مشاور امور بانوان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران معتقد است: تعداد زیادی تولیدی و فروشگاه بدون جواز در تهران به امر تولید پوشاک مشغول هستند.

زهرا تالانی: یکی از دستگاه ها که در قانون حجاب و عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش مهمی دارد وزارت صنعت معدن و تجارت است. این وزارتخانه وظیفه دارد که بر تولید و ايجاد تنوع در الگوهاي پوشش اسلامي نظارت کند. در همین زمینه با فروغ اسماعیلی، مشاورامور بانوان و خانواده سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران گفت‌وگویی انجام داده ایم که می‌خوانید:

در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عفاف و حجاب وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی وظایفی در زمینه حجاب و عفاف دارد. ممکن است به این وظایف اشاره کنید؟

حمايت عملی از طراحان و توليد كنندگان پوشاك‌هاي ساده و اسلامي برای ايجاد تنوع در الگوهاي پوشش اسلامي، نظارت مستمر و مؤثر بر عملكرد واحدهاي توليدي پوشاك از طريق سازمان‌های مربوطه، حمايت كامل - حتي يارانه‌ای - از واحدهای توليدی پارچه‌های چادری. كنترل اماكن تجاري عمومي (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌هاي تجاري، نمايشگاه‌ها و ...) از نظر پوشش و بدحجابي. تدوين قوانيني براي ممنوعيت عرضه لباس دست دوم خارجي در كشور. اجراي شيوه‌نامه و ملزم ساختن، واحدهاي توليدي برای نصب نام تجاري (Brand) بر روي پوشاك توليد شده در داخل.اطلاع رساني و ارتقاء سطح دانش و بينش واحدهاي توليدي،‌ توزيعي، آرايشگاه‌ها، دستگاه‌هاي عرضه لوازم بانوان در مورد حجاب و عفاف. حمايت‌هاي همه جانبه از برگزاري جشنواره‌هاي ادواري و نمايشگاه‌هاي عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهاي ارزشي اسلامي و معرفي واحدهاي نمونه در سطح كشور و خارج از كشور. پيشنهاد قوانين مشخص در مدت 3 ماه براي نظارت بهتر بر توليد و توزيع پوشاك و نحوه برخورد با متخلفان واحدهاي توليدي و استانداردسازي آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي. اهتمام براي اجراي مناسب تر مقررات درچيدمان آرايش، تزيين ويترين‌ها و استفاده از مانكن‌ها برای حفظ عفت عمومي. نظارت بر رعايت اصل عفاف در نوع بسته‌بندي و عدم استفاده از تصويرهاي نامناسب در تبليغات تجاري كالا. تهيه احكام شرعي مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگاني قبل از اخذ مجوز فعاليت و برگزاري نمايشگاه‌هاي لباس - ملي و مذهبي - برای ارائه الگوهاي اسلامي و سالم به توليدكنندگان و مصرف كنندگان.


یعنی وزارتخانه وظیفه دارد که بر تولید و واردات پوشاک نظارت کند. اما منتقدان وضعیت عفاف و حجاب می گویند در بازار پوشاکی عرضه می شود که متناسب با الگوی اسلامی- ایرانی نیست. 

وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل اتحادیه ها و نظارت بر صدور مجوزهای قانونی است تا کالاها متناسب با الگوی اسلامی- ایرانی تهیه شود. اما در حال حاضر 4 اتحادیه با حدود 30 هزار عضو دارای مجوز هستند که بر آنها نظارت می شود و تعداد زیادی تولیدی و فروشگاه بدون جواز در تهران به امر تولید پوشاک مشغول هستند. به این آمار باید تولیدات و شوهای خانگی را نیز اضافه کرد.بنابراین ما نمی توانیم نظارت دقیقی داشته باشیم.


یعنی شما بر تولید پوشاک داخلی و مدل‌هایی که عرضه می شوند نظارتی نمی کنید؟

باید تاکید کنم که وظیفه قانونی ما نظارت بر طراحی و محتوای کالا نیست در واقع مد و طراحی محتوا به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد و 25 نهاد دیگر متولی فرهنگ است. یعنی اگر لباس یا سایر کالاهای وارداتی از مجاری مجاز گمرکی وارد شود که دارای نوشته و تصویر باشد مطابق قوانین واردات و صادرات ملزم به دریافت مجوز از وزارت ارشاد است. اما در مورد کالاهایی که در داخل کشور تولید می شود چنین قانونی وجود ندارد، یعنی اینجا ضعف قانونی وجود دارد.


اما شما می توانید تنها در مورد کالاهایی که قرار است از طریق قانونی وارد شود نظارت کنید. الان حجم بالایی از پوشاک قاچاق هستند یا اینکه مسافران وارد می کنند.

بله و اشکال بزرگ کار در همینجاست. هیچ نظارتی بر پوشاک قاچاق نمی توان داشت، برای همین شما کالاهایی می بینید که ممکن است تعجب هم بکنید. یعنی با قاچاق، کالاهای غیراسلامی وارد می شود. پس این یک زنجیره است که باید در مبادی ورودی از ورود هر گونه پوشاک جلوگیری شود. البته دسته ای از پوشاک هم به اصطلاح چمدانی وارد می شود و نمی توان کاری کرد.


با توجه به وظایفی که قانون حجاب و عفاف برای دستگاه شما تهیه کرده تا کنون چه برنامه هایی اجرا کردید؟

تا الان ما با کمک اتحادیه ها، نمایشگاه‌های حجاب و عفاف را برگزار کردیم و جلساتی هم داشتیم. اما چون ضعف قانون داریم باید مشکل را ریشه ای حل کنیم. در این زمینه خوشبختانه در حال حاضر وزارت فرهنگ و ارشاد به دنبال برند «شیما» است که طبق آن بر طراحی لباس نظارت می شود و این کمک بزرگی است.چند سالی می شود که وزارت ارشاد به دنبال طرح شیما است. شیما به معنای شناسه یکپارچه سازی مد و لباس ایرانی اسلامی است که برای توسعه فرهنگ و لباس ایرانی اسلامی طراحی شده است. طیق این طرح، هر طراح و تولیدکننده بعد از دریافت کد شیما باید نشان شیما را در درز قدی لباس، سمت راست بدوزد.متاسفانه طراحان لباس هیچ تشکلی ندارند تا مانند نظام پرستاری یا نظام مهندسی که از آنها حمایت شود یا اینکه تولیدکنندگان به عنوان مرجع به این تشکل مراجعه کنند.


درجلسه کارگروه عفاف و حجاب که در استانداری برگزار شد،‌ عنوان شد که بیشتر مشکلات بدحجابی به خاطر مسائل اقتصادی است. شما نمی توانید در زمینه کاهش قیمت پوشاک وارداتی نظارت کنید؟

این اصلا دست ما نیست چون همانطور که گفتم بیشتر کالاها به صورت قاچاق وارد می شود، پس در عمل نظارت قابل اجرا نیست. از طرف دیگر واردکننده به عنوان ذینفع، قیمت گذاری را انجام می دهد که باید برای او هم مقرون به صرفه باشد. ماا در مورد کالاهای اساسی می توانیم اعمال نظر کنیم.


به نظر شما می توان دستوری مشکل حجاب و عفاف را حل کرد؟

در هیچ قانونی دستور کارگشا نیست ، بلکه نیاز به بستر سازی دارد که باید از سنین کودکی شروع شود. در تمام دنیا برای انجام یک کار فرهنگی 10 تا 30 سال زمان نیاز است. اگر نسل امروز ما نسبت به مسائل حجاب و عفاف بی توجه تر شدند باید کار فرهنگی کرد و از مدرسه هم شروع کرد تا جوانان آینده با فرهنگ اسلامی ایرانی مانوس تر شوند. الان دستگاه هایی مسئول فرهنگ سازی هستند اگر آنها به وظایف خود خوب عمل کنند می توان از طریق فرهنگسازی مشکل را حل کرد بدون اینکه نیازی به بگیر و ببند باشد.اینگونه مردم هم استقبال و همکاری بیشتری می کنند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    6 8
    حالا به هر دلیل غیرقانونی که وارد میشه ولی داره قانونی فروخته میشه. این رو که میشه جلو گرفت. نمیشه ها ها هاها ها ها
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
    2 1
    حالا این لباسها اگر هم مشکلی داشته باشند در جمع مهمانی پوشیده میشه و کسی که نمیتونه بااونا بیرون بیاد