۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰

بعد از حمید سمندریان و همزمان با فرارسیدن سالروز درگذشت زنده‌یاد محمود استادمحمد، دوباره کارت‌پستال ویژه‌ای به یاد این هنرمند منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کانون کارگردانان خانه تئاتر، کارت پستالی ویژه منتشر می‌کند که یک طرف آن تصویری از استادمحمد و طرف دیگرش یادداشتی کوتاه از عباس جوانمرد کارگردان پیشکسوت تئاتر منتشر شده است.

این کارت پستال جمعه شب، میان تماشاگران تمام سالن‌های تئاتر تهران پخش خواهد شد. تماشاگرانی که قرار است به یاد استادمحمد یک دقیقه سکوت خواهند کرد.

در این شب همچنین قرار شده پیام کوتاهی با صدای استدمحمد پخش شود که بخشی از نظرات او را درباره تئاتر منتقل می‌کند.

محمود استادمحمد، تئاتر را با بیژن مفید و از نمایش «شهر قصه» شروع کرد. نمایشی که در آن نقش خر خراط را بازی می‌کرد و با همان نقش در خاطره نسلی که بارها و بارها به تماشای «شهر قصه» می‌نشست جاودانه شد.

او بعد از جدایی از گروه بیژن مفید، به تنهایی راهی بندرعباس شد و آنجا یک گروه تئاتری راه انداخت. خودش درباره این جدایی گفته بود:‌ ««فقط می خواستم بروم و در تهران نباشم . جدایی از بیژن اصلا کار ساده ای نبود ولی نمی توانستم دیگر در تهران بمانم . رفتم بدون اینکه اصلا بدانم بندرعباس کجاست یا اینکه کسی را در بندرعباس داشته باشم یا اصلا موقعیت سفر را داشته باشم . به خانواده ام هم خبر ندادم چون اگر خانواده ام می دانستند که من می خواهم به سفر بروم اصلا نمی توانستند بپذیرند . من فقط 18 سالم بود . بندرعباس که رفتم ، آنجا ، با حسین احمدی نسب یک گروه تئاتر درست کردیم . نمایش « ریل » نوشته دولت آبادی را آنجا کار کردیم .»

او بعدها با بازگشت به تهران و تشکیل یک گروه تئاتری نمایش «آسیدکاظم» را به روی صحنه برد. نمایشی که به مدد عباس جوانمرد توانست به یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های آن زمان تبدیل شود.

بعد از انقلاب اما استادمحمد چند سالی روانه غربت شد. به کانادا رفت و آنجا «کافه مک ادم»‌را نوشت. نمایشنامه‌ای که راوی غربت خودش و آدم‌هایی مثل او بود. بعد از بازگشت به ایران اما دوباره فعالیت را از سر گرفت. نمایش‌هایی را به روی صحنه برد، در یک سریال بازی کرد و سایه مهربانی‌اش را بر سر علاقمندان جوان تئاتر گستراند.

با این حال بیماری سرطان دیگر از راه رسیده بود. بیماری که اگرچه می‌توانست از اراده و عشق استادمحمد به زندگی و تئاتر شکست بخورد، اما تحریم‌های اقتصادی و شرایطی که در دولت دهم به وجود آمد باعث شد، محمود استادمحمد برای همیشه از میان ما برود.

هنرمندی که دیگر به جایی برای آرامیدن رسیده بود.

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =