ایسنا نوشت:

 حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی در پی اختلافات بسیار بالاخره برهم صالح و فؤاد معصوم را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق نامزد کرد.

به گزارش  پایگاه خبری ایلاف، ملا بختیار، از مسئولان دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق یکشنبه‌ شب اعلام کرد: دو روز پس از مذاکراتی که در خصوص معرفی کاندیداهای اتحادیه میهنی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری صورت گرفت ما در نهایت تصمیم گرفتیم تا فؤاد معصوم رئیس اولین پارلمان عراق پس از سقوط نظام صدام و برهم صالح معاون نخست‌وزیر عراق و نخست‌وزیر پیشین اقلیم کردستان را برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کاندیدا کنیم.

اعلام کاندیداتور برهم صالح و فؤاد معصوم در روز یکشنبه به عنوان آخرین مهلتی که ریاست پارلمان عراق تعیین کرده بود، صورت گرفت.

به نظر می‌رسد که جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق که دوران ریاستش پایان یافته است پس از اینکه از آلمان به عراق برگشت به اختلافات رهبران حزب خود در خصوص کاندیداها برای جانشینی‌اش در ریاست جمهوری عراق پایان داده است.

ظرف دو هفته گذشته اختلافاتی میان اعضای اتحادیه میهنی کردستان در خصوص معرفی نامزدها برای تعیین جانشین جلال طالبانی رخ داد چرا که در آغاز توافق شد تا برهم صالح و عمر فتاح برای تصدی این پست کاندیدا شوند اما اختلافات در خصوص آن باعث شد تا نامزد دیگری که همان فؤاد معصوم است معرفی شود و مشخص است که جلال طالبانی که ترجیح می‌دهد یک شخص جوان تصدی این پست را برعهده داشته باشد با کاندیداتوری برهم صالح موافقت کرده است.

نامزدهایی دیگر که کرد نیستند

این در حالی‌ است که علاوه بر این دو نامزد، شش نفر دیگر برای تصدی پست ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند که کرد نیستند و این علی‌رغم این است که پست ریاست‌جمهوری متعلق به کردهاست.

مهدی حافظ، وزیر سابق برنامه‌ریزی و شاکر کتاب از ائتلاف عراق و حنان فتلاوی از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی و رحاب ظاهر فعال حقوق زنان که در آلمان مقیم است و همچنین احمد عبادی مشاور حقوقی و حسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات سال 2010 کسانی هستند که خود را برای تصدی پست ریاست جمهوری کاندیدا کرده‌اند.

بر اساس توافق‌های سیاسی و سهمیه‌بندی‌های طایفه‌های و نژادی که میان احزاب و گروه‌های عراقی صورت گرفته است پست ریاست جمهوری متعلق به ائتلاف کردستان است.

دو نامزد تصدی پست دو معاون رئیس‌جمهور

از سوی دیگر، ائتلاف گروه‌های ملی که نماینده اهل تسنن است اسامه نجیفی رهبر ائتلاف متحدون و رئیس سابق پارلمان را برای تصدی پست معاون رئیس جمهوری کاندیدا کرد.

همچنین ترکمان‌ها فوزی اکرم ترزی از نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر را برای تصدی پست معاون دوم رئیس جمهور نامزد کرده‌اند.

زندگینامه دو نامزد کرد که یکی از آن‌ها جانشین طالبانی خواهد شد به شرح ذیل است:

برهم صالح:

دکتر برهم احمد صالح در سال 1960 در سلیمانیه کردستان عراق متولد شد. وی در اواخر سال 1976 به اتحادیه میهنی کردستان پیوست. برهم صالح در سال 1979 توسط نظام سابق دو بار به اتهام عضویت در جنبش ملی کردها بازداشت شد و 43 روز را در بازداشتگاه‌ها در مرکز ویژه بازجویی در کرکوک به سر برد و در داخل زندان مورد انواع شکنجه‌ها قرار گرفت.

وی به محض آزادی از زندان به تحصیلات خود ادامه داد و پس از مدتی عراق را برای سفر به انگلیس ترک کرد چرا که تحت پیگرد قرار داشت.

وی از اوایل دهه 80 یکی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان در اروپا و مسئول روابط خارجه اتحادیه میهنی در لندن شد. او در کنار مبارزات سیاسی خود به تحصیل پرداخت و لیسانس مهندسی شهرسازی در سال 1983 را از دانشگاه کاردیف انگلیس گرفت، سپس مدرک دکترا را در رشته آمار در سال 1987 از دانشگاه لیورپول انگلیس گرفت.

وی از ژانویه سال 2001 تا اواسط سال 2004 تصدی پست نخست‌وزیر اقلیم کردستان را برعهده داشت و دست به تلاش‌های بسیاری برای بهبود اوضاع معیشتی مردم اقلیم کردستان زد و طرح‌هایی را برای توسعه اقلیم کردستان ارائه داد که رضایت مردم کردستان را جلب کرد. پس از سقوط نظام سابق در بهار سال 2003 وی به عنوان معاون نخست‌وزیر در دولت موقت عراق در نیمه دوم سال 2004 و وزیر برنامه‌ریزی در دولت انتقالی در سال 2005 و معاون نخست‌وزیر در دولت منتخب عراق (دولت نوری مالکی) انتخاب شد. برهم صالح همچنین ریاست دولت اقلیم کردستان را که در سال 2009 تشکیل شد بر عهده داشت.

برهم صالح از روابط منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای برخوردار است چرا که وی یک سیاست‌مدار میانه‌رو بوده و روابط خوبی با تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در کشور دارد.

 ؤاد معصوم:

وی یک شخصیت سیاسی و آکادمیک است که به میانه‌روی معروف بوده و از اختلافات با فراکسیون‌ها و احزاب اجتناب می‌کند و روابط خوبی با جریان‌های سیاسی، اجتماعی و دینی بویژه با مرجعیت‌های دینی دارد اما این روابط مبتنی بر رویکردهای دینی یا سیاسی و نژادی نیست.

وی مدرک دکترا را در فلسفه اسلامی از دانشگاه الازهر در سال 1975 بدست آورد.

معصوم به عنوان یکی از استادان پیشین دانشکده ادبیات دانشگاه بصره فعالیت کرد و نخستین نخست‌وزیر دولت کردستان در اوایل دهه‌های 90 بود. وی پس از سقوط نظام سابق در سال 2003، به عنوان اولین رئیس پارلمان عراق انتخاب شد.

وی یکی از مؤسسان اتحادیه میهنی کردستان در سال 1975 بوده و سپس ریاست ائتلاف کردستان را در پارلمان عراق برعهده گرفت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    2 2
    وزن برهم صالح سنگینتره
  • کرمانشاه DK ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    2 3
    دکتر برهم یک مدیر به تمام معنا و انسانی شریف است امیدواریم که ایشان به این پست برسند تا هر چه بیشتر بتواند از این کانال به کزدستان خدمت کند