برترین عمل در شب قدر چیست؟ / شیخ صدوق پاسخ می دهد

خبرگزاری ایبنا نوشت:

شايد اين پرسش براي برخي مطرح باشد كه بهترين عمل يا عبادت در شب قدر از ديدگاه عالمان بزرگ شيعه چيست. اين يادداشت، ديدگاه عالم بزرگ شيعي «شيخ صدوق» را در اين باره بازگو مي‌كند.

«شب قدر به تناسب فصل‌های سال ممکن است کوتاه یا بلند باشد. مجموعه ادعیه و دستورهاي عبادي این شب را اگر بخواهید عمل کنید، ممکن است به زماني بيش از يك شب احتیاج داشته باشید. از آن گذشته، برخی از این دعاها و اعمال ممکن است سندی معتبر نداشته باشند. این را هم باید بدانيد که انجام همة این دعاها و اعمال از شما خواسته نشده است بلکه آن چه در کتاب‌هایی مانند «مفاتیخ الجنان» می‌خوانید، گردآوری احادیث متعددی است که می‌توان گفت هریک از آن احادیث به تنهایی مجموعة اعمال و دعاهایی را بیان کرده‌اند که می‌توان در شب قدر انجام داد. در واقع، دعاها و اعمال دستور داده شده در هر روایت اغلب بدیل و جایگزین دعاها و اعمالِ ذکر شده در روایت دیگر است نه این که مكمل آن باشد.

از این رو در اندیشه‌ آن نباشید که همه آن چه را در صفحات کتاب‌های دعا آمده است، به جا آورید بلکه از میان آن‌ها، آن چه را داراي معاني تازه‌تر و با آرمان‌های متعالی خود سازگارتر مي‌يابيد و قلب شما آن را بیشتر دوست دارد، برگزینید و همان را با عشق و علاقه بخوانید یا عمل کنید. دلایل عقلی، نقلی و تجربی می‌گویند که تأثیر اعمال و دعاهایی که اين گونه به جا آورده شوند، بیشتر است.

اما در این میان عملی هست که برخی عالمان شیعه فضیلت آن را از هر عمل دیگر برای شب های قدر بهتر دانسته‌اند. برای نمونه، عالم نامدار شیعی در قرن چهارم هجري ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه قمی مشهور به «ابن بابویه» یا «شیخ صدوق»، صاحب یکی از کتب اربعه شیعه به نام «من لایحضر الفقیه»، در یکی از کتاب‌های خود به نام «امالی» سخني درباره پرفضیلت‌ترین عمل در شب قدر دارد. «امالی» به کتاب‌هایی گفته می‌شود که استادي گفته (املا كرده) و شاگردانش نوشته‌اند.

در بخشی از «امالی» شیخ صدوق درباره شب‌های قدر آمده است که احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم و اجرای اعمال و دعاهایی در آن از باورهای شیعه است. آن گاه برخی از این اعمال را که شامل نمازهایی می‌شود برمی‌شمرد. جمله جالب این بخش، متن انتهای آن است. شیخ صدوق در انتها می‌گوید:

مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَةِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ
(هرکس این دو شب را با بحث و مذاکره علمی زنده بدارد، فضیلت این کار بیشتر است.)

شیخ صدوق، الامالی، الطبعة الاولی، مؤسسة البعثة، تهران: 1417 هـ .ق.

این سخن شیخ صدوق مستند به آیات و روایاتی است که اهمیت تحصیل علم و گفت‌وگوی علمی را از هر عمل دیگر برتر می‌دانند. امید که در برترین شب‌های سال موفق به برترین اعمال باشید.»

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    اینم بگید منظور از علم اینجا علم دینی است نه مثلا فیزیک و شیمی.
    • حمید IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      86 19
      اتفاقا دوست عزیز، منظور کسب هر نوع علم و دانشیه که ثواب بالا بردن آگاهی و شعور هیچ کم از دعا خواندن نداره.
    • الیمی A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      20 25
      بلد نیستی نظر نده عزیزم ... تمامی علوم از یک ساختار برای فهمیده شدن استفاده می کنند... علوم دینی به علوم دیگر قابل ترجمه هستند و بالعکس
    • جواد A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      60 14
      به هیچ وجه. علم دینی چه معنایی دارد ؟ ایا منظور محمدص از اینکه علم را طلب کنید حتی اگر در نزد کافر باشداین است که بروید علم کلام و اصول و فقه بیاموزید؟ قطعا این دیدگاه بسیار خطرناک است چون همین دیدگاه باعث شده که عده ای فکر کنند که منظور از اسلامی کردن دانشگاه ها این باشد که در دانشگاه ها حدیث بگویند و زیارت عاشورا بخوانند.در صورتی که چنین دانشگاهی با تعریف پیامبر از علم اصلا اسلامی نیست بلکه بسیار بی بازده و غیر علمی است و پیشرفتی نخواهد کرد.مطمئنا دانشگاه های آمریکا از ما بسیار اسلامی تر است. پس سعی کنید که چنین تعاریف سطحی و قشری ای از علم و البته دین نداشته باشید. یا علی
    • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      32 7
      فیزیک و شیمی و زیست و .... آن چیزی که در زمان ما علم نامیده میشن در گذشته درزمره فنون بودن. در کتب اسلامی منظور از علم بیشتر علوم عقلی و نقلی هست. در ضمن این توصیه ها به صورت کلی نیستن و باید دید مخاطب این توصیه چه کسی بوده.
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      1 2
      ببخشید آقای بی نام که گفتید فیزیک و شیمی و ... در گذشته علم نبوده.جابر بن حیان شاگرد امام صادق پیش امام شیمی تحصیل می کردند.
    • حبیب IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      0 0
      مطمئنا قسمت اول مقاله نظر شیخ صدوق نیست که نویسنده با عدم رعایت امانت داری جوری وانمود کرده که انگار نظر شیخ صدوقه چون شیخ صدوق چند صد سال قبل از زمان گرد اوری کتاب مفاتیح الجنان بوده بهترین نوع مباحثه ی علمی هم هم مباحثه ایست که که از دریچه ی یک علم نگرش انسان رو نسبت به هستی تعالی ببخشه و باعث معرفت بیشتر انسان به عظمت خودش و هستی و درنهایت مدبری که این نظام رو بنا کرده بشه حالا اون علم میتونه ریاضی /فیزیک/فلسفه /عرفان/زیست شناسی/جامعه شناسی/تفسیر/حدیث/فقه واصول/روانشناسی و.....باشه هرچه فرد عالم تر و مومن تر باشه بهتر میتونه هرکدوم ازین علوم رو مستمسک رشد فکری خود و جامعه و محیط پیرامونیش قرار بده
    • مخمد A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
      0 0
      بلی منظور یاد گیری علوم دینی واسلامی است
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 0
    منظور از علم شناخت ه جهان هست برای رسیدن به سر منشا اون شناخت جهان و شناخت خود برای شناخت پروردگار حالا اگر نیت از علم فیزیک و شیمی هم خالص و برای رسیدن به حقیقت هست خب لابد جزو همون علم ه. اما بیشتر منظور باید علم به درون باشه من عرف نفسه فقط عرف ربه. نیت فیزیک و شیمی اگر گرفتن پذیرش دانشگاه فلان و گرفتن جایزه نوبل بیسار باشه چه فایده ای داره برای شناخت انسان از خودش و یافتن قدر حقیقیش؟ الله اعلم