ایسنا نوشت:

یک منبع آگاه کرد با بیان اینکه بازگشت جلال طالبانی به کردستان در برتری هیچ یک از نامزدها تاثیر نخواهد داشت، اعلام کرد که مخالفت عمده طالبانی با کاندیداتوری برهم صالح، باعث شده است تا شانس فواد معصوم برای ریاست جمهوری بیشتر شود.

 یکی از رهبران برجسته کرد در زمینه مذاکرات فراکسیون‌های سیاسی در خصوص تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: بازگشت جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق باعث نخواهد شد که کفه یکی از چهار نامزد کرد برای تصدی پست ریاست جمهوری در برابر سه نامزد دیگر سنگین تر شود که این مساله بنا به دلایل مختلفی است که از جمله آن درگیری‌ها در داخل دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان است و این اختلافات به حدی رسیده است که جلال طالبانی با توجه به اوضاع جسمانی‌اش وارد این اختلافات شود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: اما هیرو ابراهیم احمد، همسر جلال طالبانی در این امور به ایفای نقش می‌پردازد و کردها باید براساس مهلتی که ریاست پارلمان تعیین کرده است تا امروز (یکشنبه) نامزد خود را معرفی کنند.

این منبع در خصوص نشست‌ها و مواضع اتحادیه میهنی کردستان در خصوص ریاست جمهوری اعلام کرد: دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان به صورت نهایی نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک را که از سوی همسر طالبانی حمایت می‌شود، کنار زده است چرا مشخص شد که وی مدارک کاندیداتوری خود را بدون موافقت دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان ارائه داده است و همچنین از طریق یکی دیگر از رهبران کرد، با نوری مالکی، نخست وزیر عراق هماهنگی‌هایی داشته است.

وی افزود: به دلیل عدم موافقت همسر جلال طالبانی، برهم صالح، نامزدی که شانس زیادی داشت، کنار زده شد.

این امر راه را در مقابل فواد معصوم، رئیس فراکسیون ائتلاف کردستان در پارلمان عراق و عدنان المفتی، دو نامزد دیگر باز کرد.

از سوی دیگر، یک منبع در اتحادیه میهنی کردستان در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: این حزب رسما پیشنهادی به ریاست اقلیم کردستان ارائه داده است که براساس آن این حزب در مقابل عرب‌ها از پست ریاست‌جمهوری صرف نظر کند و در مقابل بغداد، کنترل کردها بر مناطق مورد مناقشه را به رسمیت بشناسد.

وی گفت: رهبران سیاسی در کردستان این پیشنهاد را مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که فراکسیون‌های کردستان با آن موافقت کنند، این پیشنهاد به بغداد تقدیم می‌شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =