همزمان با سالروز درگذشت محمود استادمحمد، ویترین کتابفروشی‌ها شاهد انتشار دوباره آثار این بازیگر و کارگردان تئاتر هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشارات ققنوس، همزمان با رسیدن سه مرداد سالروز درگذشت محمود استاد محمد نمایشنامه‌های «آسید کاظم» و «کافه مک ادم» را منتشر کرده است. نمایشنامه‌هایی که استادمحمد با اجرای هر کدام از آن، شخصیت‌هایی نمایشی‌اش را در خاطره مخاطبانش جاودانه کرد.

این انتشارات همراه با نمایشنامه «آسیدکاظم» دو نمایشنامه « شب بیست و یکم» و « سپنج رنج و شکنج» را نیز منتشر کرده است. نمایشنامه‌هایی که حاصل سال‌های جوانی محمود استادمحمد است.

اما «کافه مک آدم» مربوط به دوران میانسالی این هنرمند است. او این نمایشنامه را بعد از انقلاب و در زمان مهاجرت به کانادا نوشت.

استادمحمد در مقدمه خود بر نمایشنامه «آسیدکاظم» مقدمه‌ای خواندنی درباره نمایش ایرانی نوشته است. آیین‌های نمایشی چون میر نوروزی، کین ایرج، سوگ سیاوش، کوسه برنشین، آتش افروز، ترنا و ... از جمله آیین‌های نمایشی هستند که استادمحمد در مقدمه خود به آنها می‌پردازد و این پرسش را مطرح می‌کند که این رسوم در طی گذشت زمان چه تغییرات و تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

او با روایت عین به عین ترنا بازی، نقشی مهم در ثبت و ماندگاری این رسم و بازی کهن قهوه‌خانه‌ای می‌کند و به تحلیل و بررسی آن می‌پرازد.

نشر ققنوس «آسیدکاظم و دونمایشنامه دیگر» را در ۱۸۹ صفحه و قیمت ۹۰۰۰ تومان و «کافه مک ادم» را در ۹۰ صفحه و قیمت ۶۰۰۰ تومان منتشر کرده است. 

57۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =