ایسنا نوشت:

حتما همه شما این نقل قول معروف که زنان بیش از مردان حرف می‌زنند را شنیده‌اید اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

متخصصان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که میزان پرحرفی زنان نسبت به مردان به موضوع مورد بحث بستگی دارد. به بیان دیگر در واقع موضوع مورد بحث است که پُرچانگی زنان یا پرحرفی مردان را تعیین می‌کند.

اگرچه تعیین مدت صحبت کردن زنان در مقایسه با مردان دشوار است اما متخصصان در یک مطالعه جدید راهی را برای تخمین میزان حرف زدن افراد یافته‌اند. آنها در این مطالعه از یک دستگاه معاشرت‌سنج موسوم به Sociometers که ابعادی به اندازه تلفن همراه دارد استفاده کرده و اطلاعات لحظه به لحظه از روابط اجتماعی افراد را جمع‌آوری کرده‌اند. این ابزار به آنها امکان می‌دهد تا تصویر دقیق‌تری از اینکه زنان چه اندازه صحبت می‌کنند، ارائه شود. متخصصان در این مطالعه گروهی از مردان و زنان را که مجهز به دستگاه معاشرت‌سنج بودند به مدت 12 ساعت در دو موقعیت متفاوت اجتماعی قرار دادند.

به نقل از ساینس ورلد ریپورت، در موقعیت اول از حاضران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد خواسته شد تا یک پروژه شخصی خود را پیاده کنند و در طول اجرا نیز می‌توانند آزادانه با سایرین صحبت کنند. در موقعیت اجتماعی دوم، کارمندان مرکز پاسخگویی به تماس‌های یک بانک مطرح آمریکایی در 12 نوبت وقت ناهاری یک ساعت مورد مطالعه قرار گرفتند.

متخصصان دریافتند زنان تنها کمی بیش از مردان در مکالمات بلندمدت و کوتاه‌مدت حین صرف ناهار شرکت می‌کنند. در شرایط انجام پروژه نیز زنان تقریبا بیشتر از مردان در مکالمات طولانی شرکت کردند. آنها در مکالمات کوتاه‌تر نیز از مردان بیشتر صحبت کردند اما میزان آن اندکی کاهش می‌یابد. همچنین این یافته‌ها به گروه‌های کوچک‌تر نیز محدود شد و در گروه‌های شش نفره یا بیشتر، این مردان بودند که بیشتر صحبت کردند.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که «موقعیت» و «موضوع بحث» نقش مهمی را در اینکه مردان پرحرف‌تر هستند یا زنان، ایفا می‌کند. این نشان می‌دهد که همیشه زنان پرحرف‌تر از مردان نیستند. در عوض میزان روابط اجتماعی بستگی به این دارد که زنان و مردان در چه شرایط اجتماعی به طور همزمان حضور دارند.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    14 2
    آدمهای برونگرا زیاد حرف میزنند آدمهای درونگرا کم، ربطی به جنسیت نداره که
  • بی نام EU ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 8
    آنچه عيان است چه حاجت به بيان است. ميزنن آقا ميزنن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 1
    خوب شد تیتر اولیه را اصلاح کردید.خیلی بی ادبانه بود
  • خدادادی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    6 1
    زنان با همسران و دوستانشان پرحرف هستند و چند برابر مردان صحبت میکنند نه در روابط اجتماعی اتفاقا در روابط اجتماعی شاید کمتر صحبت کنند مگر گروه خاص.
  • رضا A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 8
    نظر من اینه که خانوما ار آقایون پر حرف تر نیستند و ولی با کمال احترام به خانوما باید بگم که صدای نازک خانوماس که مغز اقایون رو سوراخ میکنه
  • فرهاد A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    5 1
    به نظر من برای این پژوهش باید افرادی رو انتخاب کنند که در شرایط مساوی بزرگ شدن. یعنی مثلاً چندصد خواهر و برادر نسبتاً همسن. بعد باید هر خواهر و برادر رو با هم بسنجند. چون ممکنه یه خانوم در برخورد با یه آقای غریبه کم حرف بزنه یا اینکه کسی کم‌رو و کم‌حرف باشه و کمتر صحبت کنه. در عین حال ممکنه به برخی کارمندها گفته شده باشه که اجازه ندارن زیاد حرف بزنند. در ادامه باید مجموع آقایون رو با مجموع خانوم‌ها مقایسه کرد.
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    3 2
    جالبه: "پرچانگی" زنان و "پرحرفی" مردان :/