نظر هاشمی رفسنجانی درباره موج تنفر از صهیونیستها /روایتی از تاثیر ادبیات کمونیستی بر انقلابیون

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابتکار امام راحل برای نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان ˈ روز جهانی قدسˈ، بر اهمیت حضور امسال مسلمانان در این مراسم تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی صبح روزیکشنبه در دیدار جمعی از کارآفرینان برتر کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسا، مسوولان و مدیران نهادهای مرتبط با کارآفرینی، با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت علی ابن ابیطالب (ع) افزود:آن حضرت شخصیت دوم جهان اسلام و دنیا هستند هر چندبا شمشیر جهالت خوارج افراطی به شهادت رسیدند اما اندیشه های ایشان چون خورشید همیشه تابنده است و خواهد بود.

وی بمباران غزه و اقدامات وحشیانه و تجاوزگرانه گروه خشن داعش در عراق به نام اسلام را از دیگر مصیبت های مسلمانان در این روزها دانست و اظهار داشت: مردم غزه به ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی گناه که سال ها در محاصره صهیونیست ها بودند از جهات مختلف زمینی و هوایی و با انواع سلاح های نظامی مورد حمله های سبعانه قرار می گیرند و این در حالی است که مجامع مدعی حقوق بشری، سکوت کرده اند و حتّی گاه وقیحانه هم حمایت می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری شکست های مکرری که در گذشته ارتش تا بن دندان مسلح رژیم اشغالگر قدس در مقابل گروه های مقاومت و جهادی مفتضحانه پذیرفته است،گفت: این بار نیز این رژیم تجاوزگر و غاصب نهایتاً به هدف خود نمی رسد و با شکستی دیگر مفتضح تر می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه کارآفرینی یک واقعیت و ضرورت در جامعه بشری؛ به خصوص ایران است، اظهار داشت: ایران مجموعه عظیمی از استعدادهای نیروی انسانی است که خیلی ها در کشورهای دیگر مسوولیت های حساس و مهم دارند ولی در داخل کشور به خاطر مجموعه ای از عوامل منفی، از آنها استفاده درست نمی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکیدبراینکه آسان ترین و بهترین راه پیشرفت کشور،کارآفرینی توسط مردم است،خاطر نشان کرد: نخبگان اقتصادی زیادی درکشور داریم که اگر میدان کار و فعالیت پیدا کنند،شاهد پیشرفت روز افزون و همه جانبه ایران اسلامی خواهیم بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به بیان مشکلات و معضلات تاریخی جوامع مسلمان به خصوص ایران در راه سرمایه گذاری پرداخت و گفت: متأسفانه جریانی که در تاریخ اسلام در مخالفت با کارآفرینی وجود داشته و دارد و ائمه و معصومین(ع) ما به شدت با آن به مخالفت می پرداختند، عامل مهمی در جلوگیری از کارآفرینی است.

وی با ذکر روایتی از پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی(ع) در برخورد با گروهی که زهد و عبادت را جایگزین کار و فعالیت می کردند و خود را ˈرجال الحق ˈمی نامیدند، افزود: به لحاظ فرهنگ دینی و اسلامی، کاری بهتر از اداره زندگی، تأمین مایحتاج خانواده و کمک به نیازمندان نیست و شواهد و مصادیق فراوانی از زندگی بزرگان دین و احترام آنها به کارگران و کسانی که برای لقمه حلال تلاش می کنند، وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقررات دست و پاگیر دولتی را از دیگر عوامل مشکل آفرین برای کارآفرینان خواند و گفت:دولت باید با حذف گردنه های سخت و ساده تر کردن راهکارها و مقررات به کارآفرینان کمک کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه در حال حاضر، کارآفرینی یکی از بهترین عبادت هاست، اظهارداشت: همان طور که از قدیم گفته اند، به جای ماهی،تور ماهیگیری به افراد بدهید تا با احساس استقلال فکر نکنند که جیره خور دیگران هستند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ایران سرشار از سرمایه های خفته و استعدادهای طبیعی و انسانی است،خاطر نشان کرد: هم اکنون هزاران طرح و ایده در دانشگاه ها مسکوت مانده اندکه اگر اجرایی شوند،باعث افزایش اشتغال زایی و رونق تولید در کشور می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری به دو نوع حکومت در جهان غرب و مالکیت در کشورهای مختلف اشاره و تصریح کرد: در نظام کاپیتالیستی ، مالکیت در دست مردم است و عمده اشتغال را خود ایجاد می کنند. در نظام کمونیستی،مالکیت با دولت است و همه مردم مزد بگیر دولتند اما در اسلام اقتصاد معتدل داریم،یعنی مالکیت برخی امور دست دولت و برخی دیگر دست مردم است و به تبع آن ایجاد شغل هم به نسبت توسط دولت و مردم است.

ایت الله هاشمی رفسنجانی با بیان تأثیر ادبیات کمونیستی بر انقلابیون دوران مبارزه گفت:اوایل پیروزی انقلاب براساس این ادبیات و احساسات پرشور انقلابی،سپردن کارها و نهادهای دولتی به مردم و بخش خصوصی را انحراف از انقلاب می دانستند.

وی به جلسات خبرگان قانون اساسی و تصویب اصل 44 اشاره کرد و افزود: با آینده نگری بعضی از اعضا، صدر و ذیل این اصل به گونه ای تدوین شد که به تصریح قانون اساسی،وقتی تصدی ها مانع رونق اقتصادی شوند، اصلاح خواهند شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام،به تدوین سیاست های کلی سند چشم انداز 20 ساله نظام و اصلاح اصل 44 قانون اساسی پرداخت و گفت: دانش محوری توسعه، توجه به سرمایه ها و امکانات مردم از ویژگی های مصوبات مجمع در این باره است که از سوی رهبری نظام تأیید و ابلاغ نیز شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از رویکرد دولت سابق در عدم توجه به سیاست های کلی افزود:اگر درست عمل می شد، ما در رهایی اقتصاد از درآمدهای نفت و همچنین کم کردن تصدی گری های دولت به موفقیت های خوبی می رسیدیم، ولی نه تنها به اهداف افق سند توسعه 20 ساله نرسیدیم بلکه به صراحت مسؤولان مربوطه در خیلی از بخش ها عقب افتادیم.

وی تفکر مذموم بودن وجود سرمایه در دست بخش خصوصی را یک اندیشه انحرافی در اسلام و حتی در انقلاب اسلامی خواند و گفت: باید سرمایه های مشروع در خدمت توسعه و اشتغال باشد تا کارگران با استفاده از آن هم امرار معاش کنند و هم کشور را به سوی پیشرفت ببرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری دربخش پایانی سخنان خویش کارآفرینان را انسان های شریف و قابل احترام دانست و گفت که آنها به رغم نامهربانی ها به کار خویش ادامه دادند و نگذاشتند اقتصاد کشور بیش از این دچار رکود شود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيد رسول مصطفوي IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    16 2
    سلام خبر آنلاين از غزه چه خبر؟ از كودكان بي گناه شهيدش از مادران داغدار آيا خبر داري؟ ظاهرا كه نمي داني وگر نه بخاطر انسانيت هم كه بود در گوشه كوچكي از صفحه بزرگ خبري خود آنرا مي نوشتي.التماس دعا