روحانی: نخبگان باید در تصمیم های راهبردی کشور حضور فعالی داشته باشند

رییس جمهوری بر تاکید اینکه نخبگان باید درتصمیم های راهبردی کشور حضور فعالی داشته باشند، گفت: دولت باید از نظرات نخبگان استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه یکشنبه در دیدار جمعی از نخبگان جوان کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری افزود: دولت تدبیر و امید برای اتصال فکر نخبگان با مدیریت کشور و تصمیم های راهبردی مسئولیت دارد.

به گزارش ايرنا وی گفت: ˈدولت تدبیر و امید برای پیوند فکر نخبگان با مدیریت و تصمیم های راهبردی و همچنین کار نخبگان و فناوران با تولید و همه بخش های کشور، مسوولیت دارد.ˈ

رییس جمهوری با بیان اینکه ما همه عضو یک ملتیم و به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم، افزود: همه از یک جامعه انقلابی هستیم؛ به انقلاب اسلامی و به آینده روشن و خوبمان افتخار می کنیم.

روحانی ادامه داد: باید همه دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم و به آینده پیش رو امیدوار باشیم. 

رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه بدون امید و تدیبر مشکلات حل نمی شود، گفت: باید برای حل مشکلات، تدبیر و برنامه ریزی داشته باشیم. 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نباید پیوند نخبگان، فن آوران، کارآفرینان و اندیشمندان با جامعه علمی قطع شود، افزود: فکر نکنیم چون نخبه هستیم، مدرک گرفته ایم و در دانشگاه پرآوازه ای تحصیل کرده ایم بنابراین از علم آموزی بی نیازیم بلکه باید تا پایان عمر به فراگیری علم مشغول باشیم. 

رییس دولت یازدهم خطاب به نخبگان کشور با تاکید بر اینکه باید به تحقیقات و آثار نخبگان سایر کشورها متصل باشیم، گفت: همچنین باید ضمن پیوند با جامعه مولد کشور، توانایی تولید علم نیز داشته باشیم. 

روحانی تاکید کرد که در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و سایر بخش ها نیز باید آثار نخبگی مشهود و ملموس باشد. 

وی همچنین افزود: دولت نیازمند تلاش نخبگان در تمام عرصه ها است.

رییس دولت یازدهم، نخبه گرایی را نه تنها استعداد برتر بلکه تاثیرگذاران برتر دانست و افزود: استعداد برتر باید به نخبه تبدیل و نخبه نیز به تاثیرگذارترین ها تبدیل شود. 

رییس قوه مجریه با بیان اینکه دولت تدبیر و امید به جوانان بویژه جوانان نخبگان امید دارد، ادامه داد: تدبیر دولت آن است که همه ملت هم دل با هم، برای نجات اقتصاد، اخلاق و بهبود زندگی تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقق این مهم امکان پذیر است، افزود: ما از کشور های منطقه که امروز در برخی زمینه ها نمره بالاتری دارند و حتی از کشور های پیشرفته یا مترقی کمتر و پایین تر نیستیم. 

وی گفت: استعداد برتر در این جامعه فراوان است، تاکید کرد: باید بتوانیم از این بستر به درستی بهره بگیریم. 

وی با بیان اینکه نباید به این موضوع فکر کنیم که برخی از نخبگان از کشور رفته اند، افزود: باید در این اندیشه باشیم از نخبه هایی که در کشور حضور دارند، بیشتر استفاده کنیم؛ البته باید با برنامه ریزی، توان جلب و جذب نخبگانی که از کشور رفته اند را داشته باشیم.رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه نخبگان جامعه باید احساس کنند، مشکلات جامعه و کشور مشکلات آنها و همه مردم است، افزود: امروز ما در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی و داخلی، مسایل فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست، دارای مشکلاتی هستیم و باید در مسیر حل مشکلات و پیشرفت کشور تلاش کنیم و بدانیم که توسعه کشور به نفع همگان است.

روحانی به آثار معضلاتی نظیر ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه و گسترش فساد و مشکل اخلاقی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر ریزگردها آسمان کشورمان را در برگیرد، اگر دریاچه ای خشک شود و مشکلات اخلاقی یا بیماری های مسری در کشور شیوع پیدا کند، آثار و عوارض آن بر همه مردم اعم از نخبه یا غیرنخبه تاثیر می گذارد. 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فلسفه شب قدر و رقم زدن تقدیر انسان در این شب، گفت: در این شب ما باید تصمیم بگیریم، شب قدر و تقدیر را ما می سازیم، باید خودمان سرنوشت آینده خود را تقدیر کنیم. 

روحانی با تاکید بر اینکه دولت قدرتمند نمی تواند مسایل را حل کند بلکه این جامعه قدرتمند است که می تواند مشکلات بسیار پیچیده کشور را مرتفع کند، گفت: هیچکس به تنهایی نمی تواند مسایل جمعی و جامعه را حل کند و این مهم نیازمند اتحاد، وحدت، مشارکت و در کنار هم قرار گرفتن همه اعضای ملت است و این حضور می تواند، آینده کشور را بسازد. 

در ابتدای این مراسم، «زهرا عزیزی» به نمایندگی از بخش کارآفرینی، بر بسترسازی و ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از مهاجرت و بازگشتن ایرانیان فرهیخته به کشور برای توسعه همه جانبه تاکید کرد. 

عزیزی، خواستار ترویج اخلاق حرفه ای و مبارزه با فساد در دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص نیروی انسانی و بهره وری بیشتر سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی شد. 

سپس «محسن رهنورد» فرزند شهید محمد رهنورد، برگزیده جشنواره خوارزمی به نمایندگی از نخبگان شاهد و ایثارگر از توجه دولت به نخبگان برای دستیابی به اهداف کلان کشور و اقتصاد مقاومتی قدردانی کرد و گفت: بدون تردید حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان کوچک اما فنی نگر می تواند در ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی که نیاز جامعه است، منشا اثر باشد. 

«یاسر موحدی» دیگر سخنران این مراسم بود که به نمایندگی از بخش های علمی در حوزه هوا _ فضا، دستاوردهای کشور در این حوزه را با توجه به سرمایه گذاری و آینده نگری های انجام شده در حوزه اجرا، انجام کارگروهی و دستیابی به فناوری های (High-tech) قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: در حوزه هوا _ فضا با وجود تلاش قدرت ها توانسته ایم از علم فراتر رفته و به فناوری برسیم و امیدواریم با برنامه ریزی در دولت تدبیر و امید به اهداف سند چشم انداز 20 ساله دست یابیم. 

«نیما رضایی» پزشک نخبه عضو بنیاد نخبگان، ضمن قدردانی از رییس جمهوری و وزیر بهداشت به خاطر اجرای طرح تحول نظام سلامت و بیمه همگانی که موجب دمیده شدن روح امید در جامعه شده است، به ضرورت تربیت و ارتقای تحصیلی فرزندان این مرز و بوم در حوزه های مختلف، انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی اشاره کرد و خواستار استفاده از ظرفیت فکری نخبگان در اداره کشور شد. 

«بهاره آروین» آخرین سخنران این دیدار بود که به نمایندگی از نخبگان در حوزه علوم انسانی، از اتخاذ سیاست های افراطی و یک جانبه و یک شبه در حوزه های مختلف در سال های اخیر انتقاد کرد. 

این نخبه جوان با بیان اینکه نباید هر تحول، آرزو و خواسته ای را از دولت درخواست کرد، گفت: بهبود امور و جبران خرابی های گذشته، تنها با حضور همه جوانان و نخبگان کشور امکان پذیر است و دولت نیز باید با حمایت و بسترسازی، زمینه فعالیت مردم را فراهم آورد. در دیدار امشب نخبگان جوان با رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان، رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، محمدرضا صادق مشاور رییس جمهوری و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری نیز حضور داشتند. 

 

1724

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رتبه برتر کنکور IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    5 3
    تا کی می خواهید فقط شعار بدهید؟
  • ایرانی IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    3 3
    آمار نخبگان حاضر در دولت چند تاست؟