فلاحت‌پیشه:آمریکا می‌خواست ایران هزینه توافق جامع رابپردازد/دلواپس‌ها در حاشیه تصمیم‌گیری هستند

نماینده سابق مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می گوید دولت اوباما به دنبال رسیدن به توافق جامع بود تا آن را پیروزی دیپلماتیک نشان دهد.

حشمت الله فلاحیت پیشه در گفتگو با خبرآنلاین در ارزیابی از روند مذاکرات وین6 و استقبال بخشی از مقامات دولتی آمریکا و جمهوری خواهان کنگره از تمدید مذاکرات و تشدید تحریم ها، اظهار داشت: تمدید مذاکرات گزینه اصلی دولت آمریکا در این مذاکرات نبود، آنها به دنبال توافق جامع با ایران تا موعد پایانی توافقنامه ژنو بودند تا آن را به عنوان یک پیروزی دیپلماتیک اعلام کند اما چون ایران از مواضع و خواسته های خود کوتاه نیامد در نهایت مجبور به تمدید مذاکرات شدند.

وی با تاکید براینکه آمریکا به دنبال آن بود که ایران هزینه توافق جامع را بپردازد، افزود: هدف آمریکا این بود که ایران را وادار به عقب نشینی کند تا در نهایت ما باشیم که هزینه توافق را بپردازیم اما ایران و مذاکره کنندگان طبق کنوانسیون های بین المللی و توافق ژنو3 بر مواضع خود ایستادگی کردند و در نهایت سبب شد آمریکا به یک توافق موقت 4 ماهه تن دهد.

این کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه این توافق موقت پایداری و استقرار آن توافق 6 ماهه اول را ندارد، تصریح کرد: فضای فعلی آمریکا و کنگره این کشور، یک فضای انتخاباتی است و در این فضا ممکن است رفتارهایی بروز کند و مصوبه هایی علیه ایران تصویب شود که چندان با خط مشی دولت اوباما همخوانی نداشته باشد.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: در این فضای انتخاباتی پیش بینی من این است که جنب و جوش هایی در کنگره آمریکا برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران صورت گیرد که دولت اوباما مانع تصویب آنها خواهد شد اما واقعیت دیگر این است که در حال حاضر توان رایزنی دولت آمریکا با کنگره کمتر از گذشته است.

فلاحت پیشه گفت: دلیل این موضوع هم این است که اولا دولت این کشور به کنگره گفته بود که در توافق جامع را در همین 6 ماهه تصویب خواهد کرد اما نتوانست اینکار را انجام دهد. از سویی دیگر در فضای انتخاباتی کنگره سناتورها و نمایندگان کنگره کمتر مقتضیات ملی و دولت را در نظر می گیرند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه حتی برخی دموکرات ها هم همپای جمهوری خواهان رویکرد رادیکالی به مذاکرات هسته ای دارند، تصریح کرد: با اینکه اوباما تعلق سیاسی به دموکرات ها دارد اما 15 سناتور دموکرات کنگره مواضعی تند و رادیکال علیه مذاکرات هسته ای با ایران دارند و همپای جمهوری خواهان به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران هستند. به همین علت پیش بینی می کنم باید منتظر بازی جدید و تازه در این کشور باشیم.

نماینده سابق مجلس در کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص رویکرد منتقدان هسته ای تیم مذاکره کننده ایران و دلواپسی آنها از مذاکرات، گفت: در داخل ایران دلواپسی وجود ندارد، اساسا دلواپس واقعی هم وجود ندارد. افرادی که این قسم اظهارات را مطرح می کنند در حاشیه تصمیم گیری های اصلی و هسته ای کشور هستند. تصمیم گیرنده اصلی شورای عالی امنیت ملی است و معتقدم که نظم و انسجام شورای عالی امنیت ما در تصمیم گیری های هسته ای بهتر از مراکز تصمیم گیری آمریکا است.

وی با بیان اینکه در داخل کشور فشاری به مذاکره کنندگان وارد نمی شود، خاطرنشان کرد: ظریف مورد حمایت نهادهای تصمیم گیرنده است. حتی معتقدم اگر تیم مذاکره کننده به محافل و جلسات مختلف دعوت می شود می تواند حضور پیدا کند و در راستای دیپلماسی عمومی به سوالات پاسخ دهد و اینها را نباید فشار به دولت و تیم مذاکره کننده تلقی کنیم.

این کارشناس سیاسی همچنین با اشاره به تعبیر جان کری از وزیرامور خارجه کشورمان که ظریف را مذاکره کننده ای سخت نامیده بود، اظهار کرد: سرسختی آقای ظریف ناشی از سخت بودن چارچوب مذاکرات ایران است. ظریف و هرکس دیگری نمی تواند از این چارچوب عبور کند. همانطور که خود آقای ظریف عنوان کردند طرف مقابل نباید انتظار داشته باشد نتیجه سالها ایستادگی ایران پشت میز مذاکره تعطیل و واگذار شود. این مواضع سختگیرانه آقای ظریف هم نشات گرفته از همین خطوط قرمزی است که باید رعایت شود.
/220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =