مهر نوشت:

رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با اشاره به اشکالات طرح فعالیت احزاب که بررسی آن در مجلس شورای اسلامی متوقف شد گفت: در این طرح آنجایی که برای صدور مجوز گرفتن است به شدت قوانین سخت گیرانه وضع کرده و آنجایی که بحث انحلال به میان می آید به شدت آسانگیرانه است.
مصطفی کواکبیان با اشاره به طرح فعالیت احزاب گفت: طرحی که در دستور کار مجلس قرار گرفته بود سه نکته مثبت دارد و اولین ویژگی مثبت آن این است که دو نفر از نمایندگان منتخب احزاب ملی و یک نفر از احزاب استانی برای عضویت در کمیسیون ماده 10 احزاب در نظر گرفته شده اند؛ چراکه در گذشته احزاب نماینده ای در کمیسیون ماده 10 نداشتند.

بخشهایی از سخنان کواکبیان:
-تقسیم بندی و ساماندهی احزاب کشور از دیگر ویژگی های مثبت طرح مجلس است. امروز بیش از 330 حزب در کشور وجود دارد که باید این احزاب نظم پیدا می کرد و در این طرح، احزاب به دو دسته ملی و استانی تقسیم شده است لذا ساماندهی به احزاب موجود یکی از جنبه های مثبت این طرح است.

-یارانه احزاب قبلا در قانون احزاب وجود نداشت اما در طرح جدید پیش بینی شده که در بودجه سنواتی دولت یارانه ای برای احزاب در نظر گرفته شود که این موضوع در همه جای دنیا نیز مرسوم است.
-در کنار این ویژگی های مثبت 10 نکته منفی هم در این طرح دیده می شود که معتقدیم قانون فعلی تغییری نکند بهتر است.

-در طول این طرح سازوکاری برای حضور احزاب در عرصه تصمیم سازی به عنوان قدرت سیاسی در نظر گرفته نشده است و تنها گفته شده احزاب می توانند از لیست ها حمایت کنند و این مسئله تاکنون وجود داشته و موضوع جدیدی نیست.

-در این طرح برای احزاب در انتخابات جز برای بازار گرم کردن نقش دیگری نمی بینیم؛ حتی در کشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق و ترکیه انتخابات شان بر پایه احزاب است. تا کی می خواهیم احزاب فقط برای بازار گرمی در انتخابات باشند و درون پارلمان جایگاهی نداشته باشند.


-در طرح فعالیت احزاب رویکرد ایجابی نسبت به توسعه سیاسی و فعالیت سیاسی احزاب وجود ندارد، در این طرح آنجایی که برای صدور مجوز است به شدت قوانین سخت گیرانه وضع شده و آنجایی که بحث انحلال به میان می آید به شدت آسان گیرانه است.

-نباید برای صدور مجوز خیلی سخت گیری شود، مثلا آمده اند برای صدور مجوز شرط های محدود کننده همچون داشتن مدرک کارشناسی و شرط سن گذاشته اند.

-در ماده 4 طرح مجلس گفته شده کمیسیون ماده 10 پرونده حزب خاطی را بررسی و حکم لازم را در مورد آن حزب صادر می کند و بعد پرونده را به مراجع قضایی ارجاع می دهد؛ چه اشکالی دارد که نماینده حزب خاطی هم بیاید از خودش دفاع کند. باید اجازه داده شود در جلسه کمیسیون ماده 10 نماینده حزب هم حضور داشته باشد تا تصمیم عادلانه گرفته شود.

-چرا نباید هیات منصفه سیاسی در قانون احزاب تعریف شود؟ همانطور که هیات منصفه مطبوعاتی داریم باید در قانون احزاب نیز جرم سیاسی و امنیتی تعریف و برای آن هیات منصفه سیاسی درنظر گرفته شود .

-در طرح کمیسیون شوراها هیچ رد پایی از خانه احزاب وجود ندارد. خانه احزاب یک واقعیت است و برای آنکه احزاب ساماندهی شود لازم است تشکیل شود. لذا باید ساز و کار خانه احزاب در این طرح دیده می شد.

-اگر یک عده آمدند به هر دلیلی از امکانات دولتی استفاده کردند و یک جریان سیاسی تشکیل دادند چه اقدامی برای مقابله با این کار انجام می گیرد؟ باید برای جلوگیری از این موضوع سازوکاری در طرح دیده می شد. برای ما فرق نمی کند دولت اصلاح طلب، اصولگرا یا اعتدالگرا باشد؛ این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد که برای تشکیل احزاب نباید از امکانات دولتی استفاده شود.

-باید بپذیریم نوعی حمایت از احزاب در فعالیت های وزارت کشور باید وجود داشته باشد چرا که در وزارت ارشاد اداره ای به نام اداره حمایت مطبوعات وجود دارد؛ وزارت کشور هم متولی توسعه سیاسی است و باید بطور قانونی از فعالیت احزاب حمایت کند.

-اعتقاد ما این است که یک حزب با مشورت وزارت خارجه می تواند با احزاب خارج از کشور ارتباط داشته باشد.

-در این طرح آمده است که صداو سیما می تواند برای اعلام مواضع و برنامه های احزاب اخبار آنان را پخش کند و برای آنان وقت بگذارد. اگر صداوسیما این کار را نکرد چه؟ به صرف اینکه بگوییم صداو سیما اخبار احزاب را پخش کند کافی نیست و باید الزامات قانونی آن نیز در این طرح می آمد و این فقط در حد یک توصیه است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عادل IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    5 2
    اميدوارم يک قانون شفاف و کارا درخصوص احزاب تهيه و تصويب بشه خلائی که ساليان سال پرنشده و يکی از اساسی ترين مشکلات ايران درطول تاريخ می باشد....