۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷

مهر نوشت:

الگوی جدید تعیین شهریه مدارس غیردولتی در شرایطی میزان شهریه این مدارس را برای سال تحصیلی آینده مشخص کرده که برخی مدیران این مدارس معترضند و می‌گویند این الگو بر خلاف قانون مدارس غیردولتی است و بدون در نظر گرفتن هزینه های مدرسه و تورم سالانه شهریه تعیین شده است.
الگوی جدید تعیین شهریه مدارس غیردولتی منجر به این شده که مدیران برخی از مدارس به ویژه در مناطق 1 و 3 تهران، قانون مدارس غیردولتی را دور زده و مابه التفاوت هزینه های دریافت شده را از مهرماه به بعد و در قالب برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان از والدین دریافت کنند. این هزینه ها در برخی از مدارس به ویژه مدارس متوسطه دوم به 20 تا 25 میلیون تومان در مناطق 1 و 3 می رسد.


این در حالی است که یکی از مسوولان اموزش و پرورش شهر تهران سقف شهریه های دریافتی مدارس غیردولتی را در منطقه 3 به تفکیک هر پایه اینگونه اعلام کرد: در مقطع ابتدایی بالاترین شهریه 4 میلیون تومان و پایین ترین شهریه دو میلیون و 800 هزار تومان، در مقطع اول متوسطه اول پایین ترین شهریه سه میلیون و 700 هزار تومان و بالاترین قیمت 5 میلیون و 400 هزار تومان، در دبیرستان پایین ترین قیمت شهریه سه میلیون و 200 هزار تومان و بالاترین شهریه 6 میلیون و 100 هزار تومان، در فنی و حرفه ای پایین ترین نرخ چهار میلیون و 800 هزار تومان و بالاترین هزینه 5 میلیون و 900 هزار تومان است.

اما به گفته مرتضی احمدی مدیر مجموعه مدارس غیردولتی کوشش، هزینه تمام شده دوره ابتدایی مدرسه کوشش هفت میلیون و 500 هزار تومان است، اما آموزش و پرورش شهریه تعیین شده را سه میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرده است. مابه التفاوت هزینه ها را با کمک و مشارکت اولیا تامین می کنیم.

او با انتقاد از الگوی جدید تعیین شهریه می گوید:« این الگو مناسب برای تعیین شهریه نیست و هزینه های مصرفی مدارس مانند آب و برق، کتاب های جانبی و کمک درسی، تجهیزات و اردوها را در نظر نگرفته است. همچنین نگاه آموزش و پرورش نسبت به اجاره املاک نگاه دقیقی نبوده است چرا که یک مدیر گاه مجبور است برای ملک اجاره ای خود ماهانه 60 میلیون تومان اجاره بها پرداخت کند، اما آموزش و پرورش اجاره بیش از 20 میلیون تومان را قبول نمی کند.»

 

شهریه مدارس غیردولتی مصوب اموزش و پرورش در منطقه 3

 

مقطع ابتدایی

مقطع متوسطه اول

مقطع متوسطه دوم

فنی و حرفه ای 

بیشترین شهریه:4 میلیون و 200 هزار تومان

کمترین شهریه: 2 میلیون و 800 هزار تومان

بیشترین شهریه:5 میلیون و400 هزار تومان

کمترین شهریه: 3میلیون و 700 هزار تومان

بیشترین شهریه : 6 میلیون و 100 هزار تومان

کمترین شهریه: 3 میلیون و 200 هزار تومان

بیشترین شهریه: 5 میلیون و 900 هزار تومان 

کمترین شهریه : 4 میلیون و 800 هزار تومان

 


به گفته این مدیر مدرسه، از نظر آموزش و پرورش براساس این الگو کادر اداری مدرسه نباید بیشتر از 15 نفر باشد، این در حالی است که کادر اداری مجموعه مدارس کوشش به بیش از 25 نفر می رسد چرا که ما معتقدیم دانش آموز نیازمند رسیدگی است و باید در همه ابعاد به دانش آموز توجه شود.

احمدی با بیان اینکه بیشترین مدارس غیردولتی در منطقه 3 قرار دارد، به یکی دیگر از مشکلات الگوی تعیین شهریه اشاره کرده و می گوید:« برخی از مدارس این منطقه از مدارس نمونه پایتخت و حتی نمونه کشوری هستند و رتبه قبولی آنها در کنکور بالاست. اما تفاوت شهریه این مدارس با مدارس غیردولتی دیگر در منطقه که کیفیت خوبی در آموزش ندارند، تنها 100 یا 200 هزار تومان است که قطعاً این موضوع به ضرر مدیران مدارس با کیفیت است.»

مابه التفاوت هزینه ها از والدین گرفته می شود
یکی دیگر از مدیران دبیرستان غیردولتی منطقه یک که شهریه ای در حدود 15 میلیون تومان از والدین دریافت می کند، ازالگوی جدید تعیین شهریه این دسته از مدارس انتقاد دارد و می گوید: «آموزش و پرورش بدون در نظرگرفته هزینه های مصرفی و تعداد معلمان بکار گرفته شده به صورت ثابت یا حق التدریس اقدام به تعیین شهریه می کند. »

به گفته او، در حقیقت آموزش و پرورش در موضوع اجاره بها و یا تعداد معلمان بکارگرفته شده در مدارس قانون خود را دارد. این در حالی است که براساس قانون مدارس غیردولتی، مدیران مدارس باید هزینه های تمام شده خود را به آموزش و پرورش اعلام کنند و پس از تایید آنها شهریه را مشخص کنند. اگر قرار باشد که آموزش و پرورش به ما تحمیل کند که چه تعداد معلم یا چه تعداد کادر اداری داشته باشیم، قطعاً کیفیت آموزش در مدارس ما پایین می آید و ما برای سالهای تحصیلی آینده قادر به جذب دانش آموزان نخبه نیستیم.


اما در این میان مجتبی زینی وند مدیرکل سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش درباره انتقادهای مطرح شده مدیران نسبت به الگوی تعیین شهریه جدید می گوید:« افزایش شهریه مدارس غیر دولتی متناسب با برنامه ها و فعالیتهای پرورشی و در قالب فرمول ابلاغ شده به مدیران مدارس غیردولتی است. این افزایش براساس هفت سرفصل تعیین شده از سوی اداره کل مدارس غیر دولتی است.»

به گفته او، سرانه پرداختی به دبیر، مدیر و عوامل اجرایی، اجاره بهای مدرسه، فعالیتهای آموزشی و پرورشی، شرایط منطقه ای و تورم از جمله سرفصل هایی است که مدیران می‌توانند براساس آن افزایش شهریه را بین 10 تا 30 درصد اعمال کنند.

زینی وند درباره دور زدن قانون توسط مدیران مدارس غیردولتی می گوید: الگوی جدید تعیین شهریه تا حدودی دست مدیران را در دریافت هزینه های اضافی بسته است. دستورالعمل عمل تعیین نرخ شهریه متناسب با این الگوی تدوین و به همه مدیران مدارس غیردولتی و مدیران مناطق ابلاغ شده است و هیچ مدیری حق دریافت مبلغی بیشتر از این دستورالعمل را ندارد.

صحبت های زینی وند در شرایطی است که در بسیاری از مدارس غیردولتی در منطقه یک شهریه های 20 میلیونی گرفته می شود.

مدیر یکی از دبیرستان های منطقه یک تهران درباره نحوه دریافت مابه التفاوت هزینه های مدارس از اولیا می گوید:« شهریه مصوب آموزش و پرورش به هیچ عنوان با برنامه های اجرایی و فوق برنامه ما همخوانی ندارد. به عنوان مثال معلمان ریاضی این دبیرستان از بهترین اساتید رشته ریاضی هستند که بالاترین دستمزد را از ما دریافت می کنند. ما مجبوریم که چک شهریه مصوب را به هنگام ثبت نام از والدین دریافت کنیم. پس از مهر ماه انجمن اولیا و مربیان تشکیل جلسه می دهد و فهرست هزینه های تمام شده را در اختیار والدین قرار داده و از طریق انجمن اولیا و مربیان مابه التفاوت هزینه ها را در طول سال تحصیلی دریافت می کنیم.»

او درباره اینکه این اقدام به نوعی دور زدن قانون مدارس غیردولتی است، توضیح می دهد:« وقتی در تعیین شهریه مدارس میزان رشد تورم و هزینه های مصرفی، پول آب و برق، منطقه مدرسه اجاره شده و ... در نظر گرفته نمی شود، مدیر مدرسه مجبور به دریافت شهریه به این شکل است. از سوی دیگر ما هیچگاه بالاجبار از خانواده ها پول دریافت نمی کنیم و انها با رضایت کامل اقدام به پرداخت سایر هزینه ها مانند اردو، ناهار دانش آموز،تجهیز آزمایشگاه و ... می کنند.»

به نظر می رسد که این بار هم الگوی جدید تعیین شهریه نتوانست مانع و سدی برای دریافت پول های نامتعارف و غیرمعمول در این مدارس شود و گره کور شهریه های این مدارس که این روزها بیشتر شبیه به بنگاه های اقتصادی زود بازده هستند، حتی در دولت تدبیر و امید نیز به قوت خود باقی مانده است و مدیران مدارس در سایه انجمن های اولیا و مربیان قوانین را دور می زنند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 3
    جالبه كه اين مدارس غيرانتفاعي با اين درامد ماليات هم نميدن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 1
    این ها را چه کسی می تونه بده .تو خارج از کشور هم دارن ارز از بیت المال میگیرن
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    7 0
    سیاست آموزش و پرورش سوق دادن مردم بسوی مدارس غیر دولتی است . موضوع مربوط به این وزیر هم نمیشه چندین ساله که این روند انجام میشه روش آنهم ایجاد ضعف در مدارس دولتی میتونه باشه. و عدم همکاری اولیا در مدارس دولتی به این مسئله دامن میزند.