ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای حمایت و توسعه این علم در نظر دارد به زودی چند مرکز مهندسی بافت و مهندسی ارگان در بدن حیوانات راه اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مسعود سلیمانی عضو کمیته فناوری و پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در باره راه اندازی و تجهیز مراکز مهندسی بافت برای تولید بافت در بدن حیوانات اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد تا به صورت همزمان دو یا سه مرکز را در حوزه مهندسی بافت و تولید بافت در بدن حیوانات تجهیز و حمایت کند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دکتر واسعی دبیر ستاد توسعه علوم سلول های بنیادی معاونت علمی و دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پس از بررسی و ارزیابی پروژه ها، طرح های برگزیده را در این مراکز اجرایی خواهند کرد.

سلیمانی با اشاره به سرعت پایین پیشرفت علمی در حوزه مهندسی بافت گفت: با توجه به گذشت حدود 25 سال از عمر حوزه علمی مهندسی بافت، اما همچنان سرعت پیشرفت و کاربرد آن بسیار اندک بوده است و موفقیت در تولید و استفاده از بافت های کارا و مناسب برای بافت آسیب دیده در شرایط خارج از آزمایشگاه، بسیار محدود است. لازم به توضیح است که بیشترین بافت های تولید شده؛ بافت استخوانی، پوست و غضروف است که پژوهش های بسیاری بر روی آن انجام شده و پس از طی مراحل کارآزمایی بالینی تقریبا به مرحله تجاری سازی رسیده است. اکنون در این زمینه در مرحله کارآزمایی بالینی فاز 4 قرار داریم.

وی تصریح کرد: در کشور ما نیز کارآزمایی بالینی مهندسی بافت تقریبا از حدود پنج، شش سال قبل مطرح شده و البته سرعت پیشرفت آن بسیار کند بوده است. یکی از اصلی ترین دلایل این کندی پیشرفت نیز سرمایه گذاری کم در این حوزه است.

سلیمانی همچنین گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع و نیاز به تدوین استانداردهای لازم توسط وزارت بهداشت و درمان، تاکنون بخش خصوصی در این حوزه بصورت عملیاتی وارد نشده و به همین دلیل سرعت انجام پروژه ها نیز کاهش یافته است.

 

راه اندازی پنج مرکز پیوند مغز استخوان جدید

عضو کمیته فناوری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی خاطر نشان کرد: در بحث پیوند سلولهای بنیادی مغز استخوان در درمان بیماران مبتلا به انواع بدخیمی های خونی با حمایت ستاد توسعه فناوری سلولهای بنیادی پنج مرکز پیوند مغز استخوان تجهیز و راه اندازی شده یا در حال راه اندازی است که این موضوع گام بسیار مهم و تاثیر گذار در درمان بیماران سرطان خون و بدخیمی های خونی محسوب می شود.

سلیمانی همچنین ابراز کرد: موضوع استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آسیب های نخاعی، استخوانی، غضروفی، پوستی، قلبی و کبدی در کشور در کار آزمایی بالینی فاز 2و 3 قرار گرفته و دوره رشد خود را می گذارند اما به این نکته نیز توجه داشته باشیم که بخش های پژوهشی نیز در این زمینه باید فعال تر شوند.

دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به این موضوع که ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی بخش های پژوهشی را فعال نگه داشته و از محققان این حوزه حمایت می کند گفت: در حوزه سلول های بنیادی باید همچنان کارهای پژوهشی بیشتری انجام شود و بودجه ستاد نیز جهت حمایت های مدون در سال های آینده در این بخش افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه عملکرد سیستم بدن بسیار هوشمندانه و پیچیده است استفاده از سلول ها درتولید بافتهای بدن با استفاده از فناوری مهندسی بافت کار مشکلی است و پیچیدگی های ذاتی بسیاری دارد. این امر بدون استفاده از فاکتورهای رشد و انجام مداخلات ژنتیکی امکان پذیر نیست. بدین منظور اخیرا دانشمندان برای رفع این مشکل اقدام به تولید بافت های بدن انسان در موجودات دیگر کرده اند به طوری که جدیدترین نتایج به دست آمده بیانگر آن است که می توان بافتهای قلبی و کبدی انسان را با تمام ویژگی های منحصر به فرد خود در بدن خوک تولید کرد.

سلیمانی در ادامه گفت: با توجه به پیشرفت های اخیر در مهندسی بافت، امکان برآورده کردن آرزوی دیرینه انسان مبنی بر تولید بافت ها و لوازم یدکی انسانی برای افراد امری شدنی است تا در صورت آسیب هر بافت بتوان آنها را ترمیم یا جایگزین کرد. این امر با نزدیک شدن علوم پزشکی و علوم مهندسی در حال شکل گیری است و با استفاده از روش های مهندسی سلول می توان سلول های بنیادی را کشت و بافت بدن را شبیه سازی کرد.

 

120 میلیارد دلار گردش مالی سلول درمانی

عضو کمیته فناوری ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی در باره روش های نوین سلول درمانی در دنیا و ایران نیز اظهار کرد: فعالیت های کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی از حدود ده سال پیش در دنیا شروع شده است و در حال حاضر نیز در فاز 3 و 4 کارآزمایی بالینی قرار دارد. بر همین اساس بین سال های 2014 - 2018 در کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور، مالزی و تایلند حدود 120 میلیارد دلار گردش مالی در حوزه سلول های بنیادی برآورد شده و این نشانگر اهمیت بسیار بالای موضوع است.

وی افزود: در کشور آمریکا نیز طبق اسناد، نزدیک به سه هزار کارآزمایی بالینی در زمینه سلول درمانی انجام می شود که این خود موکد اهمیت بحث سلول درمانی در کشورهای دیگر در زمینه علمی است.

 

تجاری سازی لوازم یدکی انسانی

وی همچنین ابراز کرد: در نقشه جامع علمی دنیا مقرر شده است تا سال 2020 باید لوازم یدکی انسانی تجاری سازی شود و تمامی بیماری های صعب العلاج از جمله سرطان با روش های نوین مهندسی بافت و ژن درمانی درمان شوند.

دانشیار گروه هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اهمیت موضوع ژن درمانی به عنوان یک امر کلیدی و حیاتی اظهار کرد: به همین منظور تمامی مراکز ژن درمانی که در دنیا فعال هستند یک بخش ویژه بسیار فعال در حوزه سلول های بنیادی به عنوان حامل مواد ژنتیکی دارا هستند.

سلیمانی در پایان توضیح داد: در ژن درمانی، با استفاده از انتقال ژن سالم و جایگزینی آن به جای ژن معیوب در سلولهای بنیادی می توان سلولهای سرطانی را از بین برده یا نقصی از بدن را که به صورت مادرزادی وجود داشته است ترمیم کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =