هواپیماهایی که توسط ادوات نظامی ساقط شدند

شاید مردم معدود کشورهایی مانند مردم ما بتوانند ابعاد فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری توسط ادوات نظامی را درک کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از سقوط هواپیمای مالزی بر اثر حمله احتمالی موشک در مرز روسیه و اوکراین بسیاری از ایرانیان به یاد یکی از تلخ ترین حوادث هوایی کشور افتادند ؛ انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وینسنس آمریکایی که تا امروز یکی از موارد اصلی اختلاف بین ایران و آمریکا محسوب می شود گناهی که شاید هیچ وقت بخشیده نشود.

اما نظیر این اتفاق در تاریخ هوا نوردی کم نیست غیر از پرواز لاکربی که معروفترین در اتفاقات تروریستی است و هواپیما از درون منفجر شد، چندین هواپیمای دیگر توسط ادوات نظامی خارج از هواپیما منفجر شدند. که انهدام هواپیمای مالزی در صورت اثبات آخرین آنها محسوب می شود

به نوشته بی بی سی، در سال ١٩٧٣، جت های نیروی هواپیمایی رژیم اشغالگر قدس یک هواپیمای مسافربری لیبیایی با ١٠٨ سرنشین را که به اشتباه وارد حریم هوایی منطقه تحت اشغال آن کشور در صحرای سینا شده بود هدف قرار دارند و ساقط کردند.

در سال ١٩٨٠ هم، هواپیمای مسافربری ایتالیایی با ٨١ سرنشین در اثر اصابت "جسم ناشناس" بر فراز دریا سقوط کرد که احتمال می رود یک فروند موشک متعلق به نیروهای ناتو باشد که در حال انجام مانور در منطقه بودند.

اما در سال ١٩٨٣ جت های جنگنده روسی یک فروند هواپیمای مسافربری کره ای با ۲۶۹ سرنشین را که به اشتباه وارد حریم هوایی شوروی شده بود ساقط کردند.

و بالاخره در موردی آشنا برای ما ایرانیان در جریان جنگ ایران و عراق در سال ١٩٨٨، ناو هواپیمابر آمریکایی وینسنت یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس ایران ایر با ۲۹۰  سرنشین را هنگام پرواز از فراز این ناو با موشک ساقط کرد.

چندین سال بعد و در سال ١٩٩٤ یک هواپیمای مسافربری حامل رئیسان جمهوری رواندا و بروندی با دفاع ضدهوایی ساقط شد. این حادثه آغازگر جنگ داخلی خونین در رواندا بود.

علاوه بر این اتفاق ها، هواپیمای ناپدید شده مالزی هم اگرچه بسیاری آن را قربانی عمل تروریستی از درون هواپیما می پندارند اما هیچ بعید نیست که این هواپیما هم توسط شیئی ناشناس منهدم شده باشد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    68 1
    در سال ۱۳۶۰ هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر توسط جنگنده‌های عراقی‌ در مرز هوایی میان ترکیه و عراق سرنگون شد
  • سهيل A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    5 0
    جا داشت اشاره اي هم بكنيد به هواپيماي c130 نيروي هوايي كه از مسكو عازم تهران بود و در حالي كه حامل تعدادي از ديپلماتهاي ايراني همراه خانوادشون و دانشجويان ايراني ساكن روسيه بود، توسط ارتش ارمنستان بر فراز اون كشور ساقط شد و همه سرنشينان كشته شدند.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    8 3
    تازه مدالم بهش دادن
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
      2 2
      این امریکای جانی پرور
  • مهدی A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    18 4
    هواپیمای ایرانی ساقط شده ایرباس بوده است. عکس یک فروند بوئینگ 747 از نوع 400 را نشان میدهد که با چرخ و فلاپ باز در حال فرود است
    • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      2 1
      مهدی جان، افرین کیف کردم از این نکته سنجیت
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    2 0
    مرگ بر تروریسم جهانی