ایسنا نوشت:

این روزها اگر کالایی که قصد خرید آن را دارید در دسته‌بندی کالاهای فناوری اطلاعات قرار دارد به احتمال زیاد از دبی و یا سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد ایران شده‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ممکن است برای بسیاری این سوال ایجاد شود که چرا ورودی کالا از کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصا دبی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

رییس صنف فناوران رایانه در رابطه با این موضوع اعتقاد دارد: علت اصلی واردات کالا از دبی این است که این کشور بابت خروج و یا ورود کالا از تجار پولی دریافت نمی‌کند درحقیقت تعرفه مالیاتی معنای چندانی دارد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که سه درصد از تجار بابت ودیعه اخذ می‌شود و بعد از بازگشت این ودیعه به آن‌ها بازپرداخت می‌شود.

او ادامه داد: این موضوع باعث شده تا حجم بسیار زیادی از کالاها از این کشور وارد ایران شود. بسیاری از کسانی که از دبی محصولات را وارد می‌کنند در همان جا زندگی و شرکت خود را تاسیس کرده‌اند. تاسیس شرکت در دبی برای تجار ایرانی این سود را دارد که به راحتی بتوانند مبادلات مالی داشته باشند.

میرمهدی درباره مبدا ورود کالاهای فناوری اطلاعات به ایران گفت: در رابطه با این موضوع که واردات کالا بیشتر از کدام کشور به ایران صورت می گیرد، طبق اطلاعات ما اکثر محصولات به دبی صادر می‌شود حال بعضی این کالا را بصورت قانونی وارد کشور می‌کنند و بعضی دیگر از طریق لنج کالا را قاچاقی می آورند.

او با اشاره به اینکه تعرفه گمرکی بالا کمک به قاچاقچیان است اظهار کرد: اگر دقت داشته باشید متوجه خواهید شد که تمامی کشورهایی که قاچاق در آن‌جا معنا پیدا نمی‌کند تعرفه گمرکی بسیار پایینی دارند و یا عملا سود در کالای قاچاق را بی‌معنا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: البته در کنار واردات کالا از دبی باید به این نکته اشاره کنم که بعضی از کالاها از کشور‌هایی نظیر مالزی و چین نیز وارد کشور می‌شوند.

میرمهدی در رابطه با این موضوع که کشورهایی نظیر چین و مالزی تعرفه گمرکی دارند یا نه گفت: چنین کشورهایی معمولا برای تجار خود این ویژگی را بوجود آوردند که حتی بابت آوردن ارز به درون کشور برای آنان امتیازاتی ارائه می‌کنند.

به گزارش ایسنا در این بین کارشناسانی نیز معتقد هستند که باید آمار دقیق واردات کالاهای فناوری اطلاعات را از گمرک جویا شد.

آزاد معروفی - رییس کمیسیون ساماندهی بازار سازمان نظام صنفی رایانه کشور - در این باره گفت: در رابطه با اینکه کالاهای فناوری اطلاعات در ایران از مبدا کدام کشور وارد ایران می‌شود؛ باید اطلاعات دقیق را از گمرک بگیرید ولی به نظر من بیشتر اجناس فناوری اطلاعات در ایران از کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر امارات و عراق تامین می‌شود.

در هر صورت به نظر می‌رسد نرخ گمرکی بالا بازار قاچاقچیان را داغ کرده و سودهای کلانی را به جیب آن‌ها می‌ریزد. در این بین می‌توان گفت کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین حجم ورود کالاهای فناوری اطلاعات به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    9 3
    "کشورهای حوزه خلیج فارس مخصوصا دبی نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است" عزیز، دبی کشور نیست، کچل شدم از بس زیر هر پست زدم دبی کشور نیست. چرا بعضی ها انقدر گیجن؟
  • ساغشکی A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    6 1
    راست مگه، دوبی استان امارته در حد بندرعباس ولی از یک کشور با عرضه تر لاقل از ایران کلا واردات اول از چین هستش و کشور بعدی چین دوم یعنی تایوان و کشور بعدی چین سوم یعنی هنگ کنگ