاومت اسلامی در یک گفتگوی تلفنی اوضاع تأسف بار غزه، راههای ارسال کمکهای انساندوستانه و آتش بس فوری را مورد گفتگو قرارداد.

محمدجواد ظریف در گفتگو با احمد داود اوغلو رییس دستگاه دیپلماسی ترکیه، شیخ خالد العطیه، همتای قطری، شیخ الصباح خالد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، یوسف بن علوی همتای عمانی و وزرای امورخارجه پاکستان، الجزایر، اردن، مغرب، سودان وایتالیا، همینطور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا، سیدحسن نصرالله و عبدالله رمضان دبیران کل حرب الله لبنان و جبهه مقاومت اسلامی فلسطین موارد ذیل را به رایزنی گذاشت و بر تحقق آنها تاکید کرد. وزرای امور خارجه مسلمان طرف گفتگو نیز در این رایزنی تلفنی ضمن ابراز همدرد‌ی با مردم غزه اهمیت همکاری کشورهای اسلامی برای کمک به مردم غزه و تأمین نیازهای آنها در شرایط جاری را مورد تاکید قرار دادند. دیگر مقامهای خارجی نیز بر استمرار همکاریها با هدف حل بحران غزه و تأمین نیازهای مردم این منطقه تاکید کردند.

ظریف به همتایانش چه گفت؟

محور های اساسی سخنان ظریف در تماسهای تلفنی مورد اشاره به شرح ذیل است :

- مساعدت فوری دولت مصر به ویژه در زمینه فراهم شدن سریع زمینه ‌
‌‌-کمکهای غذایی و انسان دوستانه به غزه
- درخواست از دولت مصر به ویژه در زمینه فراهم شدن سریع‌تر زمینه‌های ارسال کمک‌های غذایی، دارویی و انسان‌دوستانه به غزه
- اعلام آمادگی به منظور پذیرش مجروحان فلسطینی در بیمارستان‌های ایران
- پیشنهاد همکاری سازمان‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، قطر و ترکیه برای کمک‌رسانی فوری به فلسطینیان
- تاکید بر حمایت بیش از پیش این کشورها از گروه‌های مقاومت به‌ منظور تحقق خواسته‌های مشروع مردم فلسطین و اقدام لازم برای جلوگیری از سوء استفاده رژیم صهیونیستی (بویژه در گفتگو با همتای ترک وقطری)
- تاکید بر توجه جدی به درخواست‌های فلسطینیان از جمله در زمینه آزادی اسراء و بهبود وضعیت معیشتی ساکنین غزه
- اعلام آمادگی ایران در رابطه با اعزام پزشک برای مداوای مجروحان فلسطینی
- تاکید بر ضرورت تحرک کشورهای اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف حملات رژیم صهیونیستی و به ‌خصوص ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به غزه و مداوای مجروحان
-ضرورت اعمال فشار همه جانبه جامعه جهانی بر رژیم صهیونیستی برای توقف فوری حملات و تجاوزات خود علیه مردم بی دفاع فلسطین(درگفتگو با با بان کی مون)
- لزوم در نظر گرفتن خواست مشروع مردم فلسطین در هر طرح آتش بسی مبنی بر رفع محاصره از باریکه غزه و تضمین عدم تکرار حملات رژیم صهیونیستی
- محکومیت ازسرگیری تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ضرورت اقدام فوری برای توقف این حملات در آستانه عید فطر
- تشریح اوضاع بحرانی باریکه غزه و ابعاد گسترده جنایات رژیم صهیونیستی در قتل عام کودکان و زنان فلسطینی
- گلایه از تحرک جدی نداشتن سازمان ملل در توقف جنایات صهیونیست‌ها، ضرورت پیگیری کار کمیته حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی و لزوم همکاری بین‌المللی جهت ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم غزه
گفتگوی ظریف-نصرالله
گفتگوی ظریف با سید حسن نصرالله زمان بیشتری را به خود اختصاص داد. در این گفتگو آخرین تحولات منطقه، وضعیت فلسطین و نوار غزه مورد بررسی قرارگرفت.
دو طرف با ابراز نگرانی از فتنه طائفی در منطقه و اقدامات تفرقه‌افکنانه که با هدف تضعیف جهان اسلام صورت می‌گیرد لزوم هشیاری و همبستگی ملت‌های مسلمان برای خنثی کردن این فتنه و حرکت به سمت تامین مصالح و منافع کشورهای اسلامی را بسیار مهم ارزیابی کردند.

ترافیک دیپلماتیک و نامه نگاری ظریف
لازم به ذکر است محمدجواد ظریف قبل از این تماسهای تلفنی با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، و وزیرخارجه لبنان پیرامون راه‌های کمک به مردم بی دفاع غزه و متوقف کردن جنایات و حملات رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی تلفنی داشت و همچنین با ارسال نامه به دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان ملل، لزوم حساسیت و اقدام فوری مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به شرایط و اوضاع انسانی در غزه رامورد تاکید قرار داده بود. وی همچنین طی حضوراخیرش در وین و در حاشیه مذاکرات هسته‌ای با دبیر کل سازمان ملل، نمایندگان اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، رئیس کمیته دفاع از حقوق لاینفک مردم فلسطین و سفرای اردن و فلسطین در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد و تحرک هر چه بیشتر جامعه جهانی برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از وقوع نسل کشی و فاجعه انسانی در غزه را مورد تاکید قرار داد.

رایزنی شمخانی-مشعل
همزمان با تلاشهای وزیر خارجه ،علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در گفتگوی تلفنی با خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس ضمن تبریک مجاهدت ماندگار مردم مقاوم فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی، کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان مظلوم و بی دفاع غزه از سوی حاکمان تل‌آویو را ننگی ابدی برای این رژیم و حامیان آن دانست.

مشورتهای شمخانی- رمضان عبدالله
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در گفتگوی تلفنی با رمضان عبدالله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین وجدان بیدار آزادیخواهان و افکار عمومی جهان را بهترین قاضی برای محکومیت کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان در غزه توسط صهیونیست‌ها دانست.

رایزنی عبداللهیان- عبدالله
به موازات این تحرکات دیپلماتیک تهران، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزرات امور خارجه نیز در دیدار وگفت‌وگو با رمضان عبدالله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در بیروت با تجلیل از پایداری قهرمانانه ملت و مقاومت فلسطین در برابر اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهونیستی علیه نوار غزه، بر حمایت قاطع ایران از مقاومت و ملت مظلوم فلسطین تاکید کرد.

دیدار عبداللهیان-نصرالله
معاون عربی-آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان و شیخ حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان هم در بیروت ضمن بررسی اوضاع لبنان، منطقه و به ویژه باریکه غزه، بر کمک به ساکنان غزه و گروه‌های مقاومت در راستای توقف تجاوز و رفع محاصره این منطقه تاکید کردند.
مساعی کمیته فلسطین غیر متعهدها
در ادامه تلاشهای دیپلماتیک تلفنی وحضوری مقامهای ایرانی براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه نشست یک روزه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد هفته آینده به میزبانی وزیر خارجه کشورمان در تهران برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که طی نشست چند روز پیش سفرای کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به ریاست سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل متحد برگزار شد، مقرر گردید به منظور بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه، نشست یکروزه کمیته فلسطین به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته و همچنین تعداد دیگری از اعضای فعال این جنبش طی هفته آینده به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار گردد.

چشم انداز مساعی دیپلماتیک برای آتش بس درغزه
برغم مساعی همه جانبه دیپلماتیک ایران در کمک به دفع جنگ نابرابر اسراییل علیه مردم غزه وارسال کمکهای انساندوستانه به این مردم بیگناه که با برگزاری نشست تروییکای اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در تهران آغاز و با رایزنی‌های وزیر خارجه ایران در وین در حاشیه مذاکرات هسته ای با 5+1 و تماسهای تلفنی وی با همتایان برخی کشورهای همسایه، منطقه و اروپایی و مقامهای سازمانهای بین المللی و فلسطینی ولبنانی ادامه یافت و با تماسهای تلفنی دبیرشورای عالی امنیت ملی و دیدار معاون وزیرخارجه با مقامهای لبنانی تکمیل تر گردید و همینطور در سوی دیگر امریکا، ترکیه، قطر ، مصر و عربستان نیز در راستای خاموش شدن آتشی که اسراییل در غزه برافروخته، هنوز تهاجم زمینی، دریایی و هوایی صهیونیستها علیه مردم غزه ادامه دارد و مزید بر تخریب گسترده مناطق مختلف غزه و زیر ساختهای آن، تعداد شهدای غزه از 1000 نفر و تعداد مجروحین از 8000 نفر فراتر رفته است. تنها دستاورد این تلاشها باز کردن گذرگاه رفح از سوی دولت مصر در ششم مرداد است که قرار است به منظور ارسال کمکهای دارویی و غذایی و دیگر کمکهای انساندوستانه به مدت یکروز کاری مفتوح باشد.

عدم اتحاد کشورهای اسلامی و وجود اختلاف و رقابت میان آنها همواره به نفع اسراییل وامریکا و اروپا و به زیان کشورهای اسلامی تمام شده است که در مورد جنگ نابرابر تل آویو-غزه بار دیگر خود را نشان داد. اختلاف میان ترکیه با مصر، ایران با عربستان تا بدانجا که عربستان غایب بزرگ تماسهای تلفنی وزیر خارجه ایران است، عدم دعوت از ترکیه و قطر برای حضور درنشست قاهره و عدم دعوت از مصر برای شرکت در نشست پاریس که هر دو درچارچوب طرح آتش بس جان کری صورت گرفت و عدم همراهی ترکیه با طرح آتش بس السیسی و همچنین عدم دعوت از ایران از سوی مصر، امریکا ، قطر و حتی ترکیه جملگی نشانگر پراکندگی جهان اسلام و آب به آسیاب اسراییل ریختن است.

فشار افکارعمومی جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان و اعتراضات درون اسراییل علیه دولت و بروز مشکلات اقتصادی و سیاسی به موازات مقاومت مردم مبارز غزه و تحرک نسبی فلسطینیان در کرانه باختری و مخالفت برخی نمایندگان پارلمان و مقامات کشورهای اروپایی وامریکا حداقل با کشتار زنان وکودکان غزه، بیشتر از تلاشهای دیپلماتیک میتواند موثر واقع شود .
هرچند که رژیم صهیونیستی اهدافی چون نسل کشی، خلع سلاح و حل معضل تونلها را پی گیری میکند و حامیانی چون آمریکا واروپا دارد اما بعید بنظر میرسد به اهداف غیرانسانی خود نایل گردد. پرواضح است که مردم بی دفاع غزه آسیب‌های فراوانی را تحمل میکنند و این برای آینده فلسطین زیانبار خواهد بود و پس از آتش بس در مقطعی دیگر اسراییل جنایتهای خود را تکرار خواهد کرد.
بر دولتهای اسلامی فرض است که به اتحاد بیندینشند و راههای نیل به آنرا بیابند و با اکثریتی قوی آمریکا و اروپا را به سوی خود جلب و آنهارا از اسراییل برهانند. درغیر اینصورت حتی با کمکهای پنهانی مسلمانان به جبهه مقاومت فلسطینی، موفقیتی نصیب آنها نخواهد شد هرچند که این بحران سالها به درازا کشیده شود .

شاید در این مقطع حساس یکی از ارجح ترین رهیافت این باشد که وزرای امورخارجه بازیگران موثر و اصلی صحنه غزه مانند عربستان، مصر، ترکیه، قطر و ایران و درصورت امکان امریکا و اتحادیه اروپا از خر شیطان پیاده شده و در پایتخت کشور دیگری که هیچ یک متعلق به آن نیستند نشستی فوری برگزار و نسبت به رایزنی برای یافتن راه حل فوری آتش بس اقدام نمایند. شاید زمان یافتن پاسخ این سوال که آیا اسراییل تحت سلطه آمریکاست یا آمریکا تحت سیطره اسراییل فرارسیده است؟

برای مشاهدۀ وبلاگ افشار سلیمانی در صفحۀ بلاگرهای خبرآنلاین اینجا کلیک کنید 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    29 2
    همینه تازه دیپلماسی ایران داره شکوفا میشه آخه تاکی میخاییم جیب این کشورهای عربی روپرکنیم اونها حتی به غزه رحم نکردند
  • بي نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    23 2
    خدا حفظ كنه آقاي ظريفو با اين پشتكارش
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    22 2
    این دولت های عربی با اکثریت سنی به هم رحم نکردند پس ما نباید از اولش خودمون را از ریسمان پوسیده ی این متحجر ها سلفی آویزان کنیم بلکه باید قدرت اقتصادی و دفاعی خودمون را بالا ببریم و مهمتر از همه دیپلماسی قوی را حفظ کنیم. چون دول عربی تشنه خون ما هستند و در مفت خوری و خیانت رو دست ندارند.
    • بی نام A1 ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      2 0
      حالا کی گفته ما خودمونو از ریسمان متحجرهای سلفی آویزون کردیم؟ بقیه جملتو قبول دارم ، از بلکه باید... به بعد .
  • بی نام US ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    0 0
    برو قوی شو گر راحت جهان طلبی در نظام طبیعت ضعیف پایمال است اول باید ایران عزیزیمان قوی و ثروتمند کنیم ایران را فدای یه عده نکنیم با این خودمان مظلوم واقع خواهیم شد که کسی به دادمان نخواهد رسید
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    1 1
    در واقع کمک به فلسطین کمک به خودمون و قوی تر کردن خودمون در بعضی ابعاده